Penanker horloges - Georg Roskopf en Eduard Kummer, pioniers in de Zwitserse horloge industrie

Dat klopt. Je moet die ouwetjes aan de gang houden. Ik ben zelf ook al niet meer de jongste, maar regelmatig even opwinden helpt wel voor de conditie… :rofl: :joy: :rofl: :joy: :yum:

4 likes

Wat een heerlijk artikel weer! Ik heb het met veel plezier gelezen!

1 like

Dit was weer een bijzonder lezenswaardig verhaal. Ik heb het met veel plezier gelezen.

1 like

Iets meer dan een jaar na dato werd ik door de reactie van @bertb op dit topic gewezen. Pfffff, even lezen, maar dan heb je ook wat. :sweat_smile: ben weer helemaal bij denk ik :grin:
Interessant leesvoer en achtergrond info die je in je hobby verder helpt! Hiervoor heb ik mezelf op het forum aangemeld :+1:

Edit: bedankt @Lexaf!

1 like

Ik ben gisteren ook weer met een aantal penankertjes bezig geweest. Daarbij was ook deze Wilman met een voor mij onbekend uurwerk.
De balans had veel te veel hoogtespeling en het horloge liep alleen als ie plat lag. Zodra je hem oppakte viel hij stil. Ik dacht eerst aan een afgebroken astap, maar dat was niet zo.
Omdat de balanskloof maar van dun materiaal is, heb ik ten lange laatste rigoureus de balanskloof gebogen en toen zat de balans wat te strak, maar dat kun je makkelijk weer beetje bij beetje terug buigen. Dat terugbuigen lukte dus erg goed en meteen liep het uurwerkje een stuk beter. Nu kon ik ook kijken of het nog stil viel bij draaien, maar hij bleef keurig doorlopen.

Ik heb het horloge verder afgebouwd en gisteren en vandaag draag ik het.
Het penankertje loopt prachtig op tijd.

7 likes

Leuk horloge. Knap werk om 't ding weer aan de praat te krijgen.
Die Hong Kong horloges kom ik af en toe ook wel eens tegen en ze zijn nog meer van blik dan die dingen uit de voormalige DDR. En vaak geen enkele typeaanduiding te vinden.
Verbuigen van de balanskloof lijkt mij een paardenmiddel, maar hier werkte het, gelukkig!
Dank voor het delen, Scudo!

1 like

En dan zijn er nog mensen die menen dat een penankertje niet mooi kan lopen.

3 likes

Hypnotiserend! Volgende keer het achtergrond orkest stil zetten, dan komt het mechanische tikje beter uit. :wink:

Heerlijk leesvoer weer @Lexaf!!
Ik werd hierop gewezen door @basvg nav een Oris penanker.

Zelf heb ik “maar” 2 penankertjes in de collectie , een Kienzle van mijn opa:

En mijn eigen kinderhorloge (een jaar of 30 geleden):

afbeelding

Altijd leuk om weer wat achtergrond informatie te hebben!

Btw, onthoud je dit ook allemaal…?? Dan heb je wel het predicaat “Horlogehistoricus” verdient als forumsticker :+1:

4 likes

Dank voor je complimenten.

Toen ik, in een héél grijs verleden in het kader van de 12 ambachten en de 13 ongelukken ooit mijn opleiding voor bibliothecaris volgde heb ik van een wijze oude collega geleerd dat je niet alles hoeft te weten of te onthouden. Als je maar onthoud waar je de informatie terug kunt vinden. :sunglasses:

2 likes