Pie pan met patina, maar aanvaardbaar...?

Beste connie experts,

ik zag laatst een pie pan passeren met naar mijn mening een mooie patina, maar ik vroeg me af of dit aanvaardbaar is voor dergelijke Omega? De meeste constellations (pie pans) die ik zie zijn toch zeer vaak in nog uitstekende staat. Wat doet dit naar waarde toe bv?

Hieronder een paar foto’s, maar helaas niet van goede kwaliteit. Hopelijk geeft het een goed beeld…



En eentje van het binnenwerk, cal 505

2 likes

Voor mij wel::slight_smile:

Als je het mooi vindt. Is het prima
Ik kan er niet tegen. Ben meer een NOS guy :joy::joy:

Mooi!!!

Nog steeds geen Omega kenner
Maarehm, ja, dit is (optisch, en wat mij betreft) zeer aanvaardbaar. Een mooi ‘egaal’ patina, zeg ik maar als niet-kenner met een scherp analytisch oog.
Ook een (op het oog) net uurwerk.
Wel afhankelijk van de prijs natuurlijk. En daar heb ik bij analoge vintage ‘merk’ horloges nog te weinig zicht op. Maar heel veel anderen op het forum vast wel.

1 like

De staat van de moet wel tot uiting komen in de ( lagere ) prijs.

De (eerste?) eigenaar was vast een behoorlijk zwetend persoon. Of het horloge werd gedragen in een tropische omgeving.
De deskel/pakking heeft het zoute gevaar wel goed tegengehouden richting uurwerk en de binnenrand vd kast.
Afgezien van de corrosie onder de rand vd deksel heeft de stalen kast nog een erg strakke (ongepolijste?) vorm en uitstraling aan de boven zijde
Een erg mooie Pie Pan, afgezien van de mooi gepatineerde plaat en de putjes aan de onderzijde door het zout.

Ik denk dat een mooi egaal patina als dit niet heel erg waarde verminderend werkt bij een vintage omega als dit. Er zijn namelijk ook een hoop mensen die dit juist mooi vinden.

Ik vind het niet mooi en ik zou er zeker niet hetzelfde bedrag voor betalen als voor een exemplaar in uitstekende staat.

Een gepatineerde wijzerplaat vind ik passen bij een diver of een chrono, maar niet bij een dress watch.

Maar goed, of het voor jou aanvaardbaar is, kan je alleen zelf beantwoorden.

Daar heb je misschien wel een punt…

1 like

Ik denk dat de prijs van deze sproetekop (plaat en onderkant) bepalend is.
Ik ben wel nieuwschierig wat, bij benadering, de vraagprijs is van deze Omega. Een leermoment.
Persoonlijk ben ik ook van mint of zeer nette staat, maar bij vintage analoog vind ik een mooi patina niet onaantrekkelijk (als dit zich, optisch, beperkt tot alleen de plaat. Zoals in dit geval. En dan wel een ‘mooi’ patina)

1 like

Terwijl het juist logisher is als het andersom zou zijn. Voornamelijk duikers maar ook chrono’s zijn beter bestend tegen de elementen dan die dressers.

Ja dat inderdaad wel.
Echter werden veel vintage divers en chrono’s jaren lang gebruikt als tool watches in allerlei omstandigheden. En na tig jaar kan dat zijn sporen wel nalaten.

Dressers zijn over het algemeen meer uit de slagen gehouden denk ik.

Ondertussen al weer veel bijgeleerd, bedankt voor de reacties tot hiertoe!
Zelf ben ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig wat de prijs zou kunnen zijn… iemand die een ruwe schatting kan geven?

Ik heb altijd begrepen dat juist de staat van de dial voor 90% de waarde van een horolge bepaald?

Qua originaliteit ja. Maar een net laagje patina is niet per se waardeverminderend.

In deze hele discussie heb ik geen een vraag gezien over het uurwerk, de kloppende :heart:, en belangrijkste onderdeel van een horloge. Zo een horloge werd gekocht voor het dragen, en niet om als NOS in ladekast / kluis te bewaren.
Zijn allerlei :spy: goocheltrucs ( peroxide ) om een de wijzerplaat, op te frissen :anger_right:

Ik heb liever een eerlijke oude gebruikte horloge, zodat ik weet waar ik aan toe ben dan mooi opgepoetst en :thinking:

Deze is wel een leuke uitdaging :point_up_2:

Groeten Iwan:motorcycle:

2 likes

Ondanks dat sommigen het wellicht mooi vinden is er volgens mij wel zeker een heel behoorlijk vermindering in waarde als een dial er zo uit ziet.
Ik heb liever een dial met patina dan een redial maar als mij er een aangeboden wordt met zo veel patina dan is de prijs die ik ervoor geef zeker €200-300 lager dan een puntgaaf exemplaar.

Dat mensen wat patina mooi vinden geloof ik maar het heeft naar mijn mening altijd invloed op de waarde.

Sorry maar ik vind het niet mooi.

Ok guys, ik beken… Had deze concreet op het oog nadat hij sinds kort aangeboden werd. Wilde al langer een pie pan in de collectie dus dit moest em worden :slight_smile:

Iedereen bedankt voor zijn reactie, goed om verschillende meningen te horen en zoals ik al zei alweer veel bijgeleerd! :+1:

8 likes