Perfecte dikte duiker/chronograaf?

Ik hoor weleens van mensen dat horloges veel te dik zijn. Vorig jaar had Invicta de 1953 duiker uitgebracht en dit was iets wat ik veel las als reactie?
Wat is een ideale dikte voor een duiker en/of chronograaf horloge?

Zo dun mogelijk

2 likes

Dat is imho afhankelijk van:

• Vorm van het glas, dikke case met plat glas draagt anders dan dunne kast met domed glas ondanks zelfde hoogte.
  • Dikte van de caseback (eventueel door zichtbodem). Daarom hoef ik dat ook niet.

Die 1953 diver vond ik niet te dik, maar veel chronografen met 7750 uurwerk wel.

1 like

Waarom dun, duikers zijn toolwatches, dun moet een dresser zijn.:stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Comfort

2 likes

Heb ik gelukkig geen last van alles zit mij lekker, draag nu al de hele week een Oriënt saturation 220 gram, 45.5 mm 16.6 mm dik.
Ik voel hem niet eens meer.:grinning_face_with_smiling_eyes::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ik vind een munt om de pols totaal niet fijn, alles behalve mooi en comfortabel. Dus zo dun mogelijk absoluut ook niet voor mij. Maar het ligt er ook aan hoe de kast opgebouwd is. Een iets verhoogd deksel vind ik wel fijn vaak. 12-13-14mm is vaak helemaal prima. Minder dan 10 moet het horloge echt naar zijn.

4 likes

Je neemt het erg letterlijk maar rond de tien vind ik perfect.
Helaas zijn mijn horloges dikker.

3 likes

Heb een paar Vostoks die ik met hun 15mm eigenlijk echt te dik vind maar opzicht wel kan velen omdat ik ze als een soort grap en voor de “fun of it” beschouw.

M’n CW is 39mm case bij 12mm dik. Viel wat dikker uit dan ik verwacht had maar het is te doen omdat de rest zo mooi is. Maar het maakt voor mij wel dat ik eigenlijk geen dikker horloge zou willen als het om een “serieus” horloge zou gaan.

M’n Glycine Combat Sub is 11mm en is qua dikte eigenlijk perfect. Het helpt heel erg met de 42mm case kleiner uit te laten vallen.

Seiko 5’jes van 10mm dik zijn fantastisch. Punt.

Denk niet halve millimeters een echt waarneembaar verschil gaan maken. Dus dan kom ik voor mijzelf op een “goldy locks zone” van 9.5mm tot 12.5mm dik voor alles dat geen dress watch is.

Dress = zo dun mogelijk. Bij formele gelegenheden mag een horloge zo min mogelijk opvallen en je kostuum/pak alleen complimenteren. Naar je horloge kijken in gezelschap is in essentie onbeleefd dus tevens zo min mogelijk complicaties.

1 like

De manchet van mijn wetsuit is vrij krap, dus liever minder dik.

6 likes

Precies dit :point_up_2:

2 likes

Zonder domed is 12mm perfecte maar voor een 39-40mm duiker?

Wat heb jij zoal? Zodat ik beetje een indruk heb?

Duidelijk, bij een dress zo dun mogelijk.

3 x Rolex en 1 x Chopard

1 like

Hoe dik zijn die dan? Moderne Rolex zonder Domed Crystal neem ik aan?

Rolex varieert, dacht ik, ergens tussen de 12 en 13mm.
Prima maat maar 2mm eraf zou mijn inziens fijner zijn.
De Chopard is 11,5mm

1 like

Proest… :rofl: visueel ingesteld

3 likes

Duikers zijn form follows function dus de ideale dikte voor het bedienen met handschoenen van proffesionele duikers.

1 like

Een horloge, is voor een duiker helemaal niet belangrijk. Dat is zijn duikcomputer!