Patina wijzerplaat houden of schoonmaken? POLL

Forumbuddies!

Ik ben zelf een enorme liefhebber van patina wijzerplaten. Ik hou van afgeleefde meuk!

Maar ik kreeg de reactie van een vriend. Ja leuk! Maar de niet horlogefreaks vinden dit vreselijk!

Tijd voor een poll :grin:! Ja history over beauty?

• Ik :heart:️ van history en originaliteit
  • Ik :heart:️ van schoon en nieuw

0 stemmers

Ik hou van origneel en schoon :thinking::thinking: Maar ik zou hem gewoon zo laten in plaats van gaan rommelen met de plaat.

5 likes

Ik houd van schoon en nieuw, maar schoonmaken van een wijzerplaat is niet of nauwelijks mogelijk. Dus zo laten of een nette originele wijzerplaat zien te vinden en swappen.

Ik heb al teveel schoonmaakpogingen op wijzerplaten gezien, leidt vrijwel altijd tot een totaal vernielde wijzerplaat. :grimacing:

1 like

Hoe oud is deze? Zijn dat verkleuringen door de straling van radium?

Ja. Dat kun je niet schoonmaken en dat moet je ook niet willen, dus eigenlijk is er geen keuze.

Vanwege het radium zou mijn antwoord zijn: niet kopen.

1 like

Ik hou van schoon en nieuw, maar een klassiek oud horloge vernaggelen door er een nieuwe plaat in te zetten vind ik niks. Koop dan een nieuwer exemplaar.

1958 schoon uurwerk dus geen. Waterschade :sunglasses: ik hou ervan

Schone uurwerken houd ik ook van, maar zo’n wijzerplaat zou ik echt met een boog omheen lopen. :wink:

2 likes

Ik zou het overlaten aan de koper.

1 like

Er is een plaats voor patina maar dan moet het wel wat toevoegen. Patina is eigenlijk een beschadiging (de tand des tijds, zo je wilt) maar het kan in sommige gevallen aantrekkelijk zijn. In dit geval totaal niet, vind ik.

Dit vind ik bijvoorbeeld mooi patina (horloge uit eigen stal). Vooral omdat het wat toevoegt en de originele kleur van de wijzerplaat verder niet vervangt. Daarnaast is het geen stoffig/dof patina.

6 likes

Je mist nog een optie.

I :heart: historie en originaliteit, maar wil wel graag semi-mint vintage.

5 likes

Een beetje patina zoals de foto van @mafkees hierboven vind ik mooi. Maar die rolex zou ik zelf echt laten schieten, die heeft zijn beste tijd gehad. Echt niet meer mooi.

1 like

Patina kan best wat hebben maar dit vind ik a) too much en b) gewoon lelijk.
Ik zou hem, hoewel vintage liefhebber, niet dragen.
Op zoek naar een originele wijzerplaat en als det te duur is dan maar een minder originele. Het horloge zelf is er mooi genoeg voor.

Ik doe mee met deze, vind ik zelf mooi (logisch ;-))

De Rolex is i.d.d. wat mij betreft de grens voorbij… helaas

2 likes

Exact!:+1::slightly_smiling_face: Maar ik wil er wel aan toevoegen dat ik een horloge met zo’n zware patina niet gauw zou kopen; eigenlijk helemaal niet.:wink:

1 like

Damn deze is echt op het randje, mooi horloge verder.

1 like

Frisse plaat zoeken, mooi polijsten en pronken met dat ding! Heb niet zoveel met Rolex, maar als het dan toch moet dan moet ie in je ogen steken :facepunch:t2:

Patina is cool. Maar buiten ons clubje gekkie’s zal die mening niet worden gedeeld. Ga op zoek naar een leuk plaatje met wat steentjes erop en hou de patina plaat erbij om het compleet te houden :man_factory_worker:t2: