Perlage.. How do they do it?

Goedenavond kijkers, vanavond weer een nieuwe aflevering “How do they do it?”… .

we kennen het allemaal, “Perlage”, van die mooie geslepen rondjes in een mooi patroon op de bruggen kloven en platen in onze gewaardeerde uurwerkjes, of de binnenkant van het achterdeksel… (soms bij zakhorloges ook in het voordeksel)… maar hoe doen ze dat eigenlijk?

Daar heb je een machine voor nodig… en een slijpstift… Slijpstiften zijn zo te koop, en niet eens zo duur… Rubberen stiftjes, met slijpkorrels erin, en een keurig houdertje die je in een boormachine kan zetten…

maar die machine… ja… je kunt ze kopen… maar dat is natuurlijk maar een saaie bedoening…
Dus heb ik besloten om maar zelf zo’n apparaat in elkaar te flanzen… Hoe?.. dat zie je zo…

Ik kocht dus wat Aluminium systeemprofielen… die kun je heel handig en snel in elkaar schroeven… ik heb mijn werkbank ook gebouwd van deze profielen… 2 stukjes dus… 2 gaatjes boren in de onderste zodat mijn imbussleutel in de bouten gestoken kon worden… in het bovenste profiel heb ik schroefdraad getapt, de gaten hiervoor zitten er al in, en die zitten ter hoogte van de T-Gleuven… dus, als je daar een draadje in tapt, en een bout in draait, kun je em zo met de boutkoppen in de T-gleuven van een ander profiel schuiven… net Fischer-Technik, maar dan groter… die gaatjes in het onderste profiel, daar steek je dan een inbussleutel in, draait de bouten muurvast… en klaar is je frame… nou… Ok… Nog even een paar afdekkappen erin slaan…

de oplettende kijker ziet ook al 4 T-moeren in het onderste profiel… inderdaad… die zitten er niet voor niets… Ik heb namelijk een poosje geleden een los “kruistafeltje” gekocht van Proxxon… 't zelfde tafeltje als op de freesmachine die tussen de andere troep op mijn werkbank staat…

Op die tafel liggen “kussenblokken” geleidingsblokjes voor de geleiding die al op het verticale deel geschroefd is… dit is een geleiding met Teflon Coating, loopt dus soepel, en dat is belangrijk, want perlage aanbrengen is een delicaat werkje…

Na de reclame meer… :smiley:

11 likes

Mooi …reclame …pak ik ff wat te snacken…

Maistro…

9 likes

Verdorie, altijd maar die reclame…
Ga door! Ga door!
:+1:

ja duurt lang nu he die reclame…en shownieuws ook nog tussendoor

1 like

Oh nee ook nog…

and we’re back!..

Eerst maar eens een 10 mm dikke plaat allu… alimu… lalu…lichtmetaal in de frees gemieterd, en er een stuk van 80x80 mm van gefreesd… te saai voor woorden… en dus ook het fotograferen niet waard… je gaat gewoon tig keer met een frees door een plaat, steeds een stapje dieper… tot het restant eraf mietert…dan ga je “hele grote gaten graven. want waar gaten zijn, is hoop!” aldus het Supperguppy… jaaahaa… echt waar… Dus… 6 gaatjes ø4.2 voor schroefdraad M5, 2 gaatjes ø5.5 door en door ( de bovenste twee in de foto… worden straks de onderste als ie gemonteerd is, en nog 2 "potgaten"ø5.5, door en door, en concentrisch daarmee 2 gaten ø9, 5.5 mm diep, zodat we daar een bout in kunnen verstoppen… die zijn bedoeld voor een nog te frezen verstevigingsrib

Draadjes getapt… ok… volgende stapt…

Plaat op de geleiding gemonteerd, en zoals je ziet… zitten er in de onderste gaten geen boutjes…nog niet… want eerst moest het volgende onderdeel gemaakt worden… de spindelsteunplaatsystemtechnologyapplicationdevice (als dat geen 3 keer woordwaarde is, dan weet ik het niet meer… :slight_smile: )

eerst dus maar een gat ø20 in de plaat gefreesd, zodat de spilmotor erin gezet kan worden… hoe we die vastzetten… dat komt zo…

Eerst maar eens de contour erin frezen… en toen kwam het leuke deel…

Met een hoop “gepiel” het gat voor de klembout erin geboord… dat wil zeggen… ik moest de plaat onder een hoek van 30° in de klem zetten… de boel met de meetklok recht zetten… met de frees aan de rechterkant van de radius de X-as positie instellen, dan bovenop de Z-as positie, en aan de voorkant de Y positie… ok… voorpositioneren op X-14, Y5, Z2. Grote groene knop drukken… graven… naderhand in de klem laten zitten, klem onder de kolomboor, gat ø4.2 dieper boren (freesje was niet lang genoeg… )…draadje tappen M5… en inzagen. klaar…
de Gaten in de achterkant… ja… daar zijn ze eindelijk, komen op langere bouten in de onderste 2 gaten in de plaat die op de geleidingskussens zit… daarom waren die 2 nog leeg…

Zo… alles wat we tot nu toe hebben… inelkaar geschroefd… en een beetje afgesteld…Motor klemt mooi als ik de bout aandraai… en doordat ik die onder die hoek van 30° heb ingeboord steekt ze niet te ver uit…

Morgen maar eens een "bedieningshevelsystemtechnologyapplicationdevice verzinnen… ik denk aan iets met een Bowdenkabel (fietsremkabel) die kan ik namelijk snel verstellen… en dan kan ik het bedieningshendel overal monteren waar het me uitkomt… ik heb nog wat Alu plaat over om allerhande beugels en blokjes mee te maken, alsmede een hevel om de boel in beweging te zetten… ik denk aan een soort “pedaaltje” rechts aan de machine… die kan ik dan bedienen terwijl ik het onderdeel met links vast houd…

6 likes

Inmiddels zijn we tijdelijk van de reclame en het weer verlost

http://stopdebankiers.eu/wp-content/uploads/2015/01/8dbf10e668919f464728269d8e40e125-1422562929.jpg

3 likes

Heel mooie !
En daarmee kan jij ook “geneva stripes” of in frans “cote de genève” maken :wink:

Dat uurwerk kijkt griezelig met die twee grote ogen :cold_sweat: :wink:

Ik denk dat je zulke strepen niet uit de vrije had gaat maken, maar gewoon op de CNC freesmachine met een bolkopfreesje, anders worden ze nooit recht. Maar ik praat vast voor m’n beurt, ik heb hier ook geen enkele ervaring mee :flushed:

Mooi werk zelf zo’n machine bouwen, en het bespaart vast ook wel geld. :sunglasses:

Klasse Jan en bedankt voor het delen! :sunglasses:

@brunod, Oui!, c’est possible, mais… voor Côtes de Genève moet de kop eigenlijk onder een kleine hoek staan… maar dat is ook op te lossen door het werkstuk onder een kleine hoek te zetten… (als Mozes niet naar de berg komt, dan brengen de berg naar Mozes)
eigenlijk wordt Côtes de Genève veelal met een grotere schijf gedaan…
Mogelijk… bouw ik gewoon nog een keer een kop die in hoek verstelbaar is… , met een gelagerde opspanning, kan ik ook “Sonnenschliff” maken, zoals op de raderen zichtbaar is…
Sunburst wordt weer onder een heel andere hoek geslepen…
@wbcoupe… Côtes de Genève doe je niet met een bolkop frees… en ja… het kan wel op de CNC…

mijn Balance tack heeft Côtes de Genève, gewoon met een flinke voeding baantjes frezen, en zorgen dat de frees “Wat voor zijn kiezen krijgt”. dan buigt het freesje net een beetje weg, en krijg je die strepen… helemaal strak wordt het op die manier echter niet…

Inmiddels ben ik me aan het inlezen voor een nog veel ambitieuzer plan… Guilloché… een via facebook bevriende Horlogemaker aan de andere kant van deze aardkloot heeft zijn machine ook zelf gebouwd… een stevige houten tafel, met wat onderdelen van kleine draaibankjes (kruistafel) wat zelf gedraaide en gefreesde onderdelen…
Waar ik aan zit te denken voor de constructie van zo’n machine is het plaatsen van de rozetten op een andere manier… niet tussen de lagers, zodat je de hoofdas uiteen moet nemen als je rozetten wilt bijplaatsen, maar de rozetten helemaal links op de as plaatsen… nog voor de aandrijfpoelie…
het frame zal ik waarschijnlijk wel weer van Alu profielen ontwerpen… omdat je daar alles aan vast kan bouten…

Mooi project(je) weer, je weet het ook leuk te brengen :beers:

Mocht je om aluminium verlegen zitten, ik heb regelmatig (afval) stukken die in de oudijzerbak belanden, deze kan ik wel apart houden, mag je gratis komen halen, of als ik in de buurt ben wil ik het ook wel over de drempel gooien.

@ArjanV… Thanks!.. is dat ook nog een beetje goed te frezen kwaliteit?.. ik had voor de slede van dit machientje een plaat liggen…maar dat spul is nog erger dan RVS… plakte aan mijn frees als een pitbull aan je broekspijpen… niet te geloven… 'k moest de platen met een stap van 0.3 diep doorfrezen… smeren met kettingzaagolie om te voorkomen dat het Alu aan mijn VHM freesje plakte… gelukkig ging het met de HSS frezen een stuk beter Ik had nog een 6 mm frees liggen met één of andere vage coating waar nagenoeg niets aan wil plakken… en een goedkope lange 4 mm tweesnijder die ik gebruikt heb voor het frezen van de diepe gaten… zonder moeite tot 16 mm diepte!..
da’s wel een gaaf gezicht overigens… je werkstuk beweegt dan rondjes van 0.2 mm, terwijl de frees verticaal je materiaal inzakt… dat ziet eruit alsof je tafel trilt… terwijl de frees zich in de diepte graaft…druppie lampenolie erop… en gas op die :lollipop:

Mooi werk!
Ben je van plan zelf uurwerken te gaan (ver)maken dat je deze patronen wilt kunnen slijpen? :smiley:

Hahaha ! :slight_smile:️ , die Arie.

Ik heb je wel eens vergeleken met The A-team… Als ze dan ‘ff’ van allemaal zooi een ‘tank’ of kanon bouwen of zo…,

( al stijgt het daar wel mijlenver boven uit ):ok_hand:t2:

Die verhalen en die onvermoeibaarheid!:blush::sweat_smile::+1:t2::+1:t2::+1:t2::ok_hand:t2::sunglasses:

Ja, Ik wil zelf uurwerken kunnen decoreren… ik heb inmiddels een stenenpers,zodat ik ook de lagersteentjes kan vervangen…ik heb begrepen dat ze meestal “sneuvelen” als je ze uit een uurwerk perst… als ik nieuwe stenen inkoop,kan ik ze er weer inzetten… Dus… zou ik een uuwerk uiteen kunnen nemen, skeletoneren, of gewoon hier en daar wat gaten infrezen, zodra ik weet hoe ik de steekcirkels van tandwielen kan berekenen, kan ik ook de posities van de diverse asjes bepalen, en is het dus ook mogelijk om zelf nieuwe bruggen en kloven te maken… Neem bijvoorbeeld de UNITAS 6498-1 zoals die ook in de P1lot One tikt… ik zou op zo’n uurwerk dan nieuwe bruggen kunnen maken… Perlage, Côtes de Genève, en door de tijd zelfs Guilloché wordt dan mogelijk… (laten) Rhodineren en “Presto!” Dumet Calibre 01 :smile:

Maar… dit Machientje heb ik “first and foremost” gebouwd voor het aanbrengen van Perlage aan de binnenkant van de eerstvolgende batches horlogekasten… de SUBDELTA Periscope en Pellikaan Diving Dutchman.

Pellikaan Diving Dutchman!??? !! ?

Wat zie ik daar uberhaupt weinig van terug hier van die presentatie laatst??

Goed te frezen, 6082 en 6060, ik zal wel wat bij elkaar zoeken…

Ik ben laatst eens begonnen met een uurwerkje uit elkaar halen; mocht ik het weer netjes en lopend in elkaar krijgen dan voel ik me al een hele Pief, maar dit is andere koek! :open_mouth:

Ach ja verschil moet er zijn. :smile: