Ik ben de eerste stapjes aan het zetten in het onderhoud van vintage horloges en daarvoor volg ik sinds kort de horlogecursus in Schoonhoven.
Om buiten de cursus om wat ervaring op te doen heb ik een paar oudere horloges op de kop getikt.
Een daarvan is deze 70’s Diantus.
Aangezien deze geen verdere complicaties heeft zoals datumaanduiding leek mij dit in eerste instantie een prima kandidaat om me te beginnen:
Ik kan hierover weinig informatie vinden, maar de generieke toon die ik lees op internet is dat penankers moeilijk te servicen zijn, weinig waarde hebben en onnauwkeurig zouden lopen als ze oud zijn ivm slijtage.
Mijn vraag is nu: is dit eigenlijk wel een geschikt uurwerk om mee te beginnen?
De waarde vind ik niet zo relevant, omdat ik in eerste instantie wil leren.
Maar als het onderhoud inderdaad (te) complex is voor een beginner en daarbij lastig is om het horloge goed af te regelen waardoor ik niet weet of ik het goed gedaan heb, dan tsja…
3 opties:
gewoon doen, valt allemaal wel mee;
laten liggen tot later en eerst nog een paar Zwitserse ankers doen;
Dat is dan wel weer correct, in het overgrote merendeel van de gevallen
Yep. Maar da’s deel van de charme. Een oldtimer met een tweetakt motor gaat ook niet al te goed scoren op gelijk welke benchmark voor efficiëntie. Voor mij is de sport “zo goed als het beestje kan”, zonder er concrete cijfers op te kleven.
Niks mis mee, vind ik. Zolang je maar weet dat het niet zo’n courante soort mechaniek (meer) is, dus of het echt “nuttig” is, daar valt over te discussiëren. Maar ik vind ze tof om aan te werken.
Nee, daar moet je je niet door laten afschrikken. Zolang er geen stukken kapot zijn natuurlijk. Maar ik heb de indruk dat veel “niet werkende” penankertjes gewoon dichtgeslibd zijn door vuil, en na een simpele schoonmaakbeurt al meteen een pak levendiger zijn. Dankbare uurwerkjes, zoals ze hier in Belgistan zouden zeggen - veel liefde voor weinig werk
Bedankt voor je snelle en bemoedigende antwoord .
Ik denk ook dat het puur een schoonmaakklus is, aangezien het uurwerk normaal loopt, alleen wat te snel…
Dat past normaal gesproken niet perse bij schoonmaakwerk toch ?
Zou dan eerder te traag verwachten vanwege rotzooi die de werking minder optimaal maakt.
ik vind het wel een sympathiek horloge om te zien, een beetje een appel watch avant la lettre. Dat maakt het in mijn inziens de moeite waard om het te proberen.
Ja, ik vind ook dat ie leuk smoelt. Zeker een reden om er wel aan te beginnen!
De link met Apple Watch had ik nog niet gelegd, maar daar zit wel wat in idd.