Ik ben benieuwd hoe jullie tegen de Phorcydes-modellen aankijken, met name de PH-4B.
Wat mij vooral interesseert is de recente verandering van uurwerk. Ze zijn namelijk van een Seiko NH35 overgestapt naar een SEAGULL ST2130 (Grade A with polishing).
Hoe kijken jullie hier tegenaan qua betrouwbaarheid, duurzaamheid en algemene kwaliteit? Ik heb zelf geen ervaring met Seagull uurwerken, terwijl een NH35 voor mij juist bekendstaat als degelijk, vertrouwd en probleemloos.
Hoe dan ook: het horloge is inmiddels besteld.
Ik zie hier met enige regelmaat prachtige, fotogenieke foto’s van het horloge voorbij komen, en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om dit mijn nieuwe vakantiebeater te maken
Hi, lijkt me prima horloge. Ik heb zelf naast een aantal NH35’s en varianten een seagull st2130 en een pt5000. De st2130 komt op mij beter over dan de pt5000. Beter afgewerkt, beter gevoel bij opwinden, nauwkeuriger. Wat wel wordt gezegd (en waar ik mij aan houd) is het vermijden van handmatig opwinden. Analoog aan het uurwerk waar het op gebaseerd is, de ETA2428. Als het uurwerk dus stil staat na niet gebruikt te hebben, adviseer ik hem gewoon een uurtje om te doen en als hij loopt hem goed te zetten.
Het grote voordeel van de st2130 tov NH35 naast de high-beat is de dikte van het uurwerk en de lengte van de pinion. Hierdoor kan de kast dunner worden gemaakt. Soms maakt de horloge-fabrikant hier gebruik van, soms niet.
HEt laatste voordeel is hoe mooi hij eruit ziet. De ST2130 is geen bovennatuurlijke schoonheid, maar zeker beter om te zien dan de NH35. Als er geen venster is, is dit voordeel natuurlijk nauwelijks aanwezig.
Qua lange termijn betrouwbaarheid is het lastig te zeggen. Beide uurwerken vallen in de categorie buiten service, maar eerder directe vervanging. Het is bekend dat NH35 een langere service-interval kent dan de st2130, dus dat is zeker een voordeel van de NH35.