Patina verwijderen

Hallo.
Sinds kort eigenaar van deze bulova president 1957, ik ben er erg blij mee, maar nu ik hem vaker gedragen heb, begint het mij toch steeds meer op te vallen dat er allemaal spikkels op de zwarte wijzerplaat zitten.
Dit had ik natuurlijk bij de aankoop wel gezien maar toch begin ik mij daar aan te storen.
Zijn er manieren om dit te kunnen verwijderen?
Kan dit zelf gedaan worden?
Als je het horloge om hebt is het niet heel storend maar in bepaalde belichting valt het mij gewoon soms op en heb ik zoiets van als het mogelijk is dan zou het mooi zijn als het weg te halen is.

Een zwarte wijzerplaat verweert op den duur, dat is onvermijdelijk. Absoluut niks aan doen, gewoon in originele staat houden. Gerestaureerde wijzerplaten zijn een taboe voor de echte vintage liefhebber. Patina - je leert er op den duur niet alleen mee leven, je leert er zelfs van houden. De wijzerplaat mag tenslotte de leeftijd van een horloge weerspiegelen. Bovendien is het wat betreft dit horloge peanuts; de wijzerplaat ziet er nog gewoon prachtig uit.

2 likes

Bedankt voor de reactie.
Ja de patina valt reuzen mee. Het valt alleen op bij een bepaalde belichting.
Maar juist omdat de rest van het horloge nog heel netjes is valt het soms op. En omdat het nog zo lichtjes patina heeft dacht ik juist dat het misschien nog makkelijk weg te halen is.
Ik weet dat wijzerplaat restauratie een beetje vloeken in de kerk is bij de echte vintage liefhebbers, toch ben ik benieuwd wat er mogelijk is.

1 like

Is verder niets mogelijk behalve de wijzerplaat op laten maken of vervangen.

1 like

Als je je er echt zo aan ergert moet je het horloge gewoon verkopen en ofwel een vervanger in ‘betere’ staat, ofwel een moderne vervanger zoeken. Rommelen met de wijzerplaat staat (terecht) gelijk aan minimaal 80% waardevermindering.

1 like

En daarbij, je krijgt het nooit weg. Meestal moer je de wijzerplaat ermee als je dit gaat proberen. Ik heb het ooit eens geprobeerd met een aantal oude en lelijk horloges, maar nooit goed resultaat gehad. Tekst eraf, vieze vlekken, lak beschadigd, etc. Niet aan beginnen dus.

1 like

bedankt voor de reacties, het is mij duidelijk.
Lekker zo laten en genieten van het horloge.

2 likes

het word alleen maar mooier met de jaren zeker met zwarte wijzerplaat zie je het zelden gr

1 like