Te koop is deze tamelijk zeldzame Perrelet Power Reserve A1004/7. Dit was één van de eerste horloges uit de begindagen van mijn hobby. Nog steeds een bijzondere aanwinst voor elke collectie denk ik, maar ik heb wat anders op het oog nu.
Uit mijn eerdere mini-review:
De naamgever van het merk, Abraham-Louis Perrelet, wordt gezien als de uitvinder van het automatische horloge (mbv een rotor). In hoeverre het huidige merk nog iets dit erfgoed te maken heeft is twijfelachtig, waarschijnlijk zijn de rechten op de merknaam gewoon gekocht door het huidige bedrijf. De horloges zijn i.i.g. nog wel Swiss made.
Perrelet is tegenwoordig vooral bekend met zijn Turbine lijn, maar ze hebben daarnaast ook dressers, divers, moonphase horloges en zelfs tourbillons en minute repeaters.
Mijn exemplaar is de Power Reserve A1004/7, en wordt inmiddels nog slechts sporadisch aangeboden (op zowel eBay als Chrono24 staat momenteel geen enkel exemplaar, wel een paar vergelijkbare modellen in bv. tonneau vorm of andere kleuren).
Het horloge heeft off-centre geplaatste zwaardvormige wijzers. Op de plek waar je een kleine seconde zou verwachten zit een prominente gangreserve wijzer. Apart is ook de datum die als het ware op de bodem van een reflecterend tunneltje in de wijzerplaat ligt.
Het uurwerk wordt door Perrelet de P-111 genoemd, maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dit in feite een gemodificeerde ETA 28xx is, uitgebreid met een gangreserve module. Uurwerk is verder fraai gedecoreerd (met het “P”-logo) en de rotor is voorzien van een glazen ruitje (met hierop nauwelijks zichtbaar de naam “Perrelet”) en een echt gouden rand.
Afmetingen liggen in de buurt vd sweet spot, 40mm diameter en 11mm dik. De kast heeft verder een typische geribbelde rand, een beetje a la Breguet maar dan wat grover.
Te koop (geen interesse in ruil):
Merk en model: Perrelet Power Reserve A1004/7
Diameter: 40 mm
Kast: Roestvrij staal.
Glas en zichtbodem: Saffier
Leeftijd: ca. 2010
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): april 2013
Factuur en/of certificaat: niet aanwezig (ik ben de 2e eigenaar en heb bij de koop destijds helaas geen factuur ontvangen).
Originele doos en/of eventuele accessoires: Originele houten kist, documentatie en omdoos aanwezig. Het (kunst?)leer waarmee de binnenkant van de kist is bekleed is erg dun, en op een paar plekken beschadigd. Zie foto’s.
Verzendkosten of afgehaald in regio: Verzenden voor kosten en risico koper of ophalen in regio Eindhoven-Den Bosch.
Strap: Originele zwarte alligator-leer strap, met vlindersluiting voorzien van logo.
Conditie (krassen, werking etc): Op de gepolijste bezel zijn microkrasjes te zien. Ik heb geprobeerd deze te fotograferen, maar om de pols gedragen vallen deze nauwelijks op. Zie foto’s.
Soort uurwerk en kaliber: Perrelet P-111. Automatisch, met datum en power reserve indicator (40 u).
Belangrijk om te weten is nog dat de datumovergang om mij onbekende reden niet om 0:00 maar pas rond 01:30 uur plaats vindt. Wellicht kan het horloge een keer een servicebeurt gebruiken. Verder loopt het horloge goed en heb ik geen onregelmatigheden kunnen ontdekken.
Vraagprijs: €850
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.