Pedometer

Ik liep op de vrijmarkt in Rotterdam bij een man langs die een aantal interessante horloges verkocht. Maar zijn prijzen waren wat overdreven. Mijn oog viel toen op deze pedometer (stappenteller). Mocht ik voor 10 euro meenemen. Bij navraag was 5 euro ook goed. Dus de stoute schoenen aangetrokken :wink:
Op zich een onooglijk ding, niet erg accuraat en het opschrift Germany doet denken dat het na 1991 gemaakt moet zijn. Maar een leuk hebbedingetje.

De voorkant waarbij de grote wijzer elke stap telt, de kleine rechts boven alle 100 stappen, de wijzer midden onder alle 1.000 en de wijzer links boven alle 10.000. Nu verspringen die niet maar lopen eigenlijk gewoon mee.

Het mechaniek. Links zie je een soort ja-knikkervormig gewicht. Door de pedometer aan je broek (of waar dan ook) te hangen gaat het gewicht bij elke stap door de toenemende zwaartekracht naar beneden. En klik, een stap. Zo simpel is het.

Grappig ding Henrik.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Bij je aanhef dacht ik in eerste instantie dat je iets van Michael Jackson of Tonino had gekocht :smiley:

Hetzelfde hier, ik dacht aan een soort van pedofielenopsporings device ofzo :smiley:

heel curieusā€¦

Nu kun je de traptreden tellen tot boven aan je kantoor in Rotterdamā€¦

gr,
Hans Mennink

Ben je nog aan het nahijgen? :smiley:

Hallo lui,
Ik gebruik regelmatig een digitale pedometer, tijdens wandelingen. Ik wil graag nog eens een mechanische hebben. Ik heb wel nieuwe gezien, met plastic kast, maar ik vind dat dingetje van jou, Henrik, een pracht exemplaar. Om jaloers op te zijn. Ik wou dat ik hem tegegekomen was.Een nadeel van de mechanische is dat hij niet omrekent naar kilometers, dat moet je dus zelf doen met een "zakjapanner"
Groeten
Eeltje

p.s. Henrik als je soms spijt krijgt van je aankoop dan weet je waar je hem slijten kuntā€¦

Ik zal het onthouden, maar het is echt geen topstuk om het mild uit te drukken hoor.
Ik vraag me trouwens af hoe een digitale werkt qua het ā€œvoelenā€ dat er een stap is gezet, weet jij dat?

Hallo Henrik,
Ja dat weet ik, ik vond dat in de gebruiksaanwijzing van zoā€™n ding. Heel eenvoudig: Ook een gewichtje dat op en neer gaat bij iedere stap. Als je het ding bij je oor houdt en schudt dan hoor je het klikken. Een topmerk op dat gebied is Silva, een Scandinavisch kompassenmerk.
Groeten, Eeltje

Hallo Henrik,
Achteraf gezien vind ik mijn laatste reactie wel wat sumier. Hier nog wat info:
Dat bewegende gewichtje (of veertje, hoe moet je het noemen) verbreekt of sluit dus een electronisch contact en dit contact zet het computertje aan het werk, net zoals bij een fietscomputer. Als je het ding wilt gaan gebruiken moet je eerst de pas-afstand opmeten en invoeren. Dat doe je door 10 passen te lopen en dan de afstand op te meten. Zoā€™n electronische pedometer heeft meestal nog meer functies dan alleen het aangeven (op een lcd-schermpje) van het aantal passen en de totaal afgelegde weg in kmā€™s. Bijna altijd zit er een klokje op en meestal ook de gelopen tijd en ook vaak het aantal verbrandde calorieen (vind ik onzin). De nauwkeurigheid is maar betrekkelijk, alleen al vanwege het feit dat je op een asfaltweg nu eenmaal grotere stappen neemt dan op een modderig bospad of tegen een helling op. Maar in de praktijk kun je er toch best veel plezier aan beleven. Een GPS is in principe natuurlijk veel nauwkeuriger, maar die laat je vaak in de steek onder een dik bladerdak, of tussen hoge gebouwen. Een pedometer kan dan wel eens uiteindelijk het pleit winnen.
Groeten
Eeltje