Ik ben benieuwd hoe jullie tegen de Phorcydes-modellen aankijken, met name de PH-4B.
Wat mij vooral interesseert is de recente verandering van uurwerk. Ze zijn namelijk van een Seiko NH35 overgestapt naar een SEAGULL ST2130 (Grade A with polishing).
Hoe kijken jullie hier tegenaan qua betrouwbaarheid, duurzaamheid en algemene kwaliteit? Ik heb zelf geen ervaring met Seagull uurwerken, terwijl een NH35 voor mij juist bekendstaat als degelijk, vertrouwd en probleemloos.
Hoe dan ook: het horloge is inmiddels besteld.
Ik zie hier met enige regelmaat prachtige, fotogenieke foto’s van het horloge voorbij komen, en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om dit mijn nieuwe vakantiebeater te maken
Hi, lijkt me prima horloge. Ik heb zelf naast een aantal NH35’s en varianten een seagull st2130 en een pt5000. De st2130 komt op mij beter over dan de pt5000. Beter afgewerkt, beter gevoel bij opwinden, nauwkeuriger. Wat wel wordt gezegd (en waar ik mij aan houd) is het vermijden van handmatig opwinden. Analoog aan het uurwerk waar het op gebaseerd is, de ETA2428. Als het uurwerk dus stil staat na niet gebruikt te hebben, adviseer ik hem gewoon een uurtje om te doen en als hij loopt hem goed te zetten.
Het grote voordeel van de st2130 tov NH35 naast de high-beat is de dikte van het uurwerk en de lengte van de pinion. Hierdoor kan de kast dunner worden gemaakt. Soms maakt de horloge-fabrikant hier gebruik van, soms niet.
HEt laatste voordeel is hoe mooi hij eruit ziet. De ST2130 is geen bovennatuurlijke schoonheid, maar zeker beter om te zien dan de NH35. Als er geen venster is, is dit voordeel natuurlijk nauwelijks aanwezig.
Qua lange termijn betrouwbaarheid is het lastig te zeggen. Beide uurwerken vallen in de categorie buiten service, maar eerder directe vervanging. Het is bekend dat NH35 een langere service-interval kent dan de st2130, dus dat is zeker een voordeel van de NH35.
Dus ja, to wrap it up, some good, some bad, some more about preference. Ik denk gewoon een mooie aanvulling in een affordable collectie.
Bedankt voor het advies en het delen van je ervaringen.
Ik las dat inderdaad het seagull uurwerk platter moet zijn. Ben dan ook benieuwd of ze de kast ook platter hebben gemaakt met dit V2 model.
Maar draag deze net zo graag als mijn Rolex of Tudor, welk uurwerk er dan in zit is voor mij in deze prijsklasse echt niet belangrijk.
De Seiko in mijn Phorcydes doet zijn werk uitstekend met +5 sec p dag.
Het is een prima ding welke ik vaker draag dan ik eerst had gedacht.
PS ik heb de versie met blauwe lume welke echt gedurende de hele nacht aanwezig is.
Mijn Phorcydes is de meest rechter versie, met de gemixte lume. Zij noemen het hyperglow. Als je er met een uv lamp op schijnt is het even heel fel maar de lume van Seiko en op de Aquaracer is feller en houd langer stand.
Ik vind het vooral mooi dat het van die opgelegde blokken zijn.
Mijn Seagull loopt ongeveer 10 secondes per dag te snel. Dit is op niet wetenschappelijke wijze gemeten tijdens drie dagen dragen op de pols.
Voor mij is het een leuk horloge voor “erbij”.
De levertijd en het contact met wat voor klantenservice door moet gaan liep helaas niet heel erg soepeltjes bij mij.
Dat ben je zeker, haha Ik was niet eens bekend met dit merk totdat ik 'm tegenkwam in het kopje “wat dragen we vandaag”, hij springt er echt uit! De crystallen dome met die bizarre distortion op de wijzerplaat vind ik echt geweldig en de indices hebben zo’n mooie 3D pop, wat ook sterk terugkomt in de minuten wijzer met van die dikke lume blokken, heerlijk!