Ik houd van schoon en nieuw, maar schoonmaken van een wijzerplaat is niet of nauwelijks mogelijk. Dus zo laten of een nette originele wijzerplaat zien te vinden en swappen.
Ik heb al teveel schoonmaakpogingen op wijzerplaten gezien, leidt vrijwel altijd tot een totaal vernielde wijzerplaat.
Ik hou van schoon en nieuw, maar een klassiek oud horloge vernaggelen door er een nieuwe plaat in te zetten vind ik niks. Koop dan een nieuwer exemplaar.
Er is een plaats voor patina maar dan moet het wel wat toevoegen. Patina is eigenlijk een beschadiging (de tand des tijds, zo je wilt) maar het kan in sommige gevallen aantrekkelijk zijn. In dit geval totaal niet, vind ik.
Dit vind ik bijvoorbeeld mooi patina (horloge uit eigen stal). Vooral omdat het wat toevoegt en de originele kleur van de wijzerplaat verder niet vervangt. Daarnaast is het geen stoffig/dof patina.
Een beetje patina zoals de foto van @mafkees hierboven vind ik mooi. Maar die rolex zou ik zelf echt laten schieten, die heeft zijn beste tijd gehad. Echt niet meer mooi.
Patina kan best wat hebben maar dit vind ik a) too much en b) gewoon lelijk.
Ik zou hem, hoewel vintage liefhebber, niet dragen.
Op zoek naar een originele wijzerplaat en als det te duur is dan maar een minder originele. Het horloge zelf is er mooi genoeg voor.
Patina is cool. Maar buiten ons clubje gekkie’s zal die mening niet worden gedeeld. Ga op zoek naar een leuk plaatje met wat steentjes erop en hou de patina plaat erbij om het compleet te houden