Perpetual calendar

Ben ik de enige die zich afvraagt wat nou de rechtvaardiging is van het maken van een (mechanische) perpetual calendar? Ik bedoel, supertof dat je mechanisch kunt bijhouden of februari 28, of 29 dagen heeft, daar niet van. Het scheelt eens per 4 jaar je horloge verstellen.
Als ik dan echter bedenk dat je het hele ding na 5 jaar in z’n geheel uit elkaar moet laten halen voor onderhoud heb je dus welgeteld 1 keer profijt gehad van dat feit voordat je 'm toch weer helemaal opnieuw moet instellen.
Verzin dan iets wat mechanisch zomer en wintertijd bijhoudt en de uurwijzer op het juiste moment aanpast, daar heb je in ieder geval twee keer per jaar iets aan. :grin:

1 like

Zul je zien, breng je hem weg… hebben ze hem met het verkeerde jaar weer in elkaar gezet, kun je alsnog je kalender goed zetten in februari :slight_smile:

1 like

Ja, en de tijd kun je ook op een telefoon zien.

6 likes

Ja precies! :sweat_smile:

Reductio ad absurdum :wink:

Deze valt in de volgende categorie:

Waarom zit er een scheetkussen in een tesla?

die van mij klinken beter. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Wel als je de Tesla na elk gebruik van het scheetkussen compleet uit elkaar zou moeten halen voor onderhoud ja…

1 like

Als een horloge praktisch zou moeten zijn dan liepen we allemaal met een Seiko Quartz.

Waarom een perpetual? Omdat het kan :laughing:

3 likes

De vraag is natuurlijk of die om de 5 jaar al een beurt nodig heeft.

Ik denk van niet. 8 jaar… dus 2 keer schrikkelijk haalt die wel. :beers:

2 likes

Oh dan! :sweat_smile:

Laten we heel eerlijk zijn, een mechanisch horloge in het algemeen is niet “nodig”. Niemand heeft een Ferrari nodig. Niemand heeft een jacht nodig.

Maar we willen het wel want het kan :joy:

1 like

Natuurlijk omdat het kan!
Ik ben zelf ook niet vies van complicaties. Dag, datum, maand, stopwatch, maanfase voor mijn part. Tweede tijdzone, allemaal prachtig. Er komt hier ooit nog een keer een springdrive “omdat het kan”
Maar schrikkeljaren bijhouden kan ik gewoon niet rijmen met de onderhoudsinterval. Dat is alles.

2 likes

Laat staan dat het ook nog een extra wijzertje behoeft op de wijzerplaat, voor die ene dag in de 4 jaar! :nauseated_face:

Ik geef maar aan dat de hele horlogehobby niet een kwestie is van berekende logica. Dat geldt ook voor de lol van een perpetual calendar. Het is niet moeilijk de lol van mechanische horloges kapot te redeneren.

2 likes

Perpetual calendar houd ook de maanden met 30 dagen voor je bij.
Je hebt er dus wel degelijk meer aan dan een keer in de 4 jaar.

Fijn weekend nog eventjes.

4 likes

Gewoon om dat het kan?

Waarom kopen mensen horloges van duizenden euri? Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. (en zij het geld er aan uit willen geven.)

Dat is dan een annual calendar. Daar zul je me zeker niet over horen! :drooling_face:

1 like

Nee perpetual is een uitbreiding op de annual calender. Annual is jaarlijks en perpetual doet daar nog een schepje bovenop door elke vier jaar de maand februari bij te houden. Dat moet bij een jaarlijkse calender zelf gedaan worden.

Ik dacht dat ie ook maandelijks bij hield of de maanden 30 of 31 dagen telde ?

Date=Datum aanduiding

Day-date=Datum en weekdag

Triple calendar=Weekdag, datum(gaat standaard tot 31), maand (moet meestal met de hand verzet worden)

Annual calendar=Weekdag, datum(automatisch op basis van lengte van de maand behalve februari schrikkeljaar), maand (automatisch)

Perpetual calendar=Weekdag, datum(automatisch op basis van lengte van de maand inclusief februari schrikkeljaar), maand (automatisch)

Nog wat variaties, IWC met automatische jaar aanduiding en Breitling met vier jaar kalender (gaat altijd van 28 februari naar 1 maart) en is feitelijk een annual calendar die je toch maar één keer hoeft te verzetten.