Vooraf goed om te weten:
Ik wind mijn horloges continu op om de wijzers niet te hoeven verzetten.
Ik wil de tiretteveer zoveel mogelijk met rust laten.
Nmm is bij vintage horloges de tiretteveer per definitie een zwak punt door metaalmoeheid.
Breken van de tiretteveer is mij al eens overkomen.
Wat gebeurde er:
Twee weken geleden hoorde ik bij het opwinden een lelijk gekraak en de kroon draaide door zonder enig tegengas. Het horloge kon niet meer worden opgewonden, maar wijzers verzetten ging nog wel goed.
Ik vermoedde een gebroken of losgeschoten opwindveer.
Dat zou voor dit onderhoudsloze (wegwerp) horloge âeinde oefeningâ betekenen.
Nadere inspectie:
Horloge open maken om de kroon met stem te verwijderen om vervolgens de plastic case met het caliber uit de stalen horlogekast te krijgen.
Echter, de kroon gaat niet los. Ondanks veel kracht geen beweging in de kroon te krijgen. Split stem zou kunnen, maar ik heb het niet kunnen merken.
Wel heb ik onder de plastic spacer een gaatje ontdekt bij de tiretteveer. Met een speld hier ingedrukt maar de stem en kroon kwamen niet los.
Zie deze foto:
Bij de krachtinspanning hield ik het horloge in het midden van de plastic case vast met mijn vingers en dan blijkt: opwinden gaat weer goed maar het verzetten van de wijzers niet meer
Dat lijkt dan toch op een gebroken tiretteveer
Jawel, de gebroken tiretteveer is inmiddels uit de plastic case gevallen en ligt nu op de wijzerplaat.
Zie deze foto:
Nog steeds kan ik het horloge opwinden als ik mijn vingers op de plastic case kan drukken, het horloge moet dan wel open.
Nieuw bijkomend probleem: de achterdeksel schroeft niet meer dicht
Oorzaak: de plastic spacer en case met caliber ligt een klein beetje scheef in de stalen kast.
Gek genoeg lukt het niet om dit te verbeteren
Conclusie:
Ondanks al mijn inspanningen betekent dit Einde Oefening voor de Tissot Actualis Autolub
Ik heb veel plezier van dit bijzondere horloge gehad en het best wel veel gedragen (in roulatie).
Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet, maar het horloge gaat niet in de verkoop of in de kliko.
Bedankt voor het lezen en het meedenken om het probleem op te lossen