Penanker uurwerk reparatie

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een Sicura duiker gekocht via ebay. Na een paar dagen dragen ging hij stilstaan maar een keer tikken tegen de kast en daar ging hij weer. Dit gebeurde steeds vaken en daarom heb ik heb naar een lokale uurmaker gebracht (heeft lokaal goede reputatie, zelf geen ervaring mee). Hij belde dezelfde dag op en vertelde mij dat het hier ging om een penanker uurwerk dat versleten was, er geen onderdelen meer zijn (snap ik voor een 40 jaar oud horloge) en dat het niet gemaakt kon worden tenzijn ik bereid was meer dan 1000 euro te betalen omdat dan alles opnieuw gedraaid moest worden. Nu zal ik 'm niet snel weggooien maar zou graag willen weten of het inderdaad niet te repareren valt.

Alvast bedankt voor de reaktie.

Ed

Het eerste mechanische horloge dat ik kocht was een jaren 70 horloge, toevallig ook een Sicura. Er zat een Baumgartner penanker werk in, deze heeft toen hij in mijn bezit was nooit goed gelopen. Toendertijd ook aangeboden bij een horlogemaker, hij kon geen garantie geven op de reparatie hetgeen gelijk stond aan níet repareren.

Goedkope penankers zoals in onze Sicura’s zijn massaprodukten uit de tijd van de quartzrevolutie. De Zwitsers probeerden te concureren tegen de goedkope quarzhorloge’s uit het verre Oosten. Dit kwam de kwaliteit niet tengoede.

Hallo Eddie3,

Ik denk dat je het best op eBay of zo op zoek kan naar een donor-uurwerkje. Deze klokjes komen regelmatig voorbij voor weinig. Kans bestaat natuurlijk dat je dan na een tijdje weer zit, maar zulke reparatiekosten zijn deze horloges echt niet waard.

Succes!

Eddy1

Inderdaad, zoek een donor op internet, dat is niet zo moeilijk.