Paypal

Goedenavond aan u allen,

Ik heb een vraag omtrent betalingsverkeer via Paypal. Ik heb een koper voor een horloge die het geld via Paypal wilt overmaken. Nu ben ik hier niet bekend mee en heb ik zojuist een account aangemaakt. Mijn vraag is nu wanneer weet ik zeker dat het geld is overgemaakt en niet meer teruggehaald kan worden? Dacht hier namelijk wel eens wat spookverhalen over gelezen te hebben van transacties die later werden ingetrokken.

Bedankt voor de antwoorden alvast.

Voor de koper geldt dit:

koper staat sterker dan verkoper, en kan claimen bij Paypal dat iets niet geleverd is, kijk even naar Paypal gift, dan is dat minder of niet het geval, veiligst is overschrijving via bank of cash

Voorzichtig zijn.
Er doen zich nogal wat gevallen van fraude voor.
Koper maakt het geld over.
Verkoper verstuurt het item.
Koper beweert niks te hebben ontvangen en betwist de transactie.
Verkoper is geld èn het item kwijt.

Identiteit van de koper vooraf verifiëren.
Item enkel met tracking en verzekerd tegen volle waarde versturen.

Beter nog: overschrijving.

Als de koper geen referenties kan geven geen business accepteren. Friends&Family is geen probleem…

Ik ben wel nieuwsgierig naar het verhaal achter de vraag. @maikel?

1 like

Bij voorkeur het geld als gift ontvangen en met track/trace en aangetekend versturen.

PayPal gebruik ik uitsluitend via eBay, of grote firma’s als de Bijenkorf bijvoorbeeld, als koper. Nooit gezeik mee gehad. Particuliere verkopers buiten eBay - gewoon per bank, anders is de kans groot dat er bijbedoelingen zijn… Of f2f natuurlijk. Als je diegene niet kent, voorzichtig zijn inderdaad.

Niet per se bij bedoelingen hoor. Paypal is de norm op de internationale fora.

alleen versturen naar PayPal certified ontvangstadres

Bij wijze van voorbeeld hier een mail van een “potentiële koper” voor mij wagen ter waarde van €38k:

Thanks for your response.I’m satisfied with the condition of the car and Agree with the price,I need to let you know that my shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. .so i’ll be buying the merchandise without seeing it, i’ll arrange the pick-up of the merchandise with a Private Courier Service as soon as you get your payment and if you don’t have an account with paypal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to www.paypal.com, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment…

Your PayPal e-Mail Address :
Your Full Name:
Your Mobile Number :
Total Cost of it:

Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the merchandise at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Die gaat zeker geen wagen kopen…

1 like

Dank, mijn situatie is een koper vanuit de UK. Deze gaf aan graag via Paypal te willen betalen ivm de rechten en plichten voor zowel koper als verkoper.

Let wel op als je geld ontvangt met Paypal,
als nieuwe verkoper moet je namelijk een fee betalen van 3,4%

Hoe vaker je Paypal gebruikt hoe minder fees je betaald,
Ken je de persoon kan je Paypal gift gebruikt (dan betaal je geen fees)

Bovenstaande gebruiker kan prima betalen via friend&family option. Dan kost het jullie allebei niets en jij bent zeker van je geld. Mijn advies zou zijn: Van die € 1292 rij je zelf naar UK, haalt je geld handje-contantje op en vliegt terug met nog € 600,- over…

Sorry, half gelezen… Gok dat je horloge niet € 38000,- is. Maar Paypal-claims zijn alleen mogelijk bij normale verkoop, geen F&F. Paypal besluit vaak al gauw in het voordeel van de koper, omdat de verkoper zijn bewijslast niet goed op orde heeft. Alleen een Track&Trace is onvoldoende. Je bewijst dus dat het goed ingepakt is en op de bus gedaan is. (bijv. met filmpje hoe je het inpakt en zorgt dat de staat goed is) en even een fototje dat je het pakje aan de jongedame bij de PostNL afgeeft. Als je dat gedaan hebt, ben je al een heel eind. Een claim wordt dan al lastiger, zeker als je vooraf het filmpje alvast stuurt. Maar wel verzekerd versturen!

38.000 via PayPal???

geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken…

Dat zou nog wel kunnen, denk alleen niet dat hij gaat betalen.

Friends & family Paypal slaat in dit geval eigenlijk nergens op. Dan heb je als koper alsnog geen enkele bescherming. Als het om UK gaat, kan je net zo goed overschrijven. Ik gok dat dat goedkoper is.

Ik gebruik het ook al jaren voor van alles en nog wat, het werkt heel prettig maar de koper staat wel sterk inderdaad.

De genoemde voorzorgsmaatregelen zijn een goede start. Dus verified address bij een Paypal Business transactie, denken aan de transactiekosten, verzekerd met track&trace zenden. Sommige mensen gaan all out en filmen het verpakken van hun object in het postkantoor en het verzenden (met bonnetje), zodat de combinatie van object/track en tracecode onbetwistbaar is in geval van een dispuut. Krijg je dan nog gezeur, sta je wel heel sterk. Dat laatste zou ik alleen in heel dubieuze scenario’s doen, in welk geval je je moet afvragen of je diegene wel als koper nodig hebt in je leven :wink:

Friends and family is inderdaad ideaal als de koper jou voldoende vertrouwt. Dat gaat de andere kant op dus. De transactiekosten zijn lager en er is geen mogelijkheid voor terugvorderen van het overgemaakte bedrag vanwege disputen.

Betaling via bank… klaar… paypal laat maar lekker over aan de grotere webshops, p2p zitten hier imo teveel haken en ogen aan

1 like

Met paypal betalen en ontvangen gaat prima. Zorg dat je: naam, adres ed hebt, verstuur uitsluitend aangetekend dan heb je bewijs. Dit geld exact hetzelfde voor overmaken dus ik zie geen verschil. Ik heb uitsluitend goede ervaringen met Paypal. Voorkeur heeft natuurlijk ook nog eens geferifieerde kopers/verkopers