Pech met gebruikt?

Ik denk er wel eens aan om een gebruikt horloge te kopen, ivm hoge nieuw prijs.

maar waar let je op?
wat kost het als er wat mee aan de hand is?
is het wel of geen probleem als het een manufacture is van een groot of klein exclusief merk?
kun je aan de buitenkant voldoende zien : krassen/deuken in de kast / glas , waterschade , het lopen v/d sec wijzer en beschadigingen aan de wijzerplaat en eventueel het horen tikken?

ik zie geweldige restauraties voorbij komen, maar is dit wel reeel ? ik weet niet of er een hoop " hobby" werk bij zit (super 1e klas dat wel) , ik probeer ermee te zeggen , wat ben je kwijt als je een horloge afgeeft bij een horloge maker? uurloon en materiaal?

en gebeurt het wel eens dat je niet aan onderdelen kunt komen ?
zijn er merken die gewoon worden afgeraden ? ivm onderdelen / prijs v/d onderdelen ?

dat het goed kan gaan zie ik wel voorbij komen, maar heeft iemand ook een voorbeeld van een aankoop die niet meer te repareren was ?

je kunt het altijd vragen , maar is het gebruikelijk dat ze het uurwerk laten zien bij een gebruikt horloge ?
want stel dat een iwc met 7750 uurwerk defect is , en een hobbyist zet er een 7750 uurwerk in van een oude tissot (ik neem nl aan dat dat past.)…

ik snap dat het een lastig item is, want alles is elke keer weer anders , maar ik probeer een beetje een idee te krijgen v/h eventuele risico.

hmmm een IWC met een kapot uurwerk zou ik gewoon terug sturen naar IWC, komt prima in orde!
Wel is het zo dat zo’n reparatie vele malen meer kost dan de reparatie van bijvoorbeeld een tissot. Kijk een manufactuur uurwerk is mooi, voor een eta is weer te zeggen dat er sowieso meer dan genoeg onderdelen voor te krijgen zijn.

Doel je nou specifiek op vintage of mogen ook jonge gebruikte. Horloge’s als een Tissot lelocle van marktplaats bijv. of heb je het over vintage’s waarvan de onderdelen schaars zijn en dus niet zomaar naar een horlogemaker kunnen?

Mocht je het over vintage hebben, ik heb meerdere vintage horloge’s (gehad) en heb hiermee totaal geen problemen gehad, ligt er natuurlijk ook aan waar je ze koopt en wat je zoekt. Er zijn horloge’s NOS, die zijn nooit gebruikt maar wel oud, ook zijn er oude horloge’s en dat zijn echt horloge’s die je bijv. kunt kopen als hobbyist om in elkaar te zetten.

Zelf koop ik meestal bij vintagehandelaren omdat je hiermee weet dat het is nagekeken voor het id winkel ligt en ook zit er altijd een jaar of 2 jaar garantie bij, dit geeft ook enige zekerheid. :slight_smile:

hoi master,

bedankt voor je info,
stel dat je een iwc koopt op de rikketik , vraag je dan of je even het uurwerk mag zien ? (ook bij waterdicht horloge’s)

als ik een iwc zou hebben die kapot is dan zal ik hem ook naar iwc sturen, maar het is natuurlijk anders als je een iwc koopt , voor een iwc prijs en dat er tissot uurwerkje in blijkt te zitten.

hoi Jaap-Wim,

bedankt voor je info,

ik kan me bij vintage voorstellen dat niet alles meer te koop is, al zie ik af toe oude gerestaureerde horloges voorbij komen waar ik van sta te kijken dat het gelukt is.

bij een tissot lelocle ga ik ervan uit dat er onderdelen zijn omdat dit model nog gewoon nieuw te koop is, maar zullen toch ook jonge horloge’s zijn met manufacture uurwerken of aangepaste eta’s die nu niet meer gebruikt worden.
ik kijk zelf naar een horloge van rond de 2 a 3000,- en als je dan gebruikt koopt kun je vrij veel aanschaffen,
zou iwc / rolex / omega / breitling / eberhard / glashütte etc… alle onderdelen nog op voorraad hebben van de uurwerken die ze de afgelopen 10 jaar hebben gebouwd ?
of komt het voor dat er onderdelen gewoon niet meer zijn?

bijv; er zullen toch onderdelen in een chrono4 zitten van eberhard die ondanks dat het een eta uurwerk is alleen bij eberhard te koop zijn , en wat als eberhard ze niet meer heeft omdat het op is ?
of bij glashütte, als zij een onderdeel niet meer hebben ?

de tip van kopen bij vintage handelaren is idd niet zo verkeerd, 1 a2 jaar garantie is volgens mij ruim voldoende

Bij duurdere merken is een grote stock van onderdelen aanwezig.
Bij Rolex wordt van ieder model 25 jaar lang onderdelen gefabriceerd, deze stock wordt regelmatig aangevuld.
Na 25 jaar febricage is er zeker genoeg aan stock om een leven verder te gaan.
Dit geldt voor Rolex, heb ik pas vernomen bij mijn bezoek aan Rolex Génève.
ZAl zeker ook zo zijn voor andere merken.

hoi freddy,

bedankt voor je info , dat wist ik nl niet

mvrgr joost

seamaster Schreef:

ik kijk zelf naar een horloge van rond de 2 a
3000,- en als je dan gebruikt koopt kun je vrij
veel aanschaffen,
zou iwc / rolex / omega / breitling / eberhard /
glashütte etc… alle onderdelen nog op voorraad
hebben van de uurwerken die ze de afgelopen 10
jaar hebben gebouwd ?
of komt het voor dat er onderdelen gewoon niet
meer zijn?

Voor die prijs heb je idd genoeg keuze. :smiley: Succes met de zoektocht alvast. :wink:

Zelf denk ik dat het niet zo heel snel zal voorkomen dat onderdelen opeens weg zijn, het zijn dan wel exclusiever merken met exclusieve horloge’s, maar dit houd niet in dat na een jaar opeens alle horloge’s verkocht zijn en er dus ook geen onderdelen te leveren zijn. Ik bedoel, als je leest dat er limited’s zijn van bijv. IWC of Omega met een aantal gelimiteerd op 5.000 stuks. Hoe gelimiteerd is dat, concreet probeer ik te zeggen dat er altijd wel onderdelen voorradig zijn, nu nog wel en binnen nu en 50 jaar ook nog wel. Dat is denk ik ook 1 vd mooie dingen van de ‘hogere horlogerie’, sommige merken hebben hele musea vol met oude horloge’s en uuwerkjes, dus mocht je nu iets kopen, dan zal dat misschien over pakweg 50 jaar in een museum staan en zullen ze eventueel onderdelen altijd nog kunnen bijmaken (voor het gevl toch op blijkt te zijn). :slight_smile:

bedankt voor je info, stelt me wel gerust .

ik heb meerdere oude motoren gehad waar soms bepaalde onderdelen gewoon op waren en gebruikt meestal versleten of niet aan tekomen
vandaar dat ik ook erg benieuwd was naar horloge onderdelen, maar dat valt dus gelukkig wel mee.

bedankt voor jullie info.

Je mag niet vergeten dat voor manufakturen geen onderdelen geleverd worden, de herstelling moet door de fabrikant of een atelier van de invoerder gebeuren met de nodige prijs tot gevolg.
Dus voor je een aankoop van een manufaktuur overweegt, denk 2 x na. Deze reden heeft mij ook al van diverse aankopen laten afweten.

Bijmaken ok, maar tegen welke prijs.
Ik ben van mening dat een onderdeel van de plank van een magazijn goedkoper zal zijn dan een onderdeel dat in opdracht nieuwe wordt gemaakt.

bedankt , alweer wat geleerd.