Het gaat om een lotje Sperina horloges, met een penanker uurwerk en een plastic band.
Als je zo kijkt naar de wijzerplaat zou je zeggen jaren '40 - '50 maar ik denk dat deze wat nieuwer is door een soort plastic band die eromzit.
Al een paar leuke topics doorgespit hier over penankers maar ik zou ze graag wat beter kunnen dateren. Zijn dit die zogenaamde laatste generatie die gemaakt zijn net voor of aan het begin van de quartz crisis, of moeten we deze ouder inschatten?
Als iemand hierover nog iets meer kan vertellen, hoor ik het graag!
Lijkt er inderdaad heel goed op Wilko, alleen bestaat er volgens Ranfft geen 4 jewels versie van, maar ga eens verder zoeken of ik een exacte match vind. Heb jij er enig idee van wanneer de eerste plastic banden op horloges gezet werden? Jaren '40 lijkt me wat oud, ik meen persoonlijk dat dit soort plastic maar eind jaren '50 - begin jaren '60 een beetje op punt stond voor zo’n toepassingen naar wat ik er over gelezen heb…
Mooie horloges. Qua bouw doen ze mij ook denken aan jaren 40-50.
In die tijd hadden ze dit soort grote platte opwindkroon en ook de bevestiging van de wijzerplaat doet erg oud aan.
Ik heb ook volledig gesteende penankers die niet bij Ranfft te vinden zijn.