Poh koud daar?
Hier nog gewoon opgerolde mouwen. Wordt natuurlijk ook hard gewerkt ![]()
Ik vind van JLC eigenlijk alleen de uurwerken van de Duometre lijn heel mooi. De rest vind ik qua uurwerk toch een stuk minder fraai. Ik heb het alleen over het uurwerk op zich. Er zitten ook daaronder hele mooie horloges tussen natuurlijk.
Ze zijn niet gemaakt om sierwaarde te hebben. Maar als je de specs van de JLC uurerken bekijkt (vb dunne afmetingen), dan zijn ze wel knap.
Getuige ook het historische gebruik van JLC gangwerken door de groten der aarde…
Eh … ok. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Er zij wel meerdere die mooi zijn, los van de duometre. (Die overigens schitterend is)
Kijk eens hier:
En zo zullen er nog wel een paar zijn van de ca. 1200! die ze gemaakt hebben.
Maar goed. Super technische mooie uurwerk. Prijs kwaliteit is top. Maar het is geen handwerk in finesse qua finishing zoals bij PP &co.
Maar ik begrijp @tompj volledig. Je bent nog lang niet uitgespeeld bij jlc. ![]()
Zoals door Patek ![]()
Dies vet he.
Ook ooit bijna gekocht ![]()
Exact!
We dwalen af naar JLC, maar wil ook mijn mening kwijt over dat merk
Mijn oordeel over Jaeger LeCoultre is enigszins dubbel. Ik vind het zonder meer een mooi en aantrekkelijk merk, met een indrukwekkende technische knowhow en een aantal bijzonder interessante kalibers. Maar ik zou het niet boven de goede doorsnee van de horlogerie plaatsen. Met die goede doorsnee bedoel ik al een niveau dat voor mij boven Rolex ligt. Wanneer ik echter naar de absolute top van de horlogerie kijk, kom ik uit bij namen als Patek Philippe, Breguet, A. Lange & Söhne en Vacheron Constantin. Daar ligt voor mij een andere lat en daar komt JLC niet in de buurt … als we het over hun topstukken hebben.
Het probleem zit voor mij vooral in de afwerking. Bij een Reverso in de prijsklasse van pakweg €10.000 tot €40.000 vind ik de kwaliteit en afwerking uitstekend en volledig verantwoord tegenover de prijs. Maar bij de echte topstukken verandert mijn oordeel. Wanneer een horloge enkele honderdduizenden euro’s kost, of zelfs richting één miljoen euro gaat, verwacht ik dat werkelijk álles op het hoogste niveau staat. Niet alleen de technische ontwikkeling en de complexiteit van het kaliber, maar vooral ook de handmatige afwerking ervan.
En precies daar vind ik Jaeger LeCoultre tekortschieten. Ik heb in de loop der jaren vrijwel alle grote topstukken van het merk kunnen vasthouden, bekijken, fotograferen en uitgebreid bestuderen. Tourbillons, Gyrotourbillons, de Tryptigue en andere complexe stukken. Technisch zijn ze indrukwekkend en als horlogeliefhebber kun je ze alleen maar bewonderen.
Wanneer ik een budget van €200.000, €400.000 of zelfs één miljoen euro zou hebben, zou ik persoonlijk NOOIT Jaeger LeCoultre kopen. Op dat prijsniveau verwacht ik een perfectie die ik bij de allerbeste huizen wél terugvind. Vooral wat betreft de handafwerking van het uurwerk vind ik dat Jaeger LeCoultre duidelijk onder het niveau blijft van wat je bij bijvoorbeeld Patek Philippe, Breguet, A. Lange & Söhne of Vacheron Constantin voor dergelijke bedragen mag verwachten.
Dat is voor mij dan ook het grote mankement van Jaeger LeCoultre aan de absolute top. De technische prestaties zijn bewonderenswaardig, maar de afwerking van die techniek staat naar mijn mening niet op hetzelfde uitzonderlijke niveau.
Hier een reeks foto’s van enkele van hun toppers die ik de laatste jaren dus uitgebreid kon zien en beoordelen … teven maar deze fotos genomen

Ik heb zelf maar 1 JLC in mijn collectie en dat is de Reverso Duoface. Voor mij is de revers de referentie die je moet hebben als je naar JLC gaat. En onderstaande duo face voldoet dan ook al al mijn verwachtingen

hmmm, foto’s hadden veel gorter moeten zijn. Snap het niet
Zal ik om on topic te blijven een reeks TOP patek foto’s plaatsen waar ik de laatste jaren mocht mee ‘spelen’ … ![]()
Ja!
En dan mag je alsnog die andere foto’s in Jaeger LeCoultre only plaatsen ![]()
Nee, daar hebben we wat aan.
Rolex is toch puur industrieële afwerking ? En bij JLC heb je nog wel een paar parels boven dat niveau zoals de True Seconds, voor minder dan 10K, die voor zowel de wijzerplaat als het uurwerk echt veel te bieden imo.
De andere namen die je noemt komen op handmatig gebied dan weer tekort t.o.v. de echte top van de pyramide - waar Grubel Forsey ook nog bij hoort - en waar je inderdaad 1 milj voor moet hebben
.
de resolutie is niet geweldig maar links staat waar de selectie op is gebaseerd, via Instagram
Ik had hem ook bijna gekocht. Jij toch ook?
Jlc staat hier toch gewoon naast breguet?
Ik zie het probleem niet zoals benmijninlogvergeten dat heeft.
Lang und Heyne staat er zelfs onder ![]()
Het gaat er meer om dat de oude 3 terecht twee niveau`s lager worden ingeschaald dan de top. JLC staat wel goed denk ik .
Ach zeker. De rangorde Interesseert mij alleen toch niet. Dufour is een utopie en een lange und heyne wil ik toch niet ![]()
Dus dan maar toch gewoon een Patekje en een JLC ![]()