"pff, daar zit gewoon een eta-uurwerkje in!"

Goedemiddag,

Zat van het weekend in gesprek met iemand en toen het over horloges ging hoorde ik de bovenstaande zin vallen.
Zie het hier en daar op dit forum ook wel eens voorbij komen. Niet zozeer dezelfe zin dan natuurlijk!

Nu is mijn vraag is dit dan slechter dan een zelf ontworpen uurwerk?
Of betaal je dan per definitie alleen voor de merknaam van het horloge en niet zozeer voor de kwaliteit?

Bij mij in mijn hoofd zit altijd de gedachte dat ontworpen uurwerken alleen in horloges zaten die dezelfde prijzen hebben als de prijslijst van de nieuwe vw golf.

Of heb ik nu de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt?

Groet,
MB

Gedeeltelijk heb je de klok horen luiden. ETA is een ā€˜bread and butterā€™ fabrikant, degelijk en goed, maar in de standaarduitvoering kom je ze wel heel veel tegen (en vind ik het minder interessant, net als een Golf, dat is een goede auto, maar daar gaat mā€™n hart niet sneller van kloppen). Vroeger hadden ook veel gewone (betaalbare) merken hun eigen calibers. Die zijn na de uurwerkcrisis grotendeels verdwenen. Wat daar van over is, of wat nieuw geĆÆntroduceerd wordt, valt tegenwoordig in een hele andere prijsklasse, en dat is wel jammer, en de merken die nog eigen uurwerken hebben positioneren die horloges nu ook veel hoger in de markt. Goed voorbeeld is Zenith. Tot zoā€™n 15 jaar geleden kon je nog automaten en de El Primero kopen voor redelijke begragen, nu zijn ze gewoon heel erg duur. Of Longines, die hadden hun caliber met dubbele veerton wat je toen nog voor een redelijke prijs in een Lindberg klokje van hun kopen kon, die is nu veel hoger gepositioneerd. In dat opzicht is het er niet leuker op geworden, en daarom interesseer ik me meer voor vintage. Daar krijg je voor vanaf een paar tientjes nog een leuk uurwerkje.

Nu je vraag nog, is een ander uurwerk beter dan een ETA? Nee, niet per definitie. ETA bouwt erg goede uurwerken. Een niet ETA werk hoeft dus niet beter of slechter te zijn. Vaak is het wel mooier afgewerkt, of beter gereguleerd, en meestal zeldzamer.

Wat is er mis met Eta? Prima uurwerken tegen zeer betaalbare prijzen.
Over een aantal jaren zal Eta alleen nog leveren aan concerngebonden merken en dan?
ā€œGelukkigā€ is er nu ook Selitta die uurwerken levert. Als de merken die nu Eta gebruiken, een eigen caliber moeten gaan ontwerpen, kun je begrijpen wat er met de prijzen van deze horloges gebeurt.
Dat het nog redelijk betaalbaar kan, bewijst Frederique Constant, die hun eigen caliber hebben ontworpen en dat horloge kost iets minder dan ā‚¬ 2.000.
Voorts heeft FC een eigen tourbillon voor onder de 30K. (helaas niet voor mij weggelegt)

Persoonlijk ben ik blij dat er zo iets bestaat als Eta en Selitta.
Anders zijn we straks geheel aangewezen op ā€œsjinezenā€ :smiley: en dat is toch van een andere kwaliteitsorde dan genoemde zwitserse fabrikanten. (ik weet dat er ook prima chinese uurwerken zijn).

Groet,

Orisfan

Vergeet Nomos niet. Daar heb je al een manufactuur uurwerk vanaf 600 euro. En natuurlijk Seiko/Citizen.
Overigens stopt Eta niet met het leveren van standaard uurwerken maar wel met ebauches die fabrikanten of andere bedrijven dan weer aanpassen

Het was ook eigenlijk gelijk een vraag naar aanleiding van de reactie na de fotoā€™s van je carrera.
Dat daar ook maar gewoon een eta 2824 in zou zitten. De cijfers zeggen mij trouwens al helemaal niks, toch maar wat meer in verdiepen.

Hij is trouwens wel gewoon in bestelling! :slight_smile: Kan niet wachten!

Gr,
MB

Deze ā€œreactieā€ komt meestal van twee ā€œkantenā€: enerzijds wat ikzelf de ā€œsnobā€ noem, anderzijds ook van de echte verzamelaars/ā€œkennersā€ van (meestal) vintage horlogesā€¦

Vanaf de achttiende eeuw tot ongeveer 1950 had elk gerenommeerd merk zā€™n ā€œeigenā€ manufactuur waar werkjes in eigen beheer werden gemaakt. Elk werk had zā€™n specifieke constructie, met zā€™n voor- en nadelenā€¦

Sommige merken hebben tot nu nog steeds (of opnieuw ) eigen manufactuurwerkjes (bvb Rolex of bij nieuwe merken bvb Nomos), maar de meesten gebruiken inderdaad een ETA-standaard-motorā€¦

De sub-categorie was ,toen al, ā€œopgenomenā€ in grote concerns (waarvan ETA de grootste was) en gebruikte ā€œebauchesā€ van verschillende grote fabrikantenā€¦ (dit fenomeen deed zich voor in verschillende landen, waarvan FE (France-Ebauches) bvb een even goed voorbeeld is) .

Die ā€œconsolidatieā€ was eigenlijk al begonnen in de jaren '30 van vorige eeuwā€¦

Er werd (en wordt nog steeds) door de winstgevende Zwitserse horloge-industrie altijd enorm veel ā€œmistā€ gespoten omtrent deze ā€œconstructiesā€ en dus de ā€œechte oorsprongā€ van het werkje in je horlogeā€¦

Zelfs Chinese werkjes worden tegenwoordig ā€œveredeldā€ in Zwitserland (niks mis mee overigens, want dat zijn prima werkjes, als ze maar eerlijk zijn en de origine van de ebauches vermelden)ā€¦

Neem daarbij ook nog de -op zā€™n minst- ā€œvage en interpreteerbareā€ omschrijvingen van het label ā€œSwiss Madeā€ en je ziet door het bos de bomen niet meerā€¦

Ook bij de zgn. ā€œveredelingā€ van ETA werkjes die vele topmerken hanteren als ā€œexcuusā€ voor hun (soms) waanzinnige prijsvorming heb ik vragenā€¦ Zoā€™n ā€œveredelingā€ kan dan wel de prijs (terecht) verhogen, maar het blijft tenslotte een ETA massa-werkje met wat ā€œextraā€™sā€ā€¦ Dus zoā€™n werkje kost daardoor geen tien keer meerā€¦

Dus die hoge prijs betaal je dan voor kast, wijzerplaat, wijzers en vooral: merknaamā€¦ en de waanzinnige advertentie- en ā€œBrand-Placementā€-kostenā€¦ (zie bvb de ā€œhypeā€ die een verschijning in James Bond films veroorzaaktā€¦ pure larie en onzin natuurlijk, maar het werkt blijkbaarā€¦zelfs bij horloge-verzamelaarsā€¦jawelā€¦)

Over het huidige ETA werk in het algemeen kan ik kort zijn: het is OK en betrouwbaar, niet meer of minder, maar het kan qua constructie echt niet tippen aan de vroegere manufactuur-werkjesā€¦

Alles aan een modern ETA werk is gefocust op ā€œmaximale winst-optimalisatieā€ en ā€œeenvoud qua constructieā€ā€¦

Als je het uiteen haalt dan moet je oppassen dat de veertjes en palletjes niet om je oren springen, want bijna niks meer biedt de stabiliteit die de voorgangers wel haddenā€¦

Iedereen die wat te enthousiast op het ā€œdrukknopjeā€ van de tige heeft geduwd bij het her-inbrengen, en het mechanisme daardoor heeft verstoord, zal wel weten dat je daarna de hele plaat en het datum-mechanisme mag verwijderen en herstellen omdat dit systeem eigenlijk veel minder betrouwbaar of ā€œsolideā€ is dan het ā€œoude vijsjeā€, maar het scheelt natuurlijk een pak in de productie-kostā€¦

Anderzijds is er ook het feit dat een pak vintage werkjes vele malen origineler (en dikwijls beter geconstrueerd) zijn dan de standaard ETA die momenteel overal gebruikt wordt.
Ik denk daarbij bvb aan de MST werkjes van Roamer (of Favre -Leuba met zā€™n dubbele veerton) die gewoonweg schitterend zijn maar door snobs als ā€œslechts Roamerā€ worden bekekenā€¦ -ze dwalen :D- ā€¦

Maar om deze post af te ronden zou ik zeggen: Niks mis met een ETA werkje, maar kijk wel even uit als je ā€œholy grailā€ zichzelf met een eigen kaliber-nummer profileert: negen keer op tien is het gewoon een andere naam voor een standaard ETA (in welke gradatie en met eender welke ā€œmodificatieā€ dan ook)ā€¦

Met andere woorden: ik kan die"reactie" perfect begrijpen, maar wil dan wel eerst de echte drijfveer weten van diegene die zoiets zegtā€¦ Snob ? of Kenner ?..:wink:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Ik ben een paar jaar geleden in de gelukkige omstandigheid geweest om een middagje in het atelier van Christiaan van der Klaauw te mogen doorbrengen.
Buiten dat deze man zeer boeiend over zijn werk kan vertellen, vermeldde hij ook dat de ETA-werkjes zo ver doorontwikkeld zijn dat hier weinig of niets meer aan te verbeteren valt.
De zogenoemde modificaties bestaan derhalve grotendeels uit cosmetische aanpassingen.
Ik wist toen nog totaal niets van verschillende soorten en merken uurwerken af en had destijds de verwachting dat bijna ieder horlogemerk zijn eigen uurwerken bouwde.
Niets is minder waar blijkt dus.
Maakt ETA niet zoā€™n 200.000 uurwerken per jaar?
Het was trouwens wel een hele bijzondere middag en ik had nog nooit zulke mooie horloges gezien.

Houthakker Schreef:

Ik ben een paar jaar geleden in de gelukkige
omstandigheid geweest om een middagje in het
atelier van Christiaan van der Klaauw te mogen
doorbrengen.
Buiten dat deze man zeer boeiend over zijn werk
kan vertellen, vermeldde hij ook dat de
ETA-werkjes zo ver doorontwikkeld zijn dat hier
weinig of niets meer aan te verbeteren valt.

Toen ik mbā€™s stukje las, moest ik ook o.a. aan CvdK denken. Dat zit ook maar een eta uurwerkje inā€¦ NOT!

En natuurlijk is een eigen uurwerk extra bijzonder (in mijn beleving), maar dat doet niets af aan de voortreffelijke eta uurwerkjes.

Maar ja, net zoals je mensen hebt die neerkijken op een Seiko, zijn er vast ook mensen die neerkijken op een eta klok.

Ik kijk eerder wat neer op dure quartz uitvoeringen van de dure/gerenomeerde merken. Uiteraard zitten er ook kwaliteitsverschillen in quartz uurwerken (bij ETA werkt dat op kleur; zwart is de beste kwaliteit, groen de goedkoopste meen ik), maar tochā€¦ Quartz uurwerkjes zijn toch een stuk goedkoper dan mechanisch en zeker bij de dure merken zoā€™n beetje het goodkoopste onderdeel van het horloge volgens mij.

Als je dan toch nog 2-3000 euro of misschien meer voor een quartz horloge moet betalen, betaal je mi. vooral voor het merk/imago en in de tweede plaats voor de afwerking van kast, band etc.

Van de andere kant begrijp ik ook wel een beetje dat sommigen neerkijken op dure merkhorlogeā€™s met een standaard ETA-uurwerkje. Zeker als er verder weinig tot niets aan dat uurwerkje gemodificeerd/verfraaid is. Een beetje: ā€œEr zich makkelijk vanaf maken en toch de volle mep vragenā€-idee denk ik.

Oftewel: voor een bepaalde prijs verwacht je toch wat en in ieder geval geen goedkoop (standaard) uurwerkje. Echter, er zijn ook mensen genoeg die voor merk/imago gaan en het daarom niet uitmaakt wat voor uurwerk er in zit, getuige het feit dat dat soort horlogeā€™s toch ook verkopen.

Groeten,
Niels

Niks mis met ETA uurwerken. Sterker nog ik denk dat ze duurzamer zijn dan vele manufactuur uurwerken. ( Hoewel, Rolex, SEIKO, Citizen/Miyota zijn erg duurzame manufactuur uurwerken )

Bij veel instap merken heb je te maken met de 2824 en de 7750, beide betaalbare uurwerken en behoorlijk robuust. En in een mooiere / beter uitvoering is het ook best de moeite om er wat meer voor te betalen. Echter vind ik dat als ik 10.000 euro uit zou geven aan een horloge er toch meer aandacht aan gegeven is dan de inkoop van een standaard uurwerk. Hoewel dat dus niet altijd de robuustheid en duurzaamheid ten goede komt, is het manufactuur uurwerk meer te zien als een kunstwerkje dat je koopt

@ morse: Ik vind dat je daar een goede indeling maakt; snobs v.s. verzamelaars/kenners.

Natuurlijk zijn wij hier allemaal kenners! :slight_smile:

Zonder gekheid, bekijk eens een ETA 2801 (wat een 2824 is zonder automaat gedeelte) en leg dat eens naast de eerste de beste vintage Alpina of Certina.
Dan gaat je horlogehart toch bloeden resp. open!!

Voor de goede orde, ik heb horloges uit ā€˜beide kampenā€™; ETA en leuke vintage.

ETA 2801

Alpina 598

Certina 25-36

Misschien is het hierboven al genoemd (op een iPhone schermpje alle postings lezen is niet echt makkelijk), maar op WUS verschijnen berichten dat ETA binnenkort stopt met het leveren van uurwerken aan niet-Swatch merken.

Menno

Zuchtā€¦

Broodje aap.
ETA stopt met het verkopen van ongeassembleerde uurwerken aan andere merken.
Dat is iets heel anders!

Hoi,

Juist dankzij de EtaĀ“s heb je nog een enigzinds betaalbaar horloge, met een degelijk Zwitsers hart. 5 horloges uit mijn verzameling zijn voorzien van een kloppend Eta hart, 3 2824Ā“s en twee 2892Ā“s. Vooral de laatste is echt een absolute topper qua gelijklopen.

Hoewel mijn laatste Eterna Monterey aanwinst met 2824, loopt gewoon maximaal 1 seconde te snel per dag! Ruim binnen de cosc specĀ“s, zonder afregelbeurt zo uit de doos (tu)

Ik zie een Eta hart dus als een groot pluspunt :wink: Het maakt de prijs van een klok ook beheersbaar, en bereikbaar voor meer mensenā€¦

Groet,

Nico.

Alvast gefeliciteerd, wachten de fotos af!

Groet

Orisfan

Een ETA is niet zomaar een ETA!

Is het een 2824 (meer de ā€œtractorā€) of een 2892 (meer ā€œhigh endā€) (er zijn uiteraard nog vele andere uurwerken, dit zijn de meest voorkomende)?
Daarnaast heeft ETA diverse kwaliteitsvarianten (o.a. standaard, elaborƩ, chronometer enz.).

De goedkoopste varianten kun je natuurlijk niet met de uit topkwaliteit onderdelen samengestelde en perfect afgewerkte modellen (zoals bijv. de Omega versie in de Constellation Chronometer en de SMP chronometer) vergelijken!

ā€œEen ETAā€™tjeā€ is dus eigenlijk een helemaal foute term.

't was zeker geen kenner, maar om diegene nou gelijk als snob te bestempelen.
Ben overigens weer heel wat wijzer geworden na het lezen van de reacties!
Nou ja, meer wijzer in het kader van het nog niet zo wijs zijn in de wereld van de uurwerken.

Gr,
MB

En ook per type zit er kwaliteitsverschil, ETA levert bijv. de 7750 of 2892 naar wens van de klant in een standaard of duurdere (lees: nauwkeuriger) versie. Alleen de aanduiding ETA 7750 zegt dus niet direct alles. Ga er maar gerust van uit dat merken als Cartier en Breitlling en dergelijke niet het eerste het beste uurwerk in hun horloges plaatsen, deze worden gemodificeerd of bij ETA naar hun normen gefabriceerd.
Groet, frank.

Ehm, dat hsd ik al genoemdā€¦

Dat is namelijk standaard, elabore, chronometer etc.
Cartier was tot recent helemaal niet zo geweldig.
Cartier laat tegenwoordig m.n. door Roger Dubuis de high end uurwerken maken (manufactureā€¦ onzin!).

Ja, maar niet iedereen leest hier even goed, of leest eerdere posts Ć¼berhaubt. Zoals bijv. in het topic van dat Omega bandje en het Cape-Cod doekje waarin iemand ergens ook (een op dat moment niet meer relevante) opmerking maakt en dan zegt dat ie niet alle vorige posts eerst leest voor zelf iets te posten.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,220407,220545#msg-220545
Als we dat allemaal zouden doen heeft een forum weinig zin.