Patina of geen patina? Met dank aan @vouwfietser

Eén van mijn favoriete horloges is een Poljot uit 1962. Een dresswatch, 29 steens automaat in een vergulde kast die perfect loopt. Zoals de meeste horloges van die leeftijd heeft deze ook een wijzerplaat met een behoorlijk patina. Bij de meeste Russen vind ik dat prima en het hoort ook wel bij de charme van een oud horloge.Bij deze ging het me toch steeds meer tegenstaan, een dresser hoort er in mijn optiek toch beter uit te zien.

In Rusland een wijzerplaat gevonden en die samen met het horloge naar @vouwfietser gestuurd die inmiddels al meer aan Russen van mij heeft gesleuteld. Het leek André een simpele klus maar ja, Russisch…dus past het niet allemaal zo maar. Met een hoop geduld en creatief vijlen en bijwerken is dit het resultaat van vandaag met de post kwam. Ik ben er blij mee:slight_smile:

Voor :
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/poljot_zpspv14a4mf.jpg.html][/URL]

Na
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/poljot2_zpsnbdmqbyd.jpg.html][/URL]

16 likes

Ik zeg: goede keus, een stuk beter zo.
Veel plezier met het resultaat! :smile:

Dat ziet er inderdaad weer keurig uit!

Wat een verschil, niet te geloven.
Prachtig.

Mooi resultaat!
Als net horloge is dit wat geschikter denk ik idd.
Veel plezier ervan. :slight_smile:

Zo dan ! Wat een verschil !
Wat een geweldig resultaat. Het lijkt wel een nieuwe !
Heel veel plezier ermee!:+1:

Mooi werk weer. Proficiat met deze mooie Rus.

Geef mij die met de patina…
schiet u maar:)

Vind patina wel mooi maar in dit geval ga ik voor 100% voor de “na” situatie.

1 like

Zo, das ff een geslaagde opwaardering. Ziet er schitterend uit!

W
A
U
W
:thumbsup:

Vouwfietser is een echte vakman!

Zo hé!
Nachtje laten weken in de…

Vond dat patina ook wel wat hebben.:wink:

Patina of niet… vind de ‘nieuwe’ wijzerplaat veel mooier voor een dresser door alleen de 6 en 12 te vermelden.

Zo te zien is er al is getracht de patina te verwijderen. Ik heb een tip maar ga niet garanderen dat dit ook werkt. Ooit vernomen van iemand die helaas is overleden en zijn dial weer netjes had gekregen met een gebidsreinigingstablet. Vraag mij niet welk merk, dat ben ik vergeten wel moest deze bruisen als ik het goed herrinner. Wellicht te proberen met de oude dial?

Maar chappeau mooi resultaat veel draagplezier ervan weer.

Schitterend resultaat.

Ik ben er van overtuigd dat dat in voorkomende gevallen goed uit kan pakken, maar geheel zonder risico is dat niet.
Deze produkten bestaan uit een coctail van agressieve bleekmiddelen en zuren. Dat kan als het even tegen zit zeker ook ongewenste effecten hebben. (het aantasten van kleurstoffen en bindmiddelen, dus bv lume, lijm en kleur aantasten).
Eén ingrediënt is EDTA (dat is een chelerende verbinding die metaalionen kan binden en dus je indices kan verkleuren).

Het lijkt me aan te raden dat je dat niet zonder meer met zeldzeme wijzerplaten moet doen. En als je het doet, met een lage concentratie beginnen. En als je de mogelijkheid hebt te kiezen uit meerdere wijzerplaten uit een project, te beginnen met een die je toch al afschrijft etc.

Maar het kan ook zeker goed gaan :smile:

De Poljot ziet er met de retrofit plaat iig mooi uit!

Frans, ik heb met plezier aan deze leuke Rus gewerkt. Deze is het waard want er zit een uitstekend lopende automaat van goede kwaliteit in waarvan het opwindmechanisme mij sterk doet denken aan een Felsa Bidynator, inclusief het leuke ratelgeluidje. Zelfs de ophanging van de rotor lijkt erg op die van een bidynator.
Is het niet een Poljot 2415, weet jij nog welk uurwerk er in zit?
http://watchguy.co.uk/service-repair-poljot-deluxe-automatic-calibre-2415/

Fijn dat ik af en toe wat klussen voor je kan doen, want ik ben gestopt met aankopen van horloges. Maar ik vind het nog wel leuk om aan interessante projecten te werken.

Mooi hoor. Ik vind de indices van de nieuwe plaat ook veel beter staan op een dresser