Pierce horloge

Hallo

Ik ben nieuw hier en ik ben echt een noob op dit gebied dus vandaar dat ik bij jullie komt voor wat info als jullie dat goed vinden.

Ik heb hier een horloge die ooit van me opa was en deze is nu boven water gekomen met opruimen,
Ik heb al een beetje gezocht op internet maar kan helemaal niks vinden hier over, wel iets wat er op lijkt maar geen identieke die helemaal het zelfte is.

Ik hoop dat jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen zoals de geschiedenis hier van en evt meer info

Vriendelijke groet
Bas

Pierce 17 jewels
Waterproof
Parashock
Vitaflex

3 likes

Mooi horloge :ok_hand: kijk eerst eens op Mikrolisk.de. Daar vindt je merk info. Verder een van de velen die voor of tijdens de quartz crisis zijn gesneuveld. Ik heb zelf in de projectenbak ook nog een Pierce liggen en moet ook nog een en ander uitzoeken.

1 like

Dat is een minder bekend merk. Wel met eigen uurwerk productie dacht ik. Maar hier kan ook best een AS 1686 of zo in zitten. Dit model is uit de jaren 50.
Voor de mode van nu is hij vrij klein. Daarmee is ook de verkoopwaarde beperkt. Het komt niet boven de 100 euro.
Maar leuk is hij wel! Hij zal wel onderhoud nodig hebben!

1 like

Leuk om weer eens een Pierce horloge tegen te komen op het forum. Mijn eerste vintage aankoop een paar jaar geleden was ook een Pierce, deze draag ik nog met enige regelmaat. Er is online inderdaad vrij weinig te vinden. Het is een Zwitsers merk wat uit m’n hoofd eind 19e eeuw is opgericht (1883?). Zover ik weet maakte ze voornamelijk zelf hun uurwerken, maar zitten in sommige modellen ook ‘geleende’ uurwerken. Hun eigen uurwerken werden best hoog aangeschreven, zeker de chronograaf uurwerken. Pierce bleef tijdens de quartz crisis vasthouden aan de mechanische en automatische uurwerken, wat ze uiteindelijk de kop heeft gekost. Het merk heeft volgens mij ooit een doorstart gemaakt. Kan me herinneren dat er destijds nog een site in de lucht was waar het op leek dat het nu in Chinezen handen was, echter kan ik deze site niet meer vinden. Doordat het merk weinig bekendheid geniet en het model relatief klein is zal de waarde inderdaad vrij minimaal zijn. Maar aangezien het van je opa is geweest, zou ik kijken of je hem een onderhoudsbeurt kunt laten geven en lekker zelf gaan dragen op speciale familie gelegenheden. Hier foto’s van de twee exemplaren die ik bezit.

4 likes

De modellen met de letter π op de wijzerplaat zijn van latere datum.
Die hebben ook vaak werken van andere makelij.
Het merk met de π is in 1948 gedeponeerd
grafik

Dit is een advertentie uit 1939 nog zonder π

Pierce maakte bijzondere chronographen met een slipkoppeling uit kunststof die meestal volkomen vergaan is.
Ze maakten ook automaten met een bijzonder systeem.waarvan ik helaas geen afbeelding heb,
het “gewicht” beweegt daarin op en neer tussen 6 en 12 uur.
Ze hadden ook een wekkerhorloge en een mooi model met maanstand.

5 likes