Ben erg in m’n nopjes met m’n klokje, en zou graag met bandjes willen spelen. Maar ik krijg 't bandje er niet vanaf. De springbars zijn van die stevige dikke uitvoering, maar waar helaas geen ‘kraagje’ of inkeping ofzo in zitten. Zelfs met een Victorinox mesje krijg ik deze niet los. Bij de dikke springbars van Seiko lukt 't wel, maar die van de Pellikaan wilt maar niet los komen.
Springbars met kraagje
Springbars zonder kraagje (vaak wat dikker/steviger)
als er geen kraagje aan de push-pin zit zijn die pushpinnen eigenlijk bedoelt voor horloges waar een gat in de lug zit zodat je ze door kunt duwen…
meestal lukt het wel als je de band onder spanning houd en dan in twee keer de pushpin los wipt …
in het ergste geval (ik heb 1 keer een pushpin gehad die echt gewoon vast zat doe je een doekje om een schroeven draaien en duw je de pushpin kapot (punt met doekje tussen de kast en band/pushpin)
meestal lukt het wel als je de band onder spanning
houd en dan in twee keer de pushpin los wipt …
Hoe hou je de band onder spanning? Ik trek aan de band, terwijl ik met een mesje de springbars los probeer te wrikken/trekken. Maar de Pellikaan vind 't bandje vast te mooi, want hij laat niet los.
in het ergste geval (ik heb 1 keer een pushpin
gehad die echt gewoon vast zat doe je een doekje
om een schroeven draaien en duw je de pushpin
kapot (punt met doekje tussen de kast en
band/pushpin)
succes
Dat gaat hier niet, omdat er een dikke Toshi strap op zit en daardoor is er geen ruimte om er een schroevendraaier tussen te plaatsen.
idd met de pink, ring en middelvinger de band klemmen …en met wijzvinger en duim de klok goed op spanning houden en dan een scherpmesje in twee drie keer de push-pin naar binnen duwen (je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel)
wel balen als ze de verkeerde push pinnen gebruikt hebben … zit je idd mooi te klooien om het weer los te krijgen en hopen dat de kast niet beschadigt.
of als de band slecht wordt, los snijden en helaas van de band.
bij de seiko SKX had ik dus hetzelfde probleem.
Ik heb toen een mini schroevendraaier genomen (de kleinste uit zo,n klokkenmakerssetje van 5 euro bij de gamma)
en die heb ik met de schuurmachine bij het platte tipje nog platter geschuurd dan hij al was (ook weer niet te dus, want dan verliest hij sterkte)
je zal er versteld van staan waar je allemaal tussenkomt met zo,n "tooltje"
Daarmee is het me gelukt om de pin opzij te duwen en dus goed tuusen lug en pin te komen.
De kasn op kast/band beschadiging is ook nihil doordat het oppervlak van het "too;tje "zo klein is.
Misschien heb je hier wat aan.
Groeten,
Marijn
Als de conclusie is dat er verkeerde push-pins in zitten, dan hoeven deze m.i. niet gespaard te worden.
In dat geval kun je overwegen - mits voldoende ruimte om de lugs te beschermen - middels een zijkniptang de push-pins door te knippen.
Ik heb hetzelfde probleem ook eens gehad.
Probeer het eens met zo’n afbreek stainley mesje in mini uitvoering.
Je kunt ze vast wel krijgen bij de bouwmarkt.
Deze mesjes zijn heel dun en goed scherp en sterk. Het mesje stevig tussen bandje en lug plaatsen, stevig met het mesje op de pushpin drukken en dan de pushpin wegdrukken naar binnen.
Geen beschadigingen op de lug en bij mij werkt het perfect.
Succes
Bedankt, ik ga het eens proberen. Maar er zit een mooie band om en die wil ik niet beschadigen. Ik denk als ze eenmaal los zijn, ik er springbars tussen ga zetten die WEL een kraagje hebben. Dan maar wat minder solide. Ik ga met zo een mooie klok toch geen extreme dingen doen.
Ik snap 't ook niet. Die dikke springbars vind ik alleen horen op een klok met lug-holes. Geen lug-holes, dan kraagje of inkeping, zodat een tooltje de push-pin los kan krijgen. Dit vind ik wat zot. Vandaar ook mijn post http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,306038
Hebben jullie dat ook wel eens met iets anders, dat je denkt… waarom hebben ze dat zo gedaan en niet anders aangepakt?