Pierce chronograph

Beste mensen,

Voor de eerste keer op dit forum.
Vorige week heb ik een vintage chronograaf gekocht van Pierce (wrschl. rond 1940). Voor de geinteresseerden is de klok nog te zien op www.scorpione.nl (sold).
het is een mooie klok, loopt goed. originele dial. uurwerk (gereviseerd) is manufacture van Pierce. diameter 37 mm zonder kroon, dus groot voor die tijd

Op het internet kan ik maar weing vinden over dit merk, mi bestaat het nog wel en is het een klein familie bedrijf.

Weet iemand nog meer info, zijn er meer Pierce liefhebbers?

Groet
Ralph

Allereerst welkom hier Ralph!

Over een Pierce chrono vind je inderdaad niet zoveel info, het is namelijk een beetje een vreemde eend tussen alle andere vintage chrono’s.
Het uurwerk is geen ebauche, maar een komplete manufaktuur (dus best wel bijzonder) en Pierce maakte alles een beetje heel erg anders als alle ander uurwerkmakers; in zo’n uurwerkje is er een “vertikale koppeling gebruikt”, helaas niet zo geavanceerd als bijvoorbeeld later in een Seiko, maar met een dun rubberen friktieschijfje, redelijk wonderlijk en zeker een unieke konstruktie.
Probleempje is wel dat je tegenwoordig vrijwel geen onderdeeltjes meer kunt vinden van zo’n Pierce chrono, dus reparatie is niet echt makkelijk, maar als de jouwe mooi kompleet en gereviseerd is, dan heb je zeker een redelijk bijzonder klokje!
Veel plezier ermee (tu)
Plaats nog eens eigen fotootjes hier op 't forum, altijd leuk om te zien!

Groet,
Paul

Gefeliciteerd met je aanwinst! Eigen foto’s zouden natuurlijk helemaal mooi zijn!

In de Flume staat maar 1 chrono Pierce uuwerk, de 134, dus die zal ook wel in die van jou zitten:

Mooi!
Pierce is een Zwitsers merk, opgericht in 1883 als de Leon Levy & Freres in Bienne. In 1974 waren ze er nog maar ik denk dat het een van de vele slachtoffers van de quartzcrisis uit de jaren 70/80 zijn geworden.