Hallo! weer een tijdje geleden dat ik me nog eens liet horen. Ik heb het namelijk erg druk met andere dingen! Toch is er zo af en toe toch nog wat ruimte over om naar de wekelijkse antiekmarkt te gaan in ons Belgisch Tongeren waar ik laatst dit horloge op de kop kon tikken. Een niet alledaags merk maar een in mijn ogen een prachtig uurwerk! Een Philippe Charriol kom je niet zo vaak tegen, zal ook niet erg geliefd zijn neem ik aan. Een merk dat vooral quartz uurwerken maar ook veel juwelen, lederwaren, schrijfinstrumenten, reisartikelen, brillen en parfum verkoopt. Dit chronograaf uurwerk heeft een Valjoux 7750 (25 jewels) en loopt werkelijk als een trein op één lijn op het afstelapparaat! Persoonlijk vind ik dit een prachtig uurwerk. Mooie stalen kast met speciale lugs waaraan de band bevestigd zit. De originele band heb ik maar deze vond ik veel mooier, de kleur van de band past perfect bij dit horloge. Originele gesp heb ik ook! Waarschijnlijk en dat mag ik niet te hard zeggen, blijft dit horloge toch wel in mijn collectie! Philippe Charriol werd opgericht in 1983 door deze vernoemde Franse ondernemer. Hij is afkomstig van St-Tropez in Zuid Frankrijk waar hij de “Keltische” sierraden vervaardigde. Later kwamen zijn “montres” erbij waarbij erg uitzonderlijke modellen tussen zaten. Momenteel ligt zijn bedrijf in het Zwitserse Genéve maar is intussen uitgegroeid tot een netwerk van 3800 retailers, waaronder een netwerk van 285 Charriol Boutiques in China gevestigd zijn. Tussen 1984 en 2003 heeft hij gedurfde zaken overwonnen zoals de eerste Keltische sierraden die hij ontwierp in 1984, in 1988 vond hij het horloge van Christopher Columbus uit. In de jaren 90 baseerde hij zich vooral op een breder boetieknetwerk zoals riemen, tassen, schrijfinstrumenten, parfum, waarbij hij op dat moment actief was in bijna 60 landen. In 2003 kwam de lancering van Celtic 3, nieuw SuperSportschrono-staal en rubber, Actor’s horlogecollectie, waaronder dit afgebeeld exemplaar er een van is.
Helaas stierf Philippe Charriol in 2019 in Frankrijk bij een tragisch race-ongeluk op het circuit van Paul Richard in Le Castellet.
14 likes
Heel mooi horloge, heel veel draagplezier ervan.
De band staat inderdaad erg goed welke zat er origineel op?
Veel plezier ermee!
Dat is bijzonder en heel knap……
Mooi horloge hoor!
1 like
Mooie vondst
Toffe aanwinst vanuit de markt!
ANNIVERSARY
Christopher Colvmbvs Astrolabe limited watch edition
To celebrate the 500th anniversary of the American continents discovery by Italian explorer Christopher Colombus, the Brand releases a limited edition of 500 Automatic watches featuring a platinum dial with solid gold guilloché Astrolabe décor - the Colvmbvs Astrolabe – a today highly collectors watch.
Waarschijnlijk bedoelde TS dit.
Charriol History - Charriol