Perikelen Tissot Actualis Autolub

Vooraf goed om te weten:
Ik wind mijn horloges continu op om de wijzers niet te hoeven verzetten.
Ik wil de tiretteveer zoveel mogelijk met rust laten.
Nmm is bij vintage horloges de tiretteveer per definitie een zwak punt door metaalmoeheid.
Breken van de tiretteveer is mij al eens overkomen.

Wat gebeurde er:
Twee weken geleden hoorde ik bij het opwinden een lelijk gekraak en de kroon draaide door zonder enig tegengas. Het horloge kon niet meer worden opgewonden, maar wijzers verzetten ging nog wel goed.
Ik vermoedde een gebroken of losgeschoten opwindveer.
Dat zou voor dit onderhoudsloze (wegwerp) horloge “einde oefening” betekenen.

Nadere inspectie:
Horloge open maken om de kroon met stem te verwijderen om vervolgens de plastic case met het caliber uit de stalen horlogekast te krijgen.
Echter, de kroon gaat niet los. Ondanks veel kracht geen beweging in de kroon te krijgen. Split stem zou kunnen, maar ik heb het niet kunnen merken.

Wel heb ik onder de plastic spacer een gaatje ontdekt bij de tiretteveer. Met een speld hier ingedrukt maar de stem en kroon kwamen niet los.
Zie deze foto:

Bij de krachtinspanning hield ik het horloge in het midden van de plastic case vast met mijn vingers en dan blijkt: opwinden gaat weer goed :+1: maar het verzetten van de wijzers niet meer :-1:

Dat lijkt dan toch op een gebroken tiretteveer :thinking:
Jawel, de gebroken tiretteveer is inmiddels uit de plastic case gevallen en ligt nu op de wijzerplaat.
Zie deze foto:

Nog steeds kan ik het horloge opwinden als ik mijn vingers op de plastic case kan drukken, het horloge moet dan wel open.
Nieuw bijkomend probleem: de achterdeksel schroeft niet meer dicht :confused:
Oorzaak: de plastic spacer en case met caliber ligt een klein beetje scheef in de stalen kast.
Gek genoeg lukt het niet om dit te verbeteren :neutral_face:

Conclusie:
Ondanks al mijn inspanningen betekent dit Einde Oefening voor de Tissot Actualis Autolub :no_entry:

Ik heb veel plezier van dit bijzondere horloge gehad en het best wel veel gedragen (in roulatie).
Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet, maar het horloge gaat niet in de verkoop of in de kliko.

Bedankt voor het lezen en het meedenken om het probleem op te lossen :slightly_smiling_face:

7 likes

Ongetwijfeld heiligschennis… maar ander uurwerk erin?

Nee, het oude wil er maar niet uit :stuck_out_tongue:
Zal er over nadenken :+1:

Tjee, je dacht het al.

Misschien al bekend maar toch: http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html

1 like

Bedankt, ik kende deze wel maar was ‘m kwijt :+1:
Idd een split stem, zie ik, maar waarom die bij mij niet los wil komen, is een raadsel :thinking:
Later toch nog eens proberen :four_leaf_clover:

De heer Ranfft zegt:

No, the required force is pretty common for all split stems.

Normally split stems are used for cases where you’ve no access to the screw, button, or lever to release the stem, i.e. front loaders, With the autolub movements it is different: You can’t remove the inner part of the stem without breaking the movement apart. There is simply nothing provided to unlock the stem.

https://forums.watchuseek.com/f6/tissot-2250-how-remove-stem-4745807.html

2 likes

Aha, dat heeft Tissot dus expres zo ontworpen :neutral_face:
Bedankt, Maurits :+1:

1 like

Als dat wat Ranfft zegt klopt tenminste :wink:

Als ervaringsdeskundige zeg ik “Ja dat klopt” :nerd_face:
Er moet dus worden geforceerd en gebroken, zag ik ook in dat linkje :hammer_and_pick:
Andere keus heb ik toch niet :grimacing:

Was jaren geleden voor mij een vreemde ervaring die split stem in mijn autolub. Meestal gaat die los wanneer je dat juist niet had gepland :thinking: - bij een Mido al net zo af en toe

1 like

Misschien is de “split” te ruim geworden en kan je die met een nijptangetje ietsje dichtknijpen :thinking:

1 like

Zou handig zijn maar niet bij die Autolub dus…:yum:

1 like

Update :hammer_and_pick:

Met grof geweld een stapje verder:

Split stem dus toch:


Wordt vervolgd (als het interessant is) :nerd_face:

4 likes

Goed bezig :+1:

1 like

De tiretteveer is inderdaad een zwak punt bij horloges. Hier ook al bij meerdere vintages gebroken veren opgelopen.

Jammer van je Autolub. Is het uurwerk gesealed?

1 like

Ja, geseald in plastic case.
Ik kijk het nog even aan, herstel lijkt mij uitgesloten :neutral_face:

van http://www.crazywatches.pl/tissot-astrolon-idea-2001-research-1971

Veel plezier :wink:

3 likes

Nice, zo’n mooie tiretteveer heb ik nodig:
image

Daar begin ik niet aan :slightly_smiling_face:

1 like

Dan moet je op zoek naar een donorwerk met een intacte tiretteveer :wink:

3 likes