Per seconde correctie bij de Seiko King Quartz met kaliber 0852A

Gisteren heb ik een vraag naar wat onderdelen voor een Seiko kaliber 0852 (53) op het HF gezet
In dit eenvoudig quartz uurwerk is een leuke optie ingebouwd,

Op foto 1 zie je ter hoogte van de stift twee schroefjes die beide een naar beneden gebogen messing pootje vastzetten:
image foto 1

Onder de printplaat in het uurwerk zie je op dezelfde plaats een vuilgelige kunststof plaatje waarop een schroef met een dun messing draadje, foto 2,
image foto 2

Dat ziet er vergroot zo uit, foto 3:
image foio 3

Rechts tegenover het vuilgelig plaatje van foto 2 zie je een rond onderdeel met iets uit het midden een kam, maar op de kam bevindt zich ook een kleine uitsteeksel. (niet op de foto).

Als de stift/kroon geplaatst is, kun je bij iets uittrekken van de stift/kroon dat ronde onderdeel ronddraaien.

Als het gehele uurwerk weer gemonteerd en geplaatst is in de kast en de batterij is aangebracht, dan kun je het uurwerk per seconde corrigeren.
Trek je de kroon iets uit en je draait de kroon naar rechts, dan blijft de secondenwijzer 1 seconde staan, mocht het uurwerk te snel lopen.
Draai je de kroon naar links, dan springt de secondenwijzer twee seconden vooruit, dus win je een seconde, mocht het te langzaam lopen.

Het eerder genoemde uitsteeksel wordt bij het uittrekken en draaien van de kroon tegen het messing draadje van foto 2 en 3 bewogen en zal het gebogen pootje van foto 1 raken. Dit veroorzeekt een sluiting met eerder genoemde akties.

24 likes

Wat een techniek, bedankt voor het delen!

Interessant om te lezen. Dank je!

Weer wat bijgeleerd :+1:

Mooie functie

Wat een enorme hoeveelheid kennis zit er toch op dit forum. Interessant detail.

1 like

Dit was voor mij geen kennis, maar na onderzoek kwam ik er achter, getriggerd door het onderdeel van foto 2/3. Ik wilde dit het Forum niet onthouden.

1 like

Dank je voor het delen. Was mij niet bekend, best vernuftig.