Path to purchase: van oriëntatie tot aankoop

Digitale media speelt een belangrijke rol in de stappen die ik doorloop van eerste oriëntatie tot aankoop. Als ik mijn eigen path to purchase even vlug op een rij zet, dan valt me op dat:

  • Ik kom vrijwel nooit in een fysieke winkel, vaak heb ik een horloge nooit in het echt gezien. Ook lijk ik niet gevoelig voor reclame van merken, zoals in billboard, prerolls op Youtube of reclame op de socials.
  • Ik volg geen influencers, wel hashtags
  • Google search is in bijna elke fase relevant/dominant
  • Meest overtuigende informatie komt niet van merken, verkopers of influencers, maar van gebruikers op fora als HF
  • Ook ná aankoop blijft digitale media een rol spelen, voor bijv reparatie, horlogebanden of onderdelen.

Lijkt mijn gebruik van media ook op die van jou? Mis je iets in dit overzicht? Ziet die van jou er totaal anders uit? Ik ben benieuwd :slight_smile:

ps: zie dit niet als een linear looppad, je kunt bijv ook terug of instappen vanaf koopfase. En het is is niet tijdgebonden: je kunt bijv een jaar lang twijfelen over een Sinn in de overtuigingsfase etc .

8 likes

De lockdown duurt te lang

31 likes

Bij mij voornamelijk geld.

4 likes

Nee, totaal niet.
Wil jou schema best na eigen gebruik invullen maar moet m dan wel leeg hebben en via de tel kunnen invullen .

Voor mij speelt HF en insta vaak de hoofdrol in het ontdekken van een model waar ik dan verliefd op raak.
Ik doe niet rondneuzen naar modellen oid. Kom gewoon zo nu en dan wat gaafs tegen.

Sla dan mooi plaatje op en laat t ff sudderen.
Als na een aantal dagen/weken de kriebels er nog zijn kunnen we de volgende fase in.

De volgende fase.
Ik ga ik altijd naar een AD die ik een evt verkoop gun.
Ga dan passen, voelen en proeven.
Blijkt de liefde echt te zijn is er een koop.
Ik shop niet naar de beste deal oid, gun factor speelt de grootste rol bij welke AD ik kies voor het betreffende horloge.

Ja er zijn ook impulsieve aankopen.
Zien en kopen binnen enkele uren, vaak binnen HF gebeurd dit. Maar ook dan ga ik het horloge persoonlijk ophalen. Want ik wil altijd zien, voelen en proeven.

Bandjes naderhand , via HF of insta.
Heb nog nooit in de winkel een bandje gekocht.

Service, paar handige en goede adresjes gevonden via HF. Dit te samen met de AD mogen het onderhoud verzorgen.

3 likes

Helemaal waar, ach en als het dan toch net niet is wat je er van verwacht is er altijd nog het blauwe gedeelte :relieved:

2 likes

Ok.

Iemand een leuke cartoon? @jurk? :joy:

2 likes

:+1:

Daar krijg ik een vreemd beeld bij op mijn netvlies. :sweat_smile:

4 likes

Ik denk dat ik redelijk hetzelfde ben. Ik begrijp alleen niet zo dat je nog influencers noemt. Is er iemand met een beetje gezond verstand die iets aanneemt van dat soort mensen? Heb je wel eens gezien wat voor mensen dat zijn? Daar voel ik me verre van verbonden mee.

Wat ik wel mis hier is bijvoorbeeld eBay. Dat is een eindeloze put van mooie producten. Ik heb er al menig mooi leren bandje gekocht van goeie kwaliteit voor een hele mooie prijs.
Met alle respect, veel banden websites vragen veel te veel geld voor hun banden.
Ik heb voor de gein een paar keer een band laten maken bij diverse bedrijfjes. Ik raak er niet opgewonden van. Het is meer het gevoel dat je dan iets unieks hebt (bijvoorbeeld met Ammostraps) dan dat het echt iets toevoegt.

1 like

Jeetje, wat een schema… :thinking::confused:
Maak je zo’n schema ook alvorens toiletbezoek? Of voordat meneer en mevrouw Selfet van bil gaan?

Alle gekkigheid op een stokje en ieder z’n ding, maar bij mij zijn het een stuk minder stappen.

Globaal gaat het bij mij ongeveer zo:

  1. Om onnavolgbare reden en zonder aantoonbare aanleiding komt manier komt er in mijn hoofd interesse in een horloge.
  2. Dan is er nog naar één mogelijkheid: IK MOET DIT HORLOGE HEBBEN EN VLUG OOK!!!
  3. Vervolgens veelste vlug en maar voor 50% geïnformeerd koop ik het horloge. EDIT: daardoor vaak te duur ook nog.
  4. Enige tijd later krab ik me achter de oren en vraag ik me af waarom ik dit horloge nou eigenlijk zo nodig moest hebben.
  5. Laatste stap is de verkoop met verlies.

:point_up:t3:Dit dus en dan continu op repeat…

5 likes

Ik vond het moeilijk om het juiste woord te vinden, maar vroeger had je (kritische) reviewers en tegenwoordig vinden ze alles maar leuk wat een fabrikant/ad opstuurt voor review. Maar ik kijk ze nog wel voor orientatie en inspiratie. Echt overtuigen laat ik me door gebruikers op fora of vrienden. Maar gek genoeg probeer/voel/zie ik niet zo vaak, zoals jij dat omschrijft.

1 like

Je hebt veel tijd he?

1 like

Nope toiletbezoek of van bil gaan vraagt minder voorbereiding :slight_smile: Ik maak wel lume foto’s voor de lumeshot topic hier :slight_smile:

1 like

Uhhh gaat alles goed?

1 like

Nee veel interesse en daar maak ik even tijd voor

Tuurlijk, dat snap ik. Een goed lume-shot gaat voor alles…

2 likes

Ik lik aan mijn horloges… jij niet dan?

3 likes

Als ik alleen in een kamer ben…

1 like

Herkenbaar… likschaamte…

2 likes

De zoekwoorden die je intypt op google worden verkocht aan de hoogste bieder (adverteerders)

Het is dus niet zo dat google jou doorverwijst naar het “beste duikhorloge” maar naar een adverteerder die -kort door de bocht- het meest heeft geboden voor het woord “beste” en het woord “duikhorloge”

Maar het is altijd goed om je breed te orienteren :slightly_smiling_face:

1 like

Je bedoelt de google advertenties zeker, die worden betaald door adverteerders idd. Niet de organische resultaten. Toegegeven, de organische resultaten zijn niet van smetten vrij, maar niet geveild.

1 like