Pengatsleutel

Net nieuw op dit forum en een beginnend hobbiënt horlogemaker.
In zakhorloge met cylindergang zit een palrad met twee gaatjes. Dit palrad kan dus alleen losgemaakt worden met een pengatsleutel. Op google gezocht en bij allerlei websides gekeken, maar nergens vind ik een formaat pengatsleutel kleiner dan 0,4 mm.
Wie heeft een tip waar ik aan zo’n formaat pengatsleutel kan komen of hoe ik op een andere manier het palrad kan verwijderen. Alvast hartelijke dank!

Is niet zo heel gecompliceerd gelukkig. Ik gebruik zelf een oude, stevige pincet. Een punt in ieder gat, er een beetje op duwen en draaien maar. Gebruikt wel een oude pincet, want anders ruineer je gegarandeerd je goede pincetten. Mocht hij toch niet los willen gaan op deze manier, nooit doorgaan en nog meer kracht uitoefenen.Verder opletten dat je pincetpunten er niet uitschieten, want dan krijg je krassen op je palrad.

Mijn methode zal vast niet de meest professionele zijn, maar het werkt bijna altijd.

Laat maar weten of het zo lukt en stel andere vragen gerust.

Groeten,
Koen

Top bedankt voor de Tip!
Heb het eerst op een ander uurwerkje geprobeerd, daar werkte het prima.Het is een moer en deze zit vast in de as van de veerton.
Helaas bij dit uurwerkje zit de moer té vast om het schroefdraad. Zelfs met brute kracht wil niet lukken. Moet denk ik opzoek naar een sterker pincet.

Hopelijk is het geen links draad, dat kom je ook vaak tegen.:sunglasses:

Da’s toch alleen bij het kroonrad!
Afijn toch bedankt voor de tip.

eindelijk gevonden!
Een ander woord of gereedschap voor pengatsleutel kan ook rondbektang zijn.