Paul Buhre op de rikketik

vandaag naar de rikketi, besloten niets te kopen maar deze vroege Paul Buhre heb ik toch gekocht ( €18 )voor hebben.
Weet weinig van maar lijk me vroege WW1 type horloge, maar de cal. van het uurwerk ???
Groeten
Iwan

Nette prijs lijkt me.

Als ik me niet vergis hebben we iemand in het vintage gedeelte zitten die Trenchwatches verzameld, die zou je er meer over kunnen vertellen.

Mooi Horloge.(tu)
Het uurwerkje heeft schokdemping voor de balans, volgens mij is het uurwerkje uit de jaren 40-50.
In de horlogekast zijn op twee plekken afdrukken te zien van uurwerk bevestigingsschroefjes, het kan zijn dat er misschien een ander uurwerkje in heeft gezeten.:sunglasses:

Dat is mij ook opgevallen, dat een schokdemping was geplaatst 8-):S veders een leuk ding;)

Beste Iwan,

In aanmerking nemend dat het horloge een kleine seconde heeft, vraag ik me werkelijk af wat er toch onder dat messing veertje op het lager van het centrumrad zit dat moet worden tegengehouden. Het lijkt wel alsof dit werk ooit een indirecte centrale seconde heeft gehad. Mocht die minuutrad-as hol zijn, dan is het wel duidelijk wat hier gebeurd is.

Incabloc is al in 1934 uitgevonden, dus het uurwerk zou best vooroorlogs kunnen zijn (en ziet er ook zo uit). Dit verklaart tevens het ontbreken van fabrieksmerken en calibernummers, maar zeker niet de afwijkende plaats van beide carrureschroeven en de zwartgelakte, oorspronkelijk vergulde wijzers. Die laatste zouden eigenlijk van geblauwd staal moeten zijn.

Vriendelijke groet,
Robbert

Precisieman Schreef:

Beste Iwan,

In aanmerking nemend dat het horloge een kleine
seconde heeft, vraag ik me werkelijk af wat er
toch onder dat messing veertje op het lager van
het centrumrad zit dat moet worden tegengehouden.
Het lijkt wel alsof dit werk ooit een indirecte
centrale seconde heeft gehad. Mocht die
minuutrad-as hol zijn, dan is het wel duidelijk
wat hier gebeurd is.

Incabloc is al in 1934 uitgevonden, dus het
uurwerk zou best vooroorlogs kunnen zijn (en ziet
er ook zo uit). Dit verklaart tevens het ontbreken
van fabrieksmerken en calibernummers, maar zeker
niet de afwijkende plaats van beide
carrureschroeven en de zwartgelakte,
oorspronkelijk vergulde wijzers. Die laatste
zouden eigenlijk van geblauwd staal moeten zijn.

Vriendelijke groet,
Robbert
Hoi Robbert

:)Als ik in een glazenbol kon kijken :sunglasses: hmmmmm :S ach moet een keer tijd maken om te uitzoeken.
Een paar foto’s om je uit nieuwsgierigheid te helpen, en voor een goede nachtrust:z:D
Groet
Iwan

Beste Iwan,

Een kristallen bol is soms echt nodig, want die nieuwe foto’s laten heel wat anders zien. Die ‘messing’ veer blijkt dus naast nogal dik ook nog van staal te zijn en is zo ongeveer het toppunt van nutteloosheid; het wordt op z’n plaats gehouden met slechts een enkele schroef waardoor het spontaan kan verdraaien, drukt tegen de as van het minuutrad die normaal gesproken slechts een paar hondersten van millimeters axiale speling zou moeten hebben, veroorzaakt daardoor onnodige wrijving en is overduidelijk niet bedoeld voor een centrale secondeas.

Mijn slaap zal er zeker niet onder lijden, maar begrijpen doe het het allemaal niet. Wie verzint zoiets krankzinnigs?

Een goede nacht, zou ik zeggen!
Robbert

Het is mij ook een raadsel aangezien, als ie loopt dan draait kleine secondewijzer mee.
En jij ook een goede nacht:z;)
Groet
Iwan

Hoi,

Kaliber is hoogstwaarschijnlijk een Pierce 103 (manufacture). Er zijn bij Pierce nogal wat varianten op gemaakt… Of de kast hierbij hoort, weet ik niet.

Dat “levertje” op dit kaliber dient imho niet om op het minutenrad te duwen, maar om tegen het achterdeksel te drukken.

In deze link zie je zo’n werkje: http://goldsmithwatchworks.com/2011-08-31/WWII-1940-PIERCE-ECLIPSE-BLACK-GOLD-DIAL-GOLD-SETTINGS-AWESOME.htm (beetje naar onder doorscrollen).

Mvg,

Chris.

Morse Schreef:

Hoi,

Kaliber is hoogstwaarschijnlijk een Pierce 103
(manufacture). Er zijn bij Pierce nogal wat
varianten op gemaakt… Of de kast hierbij hoort,
weet ik niet.

Dat “levertje” op dit kaliber dient imho niet om
op het minutenrad te duwen, maar om tegen het
achterdeksel te drukken.

In deze link zie je zo’n werkje:
http://goldsmithwatchworks.com/2011-08-31/WWII-194
0-PIERCE-ECLIPSE-BLACK-GOLD-DIAL-GOLD-SETTINGS-AWE
SOME.htm (beetje naar onder doorscrollen).

Mvg,

Chris.

Hallo Chris,

Goed speurwerk, dat is hem en nu weet ik ook nog waarvoor diende die “levertje” voor.
Wat huwelijk betreft tussen de uurwerk, het kast en de wijzerplaat, was in die tijd onbelangrijk hoe en wat:S8-) … als je maar tijd kon zien.

Groet
Iwan