Vannacht gaat het weer gebeuren: mijn perpetual calender gaat aan de slag om de datum te laten verspringen van 30 april naar 1 mei. Ik zal er op dat moment niks van merken, maar toch een stukje techniek dat 5 keer per jaar jaar zijn ding doet. Niet uitzonderlijk moeilijk voor een Quartz toch?
Idd mooi.
Ps Hoe stel je de datum goed in bij zo’n horloge.
Plaatje
Dat is af fabriek geregeld en kun je controleren, is ook aan te passen. Hij weet het aantal jaren na een schrikkeljaar (0, +1, +2, of +3) en het maandnummer van dat jaar.
Bij een mechanisch uurwerk is het een complexer stuk techniek
Ah, mooie techniek. En bij een batterij wissel zetten ze het weer netjes goed. Of kan je dat zelf ook.
Heeft deze dus ook perpetual movement?
Lijkt me meer een firmware vraag dan een mechanische vraag. Niet dat goeie firmware niet moeilijk kan zijn, maar deze lijkt me vrij eenvoudig.
Alsjeblieft.
Volgens mij niet, maar ik laat me graag corrigeren. Omdat ie het ook niet nodig heeft: Deze heeft een auto-calendar functie, net als Citizen Promaster Radio Controlled horloges, die de datum gelijk zet op basis van synchronisatie met de zenders.
Maar laat ik er ook een plaatje van een perpetual calendar in gooien:
Da’s toch een manco van de 9F quartz uurwerken van Grand Seiko. Hoe moeilijk was het geweest om een perpetual calendar in te bouwen?
Yes!
Edit: zie dat @Fate_Amenable_To_Change een mooi verhaal heeft geschreven. Ik sluit me daar maar bij aan
Ik laat mij morgen verassen door (niet de mooiste) mijn Perpetual Calender van Citizen en de radio controlled van Citizen. Laat ik met een foto beginnen van de minst mooiste
Vind ik irritant idd.
Bij zo n secuur uurwerk steeds klooien om de datum goed te krijgen.
Bij de nieuwere modellen gaat dat makkelijker.
Maar hier wint de chronomaster vind ik.
Idd redelijk makkelijk zelf te doen.
Waarom Seiko dat niet heeft op de 9F uurwerken, geen idee. Maar zo wel erg handig
Nu ben ik gevleid dat je je er zomaar bij aansluit, maar het kan zijn dat ik poep praat. Ik moest erg lachen. De naakte waarheid is dat ik het woord perpetual nergens vind wat betreft de Oceanus. Overal op de interwebz staat “auto-calendar”.
Hmmmm… Ik moet de urenwijzer 24 klikken vooruit bonjouren op m’n 9f85. Dan vind ik de oude quickset makkelijker. Maar je krijgt er een poor man’s GMT voor terug.
Haha, het klonk in ieder geval wel legit
Website van Sakurawatches geeft wel aan dat het een perpetual calender heeft: https://www.sakurawatches.com/casio-oceanus-ocw-s100-1ajf.
*Perpetual Calendar
Will automatically show you day, date and month, including leap years until the year 2100.
Hee… Kijk aan. Dat zou dan suggereren dat ie door blijft akkeren als hij z’n sync station niet bereikt. Tof. Ik sta gecorrigeerd.
De datum wordt automatisch verzet, horloge kan wel degelijk maand en (schrikkel)jaar tonen. De calender is dus perpetual
Mooie Seiko en idd leuke functionele techniek😁