Pegwood zonder winkel

Mooi zon, tijd om een beetje in de tuin te werken, heeft mevrouw gezegd.

Dus…




Daarna laten drogen, en nu heb ik genoeg pegwood om verder horloge schoon te maken :slight_smile:

Covid en gesloten winkels houden mij niet tegen :slight_smile:

BD

13 likes

Goed bezig :+1:t2:
En wat ga je morgen doen? :grin:

Hoelang moet het drogen voordat je het veilig in uurwerken kunt gebruiken?

Goed idee, ik heb ook nog wel wat te snoeien. Moet wel de goede houtsoort zijn lijkt mij. Wat voor soort boompje is dat @brunod ?

@Brunod, graag wil ik jou even een terecht compliment maken ! :smiley:

Toen je begon op dit forum, was je ietwat huiverig, dat jouw Nederlands
niet goed genoeg zou zijn.

Welnu Brunod, ik kan je zeggen, dat jouw Nederlands nú prima is ! :+1:

N.B. : succes met jouw - slim bedachte - pegwood, een goede vondst

1 like

Onder ander :


:slight_smile:

2 likes

Een paar dagen ongeveer. Als het breekt in plaats van benden is het droog.
Maar het is beter dit te voorbereiden voordat men geen meer heeft, zo kan het langer drogen.

1 like

De NL nam weet ik niet, het is echte “pegwood” of “fusain” in F.
Men gebruikt die hout ook om te tekenen. In een metal kastje zonder lucht in vuur zetten om karbon hout ervan te maken en dan dit gebruiken om te tekenen.
In latijn is het een Euonymus europaeus
Die heb ik een paar jaren geleden geplant.

2 likes

Wie heeft dit eigenlijk naar off topic geschoven? Stond vanochten nog gewoon in algemeen. Wat mij betreft gewoon horloge-gerelateerd. :thinking:

1 like

Bertus1987 als ik goed zie.
Hij heeft misschien niet gelezen :wink:

1 like

Is volgens Google kardinaalsmuts, een struik met giftige delen, waaronder de vruchten, maar wellicht ook de takjes. Als dat zo is zou ik er maar niet aan likken… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Edit: Ik heb trouwens altijd gedacht dat het vlierhout was.

1 like

Nee, dat is Pithwood, “sureau”, latijn Sambucus, zijn hart is heel zacht om de vet af te nemen van de tapen bvb.
Zo een boompje heb ik ook, maar dat gebruik ik niet.
Nu gebruikt men rodico daarvoor.
Pegwood is sterker maar krats de metal niet en maakt geen draadjes of stofjes als men ermee werkt. Het lijkt een beetje als plastiek als het gesneden is.
Hier om een schroef te houden.

1 like

Interessant, nooit geweten dat dat ‘Pegwood’ was. Ik dacht altijd dat het gewoon een stokje hard hout was met een puntje er aan geslepen. @EricA had al uitgevogeld dat het Kardinaalsmuts of Kardinaalshoed is.
Hier nog wat meer over deze mooie boom/struik:

Omdat ie in de duinen in het wild groeit ga ik er maar eens naar op zoek, ik woon vlak bij de kust (bij Den Haag) en in deze barre tijden van de Griezelige Griep kan een solo wandelingetje in de duinen geen kwaad. Als ik zo’n boompje vind, kan ik er misschien wel een paar takjes van stelen om er een paar pegwood stokjes van te maken.
Ik hou wel van zelfgemaakte gereedschapjes.

Dank voor het delen van de informatie, EricA en @brunod!

2 likes

Op het eerste gezicht leek het meer iets voor “Het lekkere buitenleven” :grinning:. Maar je gebruikt het hout voor het sleutelen aan uurwerken begrijp ik?

1 like