Hoewel ik meer van de moderne horloges ben, kan ik een wat ouder horloge ook wel waarderen. Wat mij opvalt is dat bij de ,grotere merken" de wijzerplaten/bezels vaak van patina voorzien zijn. Bij de ,kleinere" merken zie ik dat veel minder.
Vraag:valt mij dit alleen op en waar kan dit aan liggen. Kwaliteit van de ,grotere
merken minder?
Patina ontwikkeld zich op een horloge, draagsporen kan je in feite ook zien als Patina, ik denk wat jij bedoelt is dat bij wat oudere horloges het tritium verkleurd?
Ik denk juist dat hij spikkels en puntjes op de hele wijzerplaat bedoelt?
Ligt waarschijnlijk ook aan het materiaal, waar de plaat van gemaakt is. Zilver wordt na verloop van tijd donkerder…
Denk dat de wijzerplaten van “goedkopere” merken van een ander materiaal zijn gemaakt.
Natuurlijk ligt het er ook aan, waar een horloge lange tijd gedragen is. Zo is in Azië etc. de luchtvochtigheid wat groter.
Ik heb hier ook over nagedacht, want ik vind regelmatig heel oude horloges met een keurig nette wijzerplaat. Deze zijn meestal van een onbekend merk of merkloos.
Mijn theorie is dat de bekende merken vaak veel gedragen zijn gedurende misschien wel vijftig jaar en dus veel aan licht en wisselende omstandigheden blootgesteld.
De onbekende merken zijn misschien een korte periode gedragen en verdwijnen dan in een lade, omdat er een nieuw horloge is aangeschaft.
Goeie! Kijk eens naar Sicura op ebay, is vaak weinig van over.
Inderdaad.
Patina rocks (tu)
Is dat zo?
Jep! 
ticothijs82 Schreef:
Patina rocks (tu)
Yeah… :~
Op het vintage deel is een topic: laat je gepatineerde wijzerplaat zien, kijk daar maar eens.