"pff, daar zit gewoon een eta-uurwerkje in!"

Was me ook al opgevallen Bernard. Tja, soms lees ik ook niet alle post en plak er m’n zegje gewoon achteraan. Je hebt van die dagen… :)-D

1 like

Ik ben het eens met masterfan want ik heb niets anders dan problemen met omega uurwerken. seamaster is vorige week teruggestuurd met uurwerkproblemen.

en de modellen waar ik een citizen/miyota of eta 2824-2 uurwerk in heb zitten
tikken gewoon lekker zonder problemen door.

het is natuurlijk ook van je smaak afhankelijk (bijv) ik koop een bijzonder horloge dus wil ik ook een bijzonder uurwerk.

maar even terug naar het eta uurwerk. ik denk dat je geen miskoop doet als
je er een met een eta uurwerk aanschaft.

Met vriendelijke groet.

N.Visser.

n visser Schreef:

Ik ben het eens met masterfan want ik heb niets
anders dan problemen met omega uurwerken.
seamaster is vorige week teruggestuurd met
uurwerkproblemen.

en de modellen waar ik een citizen/miyota of eta
2824-2 uurwerk in heb zitten
tikken gewoon lekker zonder problemen door.

het is natuurlijk ook van je smaak afhankelijk
(bijv) ik koop een bijzonder horloge dus wil ik
ook een bijzonder uurwerk.

maar even terug naar het eta uurwerk. ik denk dat
je geen miskoop doet als
je er een met een eta uurwerk aanschaft.

Met vriendelijke groet.

N.Visser.

Heb je enig idee wat je nu zegt???

Wat voor uurwerk zit er in die Omega, denk je? (er vanuit gaande dat het een moderne automaat is, Omega quartz is eveneens van ETA/ESA afkomstig, als het vintage is, dan kan ik me hoogstens voorstellen dat het ding hoognodig onderhoud moet hebben en evt. leeftijdsgerelateerde slijtage heeft)
Tel er maar op dat dat een ETA 2892 variant is…

En gosh, als een firma zoveel uurwerken maakt, dan zijn er weleens defect/minder geweldig… Dat gebeurt ook met auto’s, ongeacht of ze heel duur of goedkoop zijn.

Overigens, slechte uurwerken zijn er maar weinig.
Het punt is, dat sommige uurwerken (JLC’s, Patek, Vacheron e.d.) heel mooi zijn gemaakt, maar minder robuust zijn dan de standaard ETA uurwerken. Met goed onderhoud en het voorkomen van mishandeling lopen ook die horloges probleemloos. Je moet er niet mee gaan golfen/tennissen etc., maar hey: dat is sowieso niet aan te raden. Bij gewoon gebruik hoef je weinig problemen te verwachten.

Lees je alsjeblieft eerst in voor je hele boude uitspraken doet die nergens op slaan! De laatste tijd zie ik steeds meer heel krachtige uitspraken voorbij komen die totaal nergens op gebaseerd zijn. Gevoelens worden keihard gepresenteerd als feiten, terwijl men geen idee heeft hoe een en ander in elkaar steekt. Doe er allemaal s.v.p. iets mee!!!

marnix_moed Schreef:

Was me ook al opgevallen Bernard. Tja, soms lees
ik ook niet alle post en plak er m’n zegje gewoon
achteraan. Je hebt van die dagen… :)-D

Ik vind het ook niet erg, maar je krijgt zo’n lange serie aan posts, waarin steeds dezelfde dingen worden geroepen door andere personen :S

Dan haak ik op een bepaald moment ook af qua lezen :wink:

De omega,s die ik heb en had zijn beide automaat de een een chronometer de ander een chronograaf.

de reden dat ik me niet verder ingelezen heb in de materie is
dat er in de documentatie niets over eta staat aleen calibre-omega.

dus ik persoonlijk dacht dat omega zijn uurwerken zelf maakte.

Mvg. N.Visser.

n visser Schreef:

De omega,s die ik heb en had zijn beide automaat
de een een chronometer de ander een chronograaf.

de reden dat ik me niet verder ingelezen heb in de
materie is
dat er in de documentatie niets over eta staat
aleen calibre-omega.

dus ik persoonlijk dacht dat omega zijn uurwerken
zelf maakte.

Mvg. N.Visser.

Beste N.visser,

De term chronometer zegt alleen dat een uurwerk gecertificeerd is door het COSC en aan bepaalde voorschriften voldoet. Dat zegt alsnog helemaal niets, want uurwerkjes worden buiten de kast getest! Hoe het dus in het horloge loopt weet men na certificering niet. Ook zal een chronometer meestal na een paar jaar, als service nodig is, slechter gaan lopen.

Omega is in de jaren 70 gestopt met de productie van de eigen uurwerken. Inmiddels hebben ze enkele manufacture-uurwerken, maar die zijn eigenlijk alsnog gewoon ontworpen door ETA. ETA en Omega (en ook bijv. Longines, Tissot, Lémania, Breguet) hebben dezelfde eigenaar: Swatch Group.

Er wordt dan ook lustig geschoven als dat nodig is. Breguet maakt bijvoorbeeld gebruik van Lémania-uurwerken, maar is ook zogenaamd een “manufacture”.
Sommige van de Breguet-horloges met complicaties zijn volgens mij gebouwd op basisuurwerken van Longines (met excentrische rotor, ontwerp uit de jaren 60). Ik had er een poos terug een in handen en mij viel de absurde gelijkheid in het ontwerp wel heel erg op.

Laat Longines nu toevallig ook onderdeel zijn van de Swatch Group…
Kortom, dat manufacture gedoe interesseert mij eigenlijk niet zo, ik vind het nogal gehyped. Beetje reorganiseren en je kunt van veel firma’s zo een manufacture maken… (een manufacture heb je immers al, als men 1 uurwerk zelf produceert)

Wat mensen volgens mij nogal eens vergeten is, dat een horlogebalans veelal 28.800 bph maakt, dat er nog vele andere bewegende delen inzitten en dat de meeste mensen hun horloges pas na een jaar of 6-10 laten servicen.

Je geeft aan de andere kant je auto enkele malen per jaar een beurt, met verversen van olie enz. enz…

Nogmaals: uurwerken zijn maar heel zelden slecht (men kan een keer een “maandagochtend modelletje” hebben), maar onderhoud moet men niet uit het oog verliezen!

Beste bernard zonder precies te weten welke uurwerken omega nou precies gebruikt
begon ik te twijfelen aan de kwaliteit.

dit komt omdat ik bij 3 omega,s vrij veel pech gahad heb.

1 daarvan was nog geen 2 en half jaar oud de derde was 5 jaar oud en geserviced bij een officieel dealer en degene die momenteel onderweg is is 8 en half jaar oud en al 1 keer geserviced.

vandaar mijn twijfels.

al mijn uurwerken worden naar draagtijd geserviced.

Met vriendelijke groet.

N.Visser.

P.S het cosc verhaal is mij bekend

n visser Schreef:

Beste bernard zonder precies te weten welke
uurwerken omega nou precies gebruikt
begon ik te twijfelen aan de kwaliteit.

dit komt omdat ik bij 3 omega,s vrij veel pech
gahad heb.

1 daarvan was nog geen 2 en half jaar oud de derde
was 5 jaar oud en geserviced bij een officieel
dealer en degene die momenteel onderweg is is 8 en
half jaar oud en al 1 keer geserviced.

vandaar mijn twijfels.

al mijn uurwerken worden naar draagtijd
geserviced.

Met vriendelijke groet.

N.Visser.

P.S het cosc verhaal is mij bekend

Rot om te horen!

Ik ben bang dat je wellicht een paar van de notoir slechte modellen te pakken hebt gekregen: de 2500-serie voor de “c” versie.
Dat waren de eerste modellen op basis van de ETA 2892-A2 met een co-axiaal uurwerk en die liepen vaak niet goed (zoek maar eens op internet…).

Gemiddeld genomen is Omega echter behoorlijk goed. Ik ben geen fan van het merk, maar dat heeft te maken met de wijze van zaken doen. Over de kwaliteit kan ik niet veel lelijks melden, behalve dat ik de prijs momenteel te hoog vind voor wat je krijgt bij het merendeel der modellen.

Oud onderwerp weer even naar voren gehaald. Was vandaag bezig met een Breitling Navitimer A23322 die een aardige val gemaakt had ( beide wijzerplaat pootjes eraf en uurteller as gebroken )
Na de revisie kreeg ik de volgende afregelwaarde uit deze ETA 7753

Aan deze waarden komt menig in-house uurwerk niet!

5 likes

7750’s en varianten lopen eigenlijk altijd super na revisie. Nice job done, dus! :+1:

2 likes

Heb de anker palletten wel moeten verstellen, had eerst een amplitude van 260 graden in vlakke standen bij vol opgedraaid. Inderdaad is dit een uurwerk waarbij je vaak een mooi resultaat / eer van je werk krijgt.

Poeh. Heb het ooit geleerd, maar (nog) niet de tools er voor hier. Serieuze klus…