Peacock watches

Het is een Chinees merk dat door c24 in mijn suggesties geduwd werd, en ik moet zeggen, ik was wel benieuwd.

Het ontwerp dat gesuggereerd werd klopt netjes (kom er maar in @Fate_Amenable_To_Change) - goeie maat (38.5mm), acceptabele dikte (12.5mm met glas), nette subdials, mooie geblauwde wijzers, pushers oké. De wijzerplaat is interessant, apart genoeg met die Aziatisch aandoende cijfers zonder een kermisattractie te worden. De mix van westers schrift en chinese karakters is wat minder maar goed, het stoort me niet.

De “Perfection Classic 1950 Luxury”:

De prijs vind ik wat minder, 2500 euri voor een Chinees is heel stevig. Wel een - schijnbaar - in-house movement met die PAX8610 (iemand die herkent waarop die zou gebaseerd zijn?). Ze beweren ook al 50+ jaar bezig te zijn.

Leuk of niet?

13 likes

best wel :+1:

ziet er leuk uit, prijs maakt me niet uit: ik zal niet zo snel een chrono kopen… :grimacing:

1 like

Leuk en best mooi behalve het cijfer font. Voor dat geld zou ik geen Chinees kopen. Maar misschien ben ik te behoudend.

Niet onaardig
De website toont vele modellen en verrassende prijzen voor een Chinees merk

1 like

Sorry man, dit doet me echt te veel aan de menukaart van Chin. Ind. restaurant De Grote Muur denken.

2 likes

Al een heleboel topics die allemaal zeggen dat Chinese horloges nix kunnen zijn omdat ze veel te goedkoop zijn.
Maken ze een dure, is het weer niet goed.

7 likes

Hangt wat af van hoeveel waar je voor je geld krijgt he. Een 1963 met Seagull heb je voor 200 euro, maar dan neem je er de wisselvallige QC erbij. Maar voor dat geld is het een top ding vind ik.

2500 euro, dan zit je in Farer vaarwater, zeg maar. Als de kwaliteit en afwerking ook kunnen concurreren daar - ik vind het wel een knap ding. Blijft wel een vraagteken wat die PAX8610 waard is. Denk niet dat er al iemand hier aan gesleuteld heeft :smile:

De Lange Muur hier. Al veertig jaar (voor mijn beleving, ze bestaan al veel langer) een bron van warmte, goede herinneringen, lekker eten, en een bult personeel wat ik niet alleen goed kan hebben, maar ook respecteer.

Dat soort associaties, waar jij en passant laatdunkend over doet, koop je niet voor geld, en ik zou het dan ook als een reden zien om het horloge juist aan te schaffen. Ik sluit me dan ook graag bij de onderstaande tekst aan:

I could cry all night in sorrow
I could moan all day in pain
Cause the Chinaman gave the place up
And my life just ain’t the same

If I live at all
It will be in vain
Cause what is this life
If there’s no chow mein

No more chow mein yakamein bean sprout
No more lychee nut wonton soup
No more Louie bring a bowl of suey
No more kissing in the yellow booth

Now my love and I remember
How we spent our flaming youth
Eating egg foo young and kissing
In the red and yellow booth

If we live at all
It will be in vain
Cause what is this life
If there’s no chow mein

No more chow mein yakamein bean sprout
No more lychee nut wonton soup
No more Louie bring a bowl of suey
No more kissing in the yellow booth

If the Chinaman don’t come back I think I’ll die!

De harde realiteit is dat de wijzerplaat me niet aan de lange muur doet denken, maar aan leuke Breguet-achtige nummers met een licht Aziatische twist.

image

Zo te zien een ST19 van Seagull. Dan vind ik 2500 echt aan de prijs. Evengoed, de ST19 is gebaseerd op een Venus 175 caliber, en als ze het met betere toleranties en materialen maken is het een prima uurwerk.

Zo te zien is het wel anders, want de bruggen zijn allemaal gold plated, en er is zwanehals-regulering toegevoegd. Vooraleer ik het horloge zou kopen zou ik de neiging hebben om aan de fabrikant te vragen wat ze nou exact allemaal veranderd hebben ten opzichte van de ST19.

6 likes

Nee man. Ik doe laatdunkend over die wijzerplaat. Niet over De Grote Muur/ De Lange Muur/ Nieuw China/ de Fatkee of wat voor Chin. Ind. specialiteitenrestaurant dan ook. Hardwerkende mensen die lekker eten maken. Niet voor niks dat de tweede generatie vaak een snackbar overneemt omdat dit iets minder veel eisend is. Maar het heeft vaak niet echt iets te maken met authentiek Chinees eten en daarom:

Ik doe laatdunkend over de cijfers van die wijzerplaat. Had er lekker 壹. 貳参, 肆, 伍, 陸, 柒, 捌, 玖, 拾 etc. Doe dat leuk in Breguet-stijl en je hebt een eigen smoel te pakken.

Klopt, maar ze beweren dat het een eigen in-house werk is. Ik kan er wel noppes over terugvinden - dus kan evengoed een marketing scam zijn (hallo, Blancpain). 2500 voor een echt in-house zou nog iet of wat te verantwoorden zijn, voor een ST19 is dat inderdaad minstens 3x te veel.

Maar toch. Mooi. :face_holding_back_tears:

Mooi horloge, maar lijkt me wel een gokje inderdaad

Een beetje rondneuzen en het lijkt er inderdaad op dat de PAX8610 een “ST19 élaboré” is. Maar wel eentje die ze op een Chinees horloge forum (met dank aan Google Translate) niet zo heel hoog hebben:

Mooi horloge! Wat voor mij ook belangrijk zou zijn is service, garantie en reputatie.

:face_exhaling::rofl::joy:

2 likes

Wow, ziet leuk uit.

Leuk horloge :+1: