Pierpont Watch Co.

Vorige week heb ik een vintage horloge gekocht op de antiekmarkt. Nu heb ik de voorbije week al veel zitten zoeken op internet naar het merk, maar ik vind er zelf vrij weinig over terug. Is er iemand die me meer kan vertellen over het merk “Pierpont Watch Co”?

Alvast bedankt :wink:

1 like

http://www.mikrolisk.de/

Oeps, geeft de zoekfunctie niet door. Even openen en pierpont invullen.

en edit, via deze link dus.

En mocht je willen weten wat voor uurwerk er in zit, dan zal je hem open moeten (laten) maken zodat we mee kunnen kijken. Succes!

1 like

Bedankt! Ik heb hem al open willen maken, maar ik krijg hem niet open omdat de achterdeksel ‘hoekig’ is en ik ‘de opening’ (geen idee wat het juiste woord is) niet open krijg.

Ja daar heb je een speciale tool voor nodig volgens mij. Ik zou even in de lijst met horlogemakers kijken wie er bij jou in de buurt woont om hem open te maken.

En wellicht dat wat foto’s ook helpen om tips te krijgen :wink:

Hoop dat dit een beetje kan helpen :slight_smile:
Het horloge zelf loopt te snel en stopt na een paar minuten, dus technisch gezien is het niks waard, maar ik zou toch graag willen weten welk binnenwerk er onder de kap ligt :smiley:

Zitten helaas al wat krassen achterop. Wel een zeer mooie wijzerplaat, maar kast is een beetje geoxideerd. Pas wel op, ik zie dat je nog jong bent, er zit waarschijnlijk heel wat radium onder het horlogeglas dat uit de wijzers is gevallen. Dat is niet echt gezond.

Wellicht dat een van de echte horlogemakers hier op het forum je verder kan helpen?.

Inderdaad, jammer van de krassen en de geoxideerde wijzerplaat. Ik ben er van bewust dat het radium uit de wijzers ‘geen speelgoed is’ :wink:. Ik vind het wel een mooi horloge, maar het blijft jammer dat hij niet werkt. Als ik mijn ander horloge kan gaan halen bij mijn vaste horlogemaker, neem ik hem eens mee, en dan vraag ik eens wat zijn mening ervan is.

1 like

Even een update! Ik heb de horlogekast opengekregen, en het horloge ook terug lopend gemaakt! De balansregulator (ik weet het juiste woord niet) zat gewoon volledig naar links gedraaid! Heb hem voorzichtig terug naar het midden verplaatst en sindsdien draait hij weer lekker op en blijft lopen tot de gangreserve op is. Ook houd hij de tijd nog fantastisch bij! Ik heb uurwerk zelf laten zitten ivm het afgevallen radium.

Nu komt alweer mijn volgend vraagje, is er iemand dat ongeveer een leeftijd kan plakken op dit horloge? Eventueel met de nummers op de caseback? :smiley:

1 like

Pierpont watchcompany zat in Zwitserland in Biel (Bienne)
De eigenaar heette zelf niet zo, maar was geïnspireerd door het verhaal van Pierpont-Morgan, wat te lezen is in het boek “The Great Pierpont-Morgan”
Een boek dat veel economen in hun opleiding te lezen krijgen over uitzonderingen in hoe economie wordt opgebouwd in een maatschappij. Het verhaal was een uitzondering, waarbij wat de Verenigde Staten van Amerika betreft als zo een grootse mogendheid, failliet kan zijn en door 1 man, Pierpont Morgan, weer geholpen kan worden de failliete economie weer te herstellen. Dit is een uitzondering op de regel waar economie op is gebaseerd.The naam Morgan had hij toegevoegd, daar zijn vrouw zo heette.
Toen de maker van deze horloges was afgestudeerd, heeft hij besloten deze naam Pierpont te gebruiken voor zijn merknaamgeving.
Overigens bestaat deze fabriek niet meer (hij is gestopt met maken van deze horloges) daar zijn afzetgebied meer rijkere afnemers waren. De horloges waren goede exemplaren van vakmanschap…
Dus zal er niets meer over te vinden zijn vanuit de uitgevers. Helaas

Chedric Pierpont

1 like