Phenix welk caliber kan dit zijn?

Uit de restantenbak bij Rikketik. Ik vind het een leuk ding. Het achterdeksel ontbreekt. Ik probeer hem in een andere kast te zetten, totdat ik ooit een deksel tegenkom . Want hij loopt wel! Onder de balans zie ik alleen een nummer staan 720 (of 120?).
Kent iemand zo’ n oudje?

1 like

Volgens mij is dat caliber 120.

3 likes

Ja inderdaad! Helemaal! Wow, dat je dat zo snel kan vinden! Dat is vast een heel klein merk? Die grotere zijn zeker zakhorloges? Dan is deze vooroorlogs?

Ik heb zelf een paar horloges van dat merk, deze afbeelding had ik nog bewaard.
De grotere uurwerken zijn inderdaad van de zakhorloges maar ik weet helaas niet of dit uurwerk vooroorlogs is. :thinking:

Het lijkt me goede kwaliteit?
Ik was in elk geval verbaasd dat het meteen begon te lopen nadat het open en bloot zonder deksel uit een grabbelbak kwam. Leuk oefenproject voor twee keer niks…

Daarom grabbel ik op de rikketik ook liever niet in die grabbelbakken. Alle radium die ooit in deze wijzers zat ligt nu onderin die grabbelbak :grimacing: :radioactive:

2 likes

Best goede kwaliteit, ze hebben mooie uurwerkjes gemaakt, maar in de jaren zeventig hebben ze ook veel uurwerkjes van andere merken gebruikt.
Hier staat het verhaal van het merk Phenix .
https://www.cliniquehorlogere.ch/en/archive/the-phenix-watchmaking-factory.html.
De fabriek is in 1984 gesloopt.

phenix fab 1984

1 like

Leuk, al die info! Dankjewel Chrisipedia!

1 like

Deze is al leeggemaakt ooit, zo te zien…
Maar je hebt wel een punt! Nooit bij stilgestaan…

1 like

Ik probeer hem in een andere kast te zetten, totdat ik ooit een deksel tegenkom

Ik gebruik daarvoor acrylglaasjes die precies passen als je ze klemt in de sponning van het achterdeel. Zo hou je de boel stofvrij en kun je naar het uurwerk kijken… tot je een deksel vindt!

Ja Serge, ik dacht er juist aan om tussen oude bezels te kijken, maar rechtstreeks kan wellicht ook!. Ik heb bovendien een hele collectie glaasjes pas overgenomen.(bijna 1000 stuks!) Samen met een Elma reinigingsmachine, glazenpers en Triebniet.
Ook heb ik een timegrapher. Het begint wat te worden!
Bedankt voor het meedenken!

1 like