Als een horloge een perpetual datum heeft.
Is het horloge dan altijd met een batterij ?
Als het namelijk voor langere tijd stil zou staan, weet het horloge niet meer wat voor datum het zou zijn.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Nee
Als een automaat of handopwinder met een Perpetual calander/date stilvalt, zal je het horloge opnieuw moeten opwinden en de datum opnieuw correct plaatsen. (je kan altijd gebruik maken van een watchwinder om een automaat voldoende gangreserve te laten houden.)
een automaat met perpetual kalender in een ruime collectie en niet op een winder vindt ik
Ik vind dat zoiets als āik vindtā.
De vraag is nog of het gaat om een echte of een onechte perpetual .
Bij een echte is het raderwerk zo geconstrueerd dat - als het horloge blijft lopen - het niet nodig is om de datum aan het begin van een maand te verzetten. De mij bekende exemplaren zijn mechanisch geprogrammeerd tot 2100.
Bij een onechte zijn er pushers om de diverse instellingen zoals maand, jaar en maanstand te verzetten.
Bij sommige echte eeuwige kalenders heb je pushers voor ānoodgevallenā zoals een defecte watchwinder
Kijk hier maar eens
Ik zag het bij deze advertentie, en dus vroeg ik me af hoe dat zit.
Er zit een rotor in deze rolex, die draait bij beweging en de veer āautomatischā opwindtā¦
De datum zul je opnieuw moeten zetten als het horloge een paar dagen niet meer wordt gedragenā¦
Als je wat actiever wordt op het HF en ooit TL-2 of 3 bent geworden kun je los gaan in het āTaalnaziā topicā¦
Dus dat perpetual slaat nergens op ?
Als je googelt dan zie je⦠Het woord āPerpetualā betekent dat het Rolex horloge een automatisch uurwerk heeft dat zichzelf opwindt met de natuurlijke beweging van de drager . Eeuwigdurend mits je in beweging blijft
Ik dacht dat je het in de advertentie tekst had gezien, maar staat op de plaat, tis een gezond horloge ; je moet blijven bewegenā:joy:
Het is perpetual en bij andere merken automatic op de wijzerplaat, dus dat valt mee. Erger is als je een tekst op de wijzerplaat zet dat het om een horloge gaat met een datum (looking at you submariner date).
Ant fuc**r, of mag een anglicisme ook niet
In deze is ant fucker eerder een dutchism van de Nederlandse uitdrukking mierenneuker.
Surprise m.f is my middle nameš
Polerouter heeft dat ook. Vind dat juist wel grappig