Perlage.. How do they do it?

Zo ben ik ook begonnen… 2 jaar geleden… :smile: moet je zien wat ik nu doe… Ok… ik heb mijn achtergrond mee… Gereedschapmaker… 't vak in de praktijk geleerd… ik had meteen na de LTS een fijnmechanische of uurwerkmakers opleiding moeten volgen…maarja. als ik ooit mijn Decaan van de LTS nog eens tegenkom… ik schup’m voor ze balle ! :smile:

:smile: :smile:

Nu heb ik niet echt de noodzaak om me om te scholen, ik heb een goede (kantoor)baan en ik kan m’n hobby’s bekostigen.
Overigens heb ik op de HTS wel met m’n schoenen in de draaikrullen gestaan; je werd geacht feeling te hebben met de man achter de machine dus ik heb daar ook leren lassen, draaien, frezen, harden, slijpen, sleutelen etc.
Uiteraard was het niet veel meer dan overal een keer aan snuffelen, maar ik vind wel goed dat het in de opleiding zat. :sunglasses:

Vanmiddag en vanavond even verder geprutst aan het Machien… Rechts aan de kop een “handvat/hevel” gemonteerd… gedraaid uit een stukje Rood PVC… omdat ik het zwarte PVC niet 1.2,3½ kon vinden…

Links van de kop is een trekveertje zichtbaar… die maakt dat de kop lekker licht op en neer kan worden bewogen middels de knop aan de andere kant…

En zo bedien je dat dan… mijn rechterhand kan zo gewoon op de tafel steunen… en ik kan de boel soepeltjes met rechts “openneren” terwijl ik met links het onderdeel kan roteren… , nu alleen nog iets van een opspansystemtechnologyapplicationdevice verzinnen… zodat het hele spul soepeltjes kan draaien… een soort van klauwplaatje dus, maar dan met bekjes die maar een klein stukje boven het oppervlak uitsteken… zodat het te “perleren” onderdeel mooi vlak ligt… ik verzin wel iets… met een kogellagertje ofzo… :)… misschien zet ik er ook wel ergens een “stelschroefje” onder, zodat ik em schuin kan zetten… kan ik mogelijk ook Koters uit Geneve maken… :smile:

pff…waarom lijkt het nou allemaal zo simpel he?

Nee… het LIJKT niet simpel… het IS simpel…
het lijkt misschien heel wat… maar 95% van dit machientje is zonder al te ingewikkeld gereedschap te maken… een frees is handig… maar niet heel erg nodig, als je goed met een vijl en een ijzerzaag overweg kan… :slight_smile:

Laat ik het zo stellen… als je een “gewoon” hobbybob metaalfreesbankje hebt, en eventueel een draaibankje ( mag ook gewoon een “hobbybob” dingetje zijn… dan kun je dit ook al maken… als je een “kennis” met zulke machinerie hebt… dan Laat je het maken… voor een kist bier of een doos gebak kan veel… :smile:

Ik heb vanmiddag zelfs de gaten voor de steunrib die ik inmiddels in de kop gemonteerd heb ( kijk maar goed op de eerste foto van post 23… de gaten met schroefdraad… die heb ik gewoon met een kraspennetje afgetekend, Centerpons, gaatje meppen… boortje 4.2 onder de boorstandaard… gaatje erin… Tapje erachteraan fietsen… klaarrrr… ok… daarna op de freesbank de boel nog even op maat gefietst…

Die machines… ja… dat stelt je in staat om zulke dingen gewoon “even” te maken… maar het hele frame ( die Alu profielen… ) dat is gewoon op lengte bestellen… draadje intappen her en der… gaatjes boren her en der… en dan gelijk Fischer Technik in elkaar schuiven… da’s inderdaad geen rocketscience… en op de zelfde manier heb ik mijn werkbank gebouwd, en nog 3… waarvan er 2 bij Hub Hanneman staan… 'k heb in het verleden zelfs komplete CNC freesbanken met een bereik van meerdere meters gebouwd met die profielen… 't is als King-Size Fischer Technik…

Net even zitten Experifermenteren… normaliter breng ik de perlage van buiten naar binnen aan… maar van binnen naar buiten is ook best gaaf… zeker als je “tot over de rand” kan gaan… zodat je buitenste circkel ook “halve rondjes” heeft…

Inmiddels is het machientje wel “even” klaar zo… Ik heb van Zwart PVC een knop gedraaid die ik aan de rechterkant van de kop heb bevestigd… ik kan er in elk geval mee aan de slag…

nou zitten er op de “professionele” machines vaak hendels of meer drukknoppen ergens onderaan de machine… dat kan ik ook wel maken… dat wordt dan de volgende stap… een paar armpjes maken die op de kolom en aan de kop komen… en een Hevel onderaan het frame… trekstang ertussen… dat moet het wel zo’n beetje worden dan…

Zoiets dus… :smile:
even kijken waar ik 5 mm dik Alu kan vinden… dan kan ik wat armpjes maken… bronzen busjes erin om de boel te lageren… dat moet het wel doen…