Phantom projectje

Ik ben al enige tijd met m’n “Phantom” projectje bezig en de onderdelen + aanpassingen lijken nu aardig in orde te zijn.

Het wordt een geheel zwart (donker grijs) horloge. En niet alleen de kast, band, en wijzerplaat. Maar ook bijvoorbeeld het uurwerk, de wijzers en zelfs de lume. Niet lekker makkelijk leesbaar, maar vond het wel erg apart bij o.a. B&R, Azimuth & Hamilton.

Nu wil ik em ook een naampje geven.

Ik dacht om de stijl van Panerai te gebruiken. 1 regel boven het middelpunt en 1 regel eronder. Bovenste regel staat PHANTOM en onderste regel staat BLACK OPS. (Nee, ik werk niet voor 1 of andere geheime dienst.) (En als ik er zou werken, zou ik nog zeggen dat ik er niet werk >X)

Er zijn intussen een hoop keuzes gemaakt, (kast, uurwerk, glas, wijzerplaat, etc) en ik zit nu nog met 4 punten. Ik hoop dat jullie suggesties hebben:

1. Ik zit al een tijdje met een logo in m’n hoofd te spelen en dacht uiteindelijk aan de spookjes van Pacman. Het past in de sfeer van een zwart horloge met de naam PHANTOM. Het spookje-logo zou dat bijvoorbeeld op de plaats van de A in PHANTOM kunnen komen. Maar ik twijfel ook, want het zou het horloge ook een speelgoed uiterlijk kunnen geven. Wat vinden jullie van een logo? En op de plaats van de A?

2. Weten jullie een mooi strak lettertype?

3. De wijzerplaat is een sandwich dial. Dit is een wijzerplaat die als een boterham uit lagen bestaat. De onderste laag is de basis, daartussen een laag ligtgevende verf (lume) en daar bovenop de wijzerplaat die je ziet, met uitgehaalde stukken in de vorm van cijfers, zodat je de lume laag kunt zien. Ik dacht er aan om de letters en eventueel logo ook uit te zagen/halen, zodat die in het donker ook zichtbaar zijn. Maar ik twijfel ook hierbij, zou het horloge dan niet erg druk worden? Zou ik beide regels openen? Of alleen de bovenste regel? Of misschien alleen het logo? Wat denken jullie?

4. De achterdeksel wil ik transparant hebben, zodat het zwarte uurwerk goed te zien is. Het glazen gedeelte wil ik voorzien van een print. Ik dacht er aan om bijvoorbeeld in een boog PHANTOM boven en BLACK OPS onder te laten stralen. Of misschien een hele cirkel met meerdere kleinere PHANTOM BLACK OPS in een kleiner randje te laten maken. Of wellicht iets anders?

Hoi Marnix,

Goed idee, vooral leuk om hem een eigen uiterlijk te geven. Hier een voorbeeldje van iemand die vrij ver is gegaan met het cutomizen van een sandwich, voor je beeldvorming.

Nog iets om aan te denken. Als je geen gewoon pvd uurwerk, maar een skeleton neemt, moet je er aan denken om ook de achterkant van de plaat zwart te maken. Anders wordt het effect teniet gedaan.

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Groeten,

Martin

Hoi Marnix, ben heel benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden, ben zelf ook wel gecharmeerd van all black versies…

1. ik zou geen logo op de plaats van de A zetten, tenzij het geen afbreuk doet aan de leesbaarheid van Phantom, maar das lastig. Ik zou sowieso geen bestaand logo nemen, je zou evt een abstrakte vorm van de klasieke spook afbeelding kunnen doen, je weet wel het “laken over je hoofd met 2 gaten er in” spook;)

2. ik zou een futuristisch lettertype doen, in mijn MS Works tekstverwerker zie ik bijvoorbeeld het NASA type en een type dat Terminator Two heet.

3. ik zou alleen het logo uitzagen

4. ik zou de achterkant strak houden en (indien je kiest voor een logo) dan alleen het logo uit te stralen. en evt een (zelf bedacht) serienr of gelimiteerd nr 001\001:)

Veel succes!

Bedankt voor de tip! Zoiets als die eerste, daar dacht ik ook aan. Zelf er gaten in zien te krijgen. Op de voorbeeld zijn ze wel erg groot, maar het idee is hetzelfde. Begin wel te twijfelen nu ik het zo zie. Wordt misschien erg druk op de wijzerplaat als ook m’n letters open zouden zijn met lume… wat denk(en) jij/jullie?

Het inkrassen/graveren op een zwarte wijzerplaat wordt waarschijnlijk wat moeilijk ivm met de zilverkleurige ondergrond.

En heel goed dat je aan zo een detail denkt van de achterkant van de wijzerplaat. Heb ik eerder ook rekening meer gehouden met die geskeleteerde 6497.

Lowlander Schreef:

Hoi Marnix, ben heel benieuwd hoe het
eindresultaat gaat worden, ben zelf ook wel
gecharmeerd van all black versies…

Leuk dat er meer liefhebbers zijn van zwarte horloges.

1. ik zou geen logo op de plaats van de A zetten,
    tenzij het geen afbreuk doet aan de leesbaarheid
    van Phantom, maar das lastig. Ik zou sowieso geen
    bestaand logo nemen, je zou evt een abstrakte vorm
    van de klasieke spook afbeelding kunnen doen, je
    weet wel het “laken over je hoofd met 2 gaten er
    in” spook;)

Ik dacht idd ook aan laken met 2 ooggaten erin.

1. ik zou een futuristisch lettertype doen, in
    mijn MS Works tekstverwerker zie ik bijvoorbeeld
    het NASA type en een type dat Terminator Two
    heet.

Hm… die futuristische zijn ook wel mooi. Voor een sandwich met gaten zou die NASA wel es kunnen werken.
Terminator Two is misschien wat te futuristisch. Hij komt namelijk in een stoere zij het wat elegante mini-fiddy kast.

1. ik zou alleen het logo uitzagen

Daar dacht ik ook aan, alleen logo is best klein als het de A vervangt in PHANTOM. Daarnaast zit ik met het probleem van de oogjes…

1. ik zou de achterkant strak houden en (indien je
    kiest voor een logo) dan alleen het logo uit te
    stralen. en evt een (zelf bedacht) serienr of
    gelimiteerd nr 001\001:)

Achterkant wil ik idd strak houden, om niet te veel afleidend te worden voor het uurwerk.

Veel succes!

Thx… zit nog ff flink te tobben wat te doen.

Omdat spookje erin te krijgen lijkt mij heel moeilijk, die ogen en ook in je letters zul je nog een plaat moeten maken. Ze kunnen niet zomaar zweven, hopelijk snap je wat ik bedoel.

Heb een probeerseltje gemaakt voor je hieronder, staan alleen de urenmarkers niet in.
Dit tekst is in Gills Sans Bold (het oude Apple tekstfont) en de cijfers zijn gewoon in Arial Bold.
Die kleine stukjes in de A, B O en P zullen op een aparte dial moeten komen.
Panerai heeft sommige van die letters ook, weet niet hoe hun dat doen…

PS: vergat er bij te zeggen dat sppokje heeft drie kleuren, ik denk dat je naar een logo moet wat maar uit twee kleuren bestaat. Dan kun je namelijk wel een tussendial maken, anders worden het er drie alleen voor de letters, plus de lumidial plus de voordial dan zijn er 5, wordt wel erg dik dan denk ik…

Bedankt Hent,

Ik snap niet precies wat je bedoelt me zweven. Ik bedoelde dat bij een sandwich dial, de woorden en logo net als de cijfers uitgesneden zijn.

Voor een uitgesneden logo voorzag ik ook al problemen met die oogjes, zelfs als ze geen pupillen zouden hebben. Of het zou alleen om de belijning van het spookje gaan met 2 gaten als oogjes.

Overigens hoeven er niet meerdere kleuren in te komen. Dat wordt me te druk. Je wijzerplaat toont wel goed aan wat ik bedoel met mijn layout voor de woorden.

Wat bedoel je met “Die kleine stukjes in de A, B O en P zullen op een aparte dial moeten komen.” Ik begrijp dit stukje niet helemaal.

Nu ik er zo over nadenk, je zou alleen de ogen kunnen uitzagen, en voorzien van een andere kleur lume, bij oplichten dan. Zou imho een mooi effect geven. Of eventueel alleen graveren, en wel vullen met dark lume.

Waar kan je een wijzerplaat van logo voorzien? Via airbrush? graveren? …?

Waar vind je foto’s van zulke aangepaste wijzerplaten?

Wat een te smaken draadje zal dit hier zijn!
Ik zal dit zeker volgen.

Prachtig, van die mega-lange-adem projecten! Boeiend
Daar komt vast een UNIEK stuk uit tevoorschijn.

Alvast respect om dit te verwezenlijken.

Met uw gedachtengangen en ideeen zit het alvast snor!
Het beeld is al gevormd. Nu er nog iets tastbaars van maken.

SUCCES!

Dat is ook een leuk idee. Zal ik nog even over nadenken. Wil ook weer niet dat het horloge een speelgoed uiterlijk gaat krijgen met zo een spookje.

Omdat ik niet weet of ik hier mag adverteren heb je een PB.

Stijl1976 Schreef:

Prachtig, van die mega-lange-adem projecten!

De reis ergens naartoe is soms ook al erg belonend. Ik ben nu best dicht bij m’n “eindbestemming”, maar er zijn nog zoveel details die ik verder wil uitwerken, zoals het besproken design voor de wijzerplaat. Maar ook nog technische ontwikkelingen op 't gebied van bijvoorbeeld de kast, om te zorgen dat er saffierglas in past. Of de overweging om een custom stukje saffierglas te laten maken. Choices choices choices…

Ik heb geen idee hoe die samdwichdials zijn opgebouwd.
Juist ondat uitsnijden bedoel ik, ergens zal er ‘vlees’ moeten overblijven om die kleine oogjes in je logo of die kleine stukjes in de letters aan vast te zetten. Heb opnieuw geen idee of ze dat materiaal printen bij sandwichdails. Ik weet wel dat het moeilijk is om bijvoorbeeld die twee erg kleine negatieve rondjes (ten opzichte van de positieve van de print dan) van bijvoorbeeld de leeter B op te plakken zodat ze hetzelfde er uit zien. Hopelijk ben ik duidelijk, Heb geen ervaring met dails maken op die manier. Spreek dus alleen vanuit mijn printewerk ervaring. Kijk bijvoorbeeld eens naar opgelegde logo’s/letters hoe ze het daar doen.

Heb net zo’n hommage besteld maar wel met steriele wijzerplaat…
Alleen nog overeenkomen ivm de wijzertjes… Ik hou niet van nep goud…

Maar als alles in orde is, dan gaat de bestelling sowieso door…

Welk leuk, een mooi klokje samen te stellen…

Hou me op de hoogte als tie klaar is…
j.helmers(tu)

Nog een hoop geduld, want ik neem rustig m’n tijd ervoor. Heb namelijk nog genoeg horloges in de tussentijd om te dragen. Krijg komende week er weer een paar bij :slight_smile:
1 of 2 zijn voor m’n zusje, die wilt eindelijk eens een automaat of mechanisch horloge proberen.

Dus m’n Phantom Black Ops staat even op de plank.

Stapje voor stapje komt 't steeds dichterbij.

Heb intussen al 4 zwarte uurwerkjes binnen. 2 een half jaar geleden en 2 vorige week. 3 seagulls en 1 eta van Roland, Walter & Tat.
Heb deze van Rhodium voorzien.

Van deze is er 1 in PVD gun en 1 in PVD black. Die PVD black is van eta en zal nog gemod worden met een zwanehals fijnregulering.

En nog een skeleton zoals deze, maar in PVD

(sorry, heb nog geen camera om de mijne te schieten).

De Steinhart ESQUELETO NOCHE vind ik ook erg mooi, maar te zonde om zo een duur klokje slopen.
[img]http://www.steinhartwatches.de/data/shop_data/bilder/highres/967889330noche_1.jpg

Deze is ook erg gaaf, alleen helaas uitverkocht.

Die van Tao vind ik ook leuk minimalistisch

Had Tourby deze maar in 6497 zwart:

Keuze genoeg dus aan uurwerken. Ik ga ook meerdere varianten maken. Maar ik vroeg me af of jullie nog suggesties hebben voor een PVD kast. Hij moet wel ‘stoer’ zijn. Beetje hoekig, maar niet te groot. Had zelf al een Luminor en mini-fiddy kast in gedachte. 't Stoeptegeltje vind ik niet zo mooi. Bovendien heeft die geen transparante achterdeksel voor 't uurwerk. De u-boat thousands of feet kast van 50mm is te groot voor mij. Vond em wel stoer. Zoek dus beetje zo een soort stijl. Deze vind ik ook stoer, maar is volgens mij niet geschikt voor een 6497 uurwerk.

Iemand ideeen? Ook suggesties voor andere 6497-achtige PVD uurwerken zijn van harte welkom.