Piloot horloge, automaat of quartz

Ik vroeg me opeens af, de echt pilotenhorloges, zijn dat eigenlijk quartzjes of automaten? en waarom? enerzijds, zou ik zeggen automaat, die blijft ‘altijd’ lopen, maar anderzijds quartz omdat die meestal toch wat preciezer zijn,
ik ben benieuwd

Tegenvraag: wat bedoel je met de echte pilotenhorloges?

een horloge dat door vooral (militaire) piloten gedragen wordt. In een horlogeboek wat ik heb staat daarover het volgende: Wat is eigenlijk een echt pilotenhorloge, (dus een terechte vraag)? Daarover praten piloten net zo vaak en met net zoveel emotie als horlogemakers. De kleinste gemeenschappelijke noemer is waarschijnlijk de volgende: een pilotenhorloge is een zeer nauwkeurig tijdmeter, die ook onder moeilijke omstandigheden goed af te lezen is. (bron: 1001 polshorloges). en dus vraag ik me eigenlijk af moet dat zo nauwkeurig zijn dat eigenlijk all1 quartz in aanmerking komt, of mag dat ook nog een automaat chronometer zijn?
Ik hoop dat ik j vraag beantwoord hebt, anders moet j gewoon nog ff doorvragen

Voor zover ik weet gebruiken ze tegenwoordig gewoon digitale horloges.

Voorzover ik weet zit er gewoon een klok in elke cockpit (meerdere).

Horloge van een piloot dient tegenwoordig alleen als sieraad.

Wat voor horloge dragen duikers? Wat voor horloge dragen piloten? De vraag is per definitie niet te beantwoorden. Traditioneel bestaan er wel pilotenhorloges, maar naar mijn idee worden die vooral gedragen door mensen die geen piloot zijn. :wink:

Welja, de tijd dat een piloot zijn horloge tijdens het vliegen voor allerlei (navigatie)doeleinden nodighad, is allang voorbij.

Ik zal het je sterker vertellen. Ik stond een keer te kletsen met twee Chinook-piloten van de luchtmacht. De een droeg een Citizen Promaster duikhorloge (!) en de ander een Pulsar dresswatch.

Een tijd geleden was er hier een discussie met een piloot die zijn eigen horloge wilde gaan ontwikkelen.
Die vertelde ook dat veel informatie in de cockpit toch nog analoog, dus met wijzers gebruikt werd omdat dit makkelijker en duidelijker te interpreteren was dan digitale informatie.

@ Thehaguedragon:

Dit topic om precies te zijn?
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,136881,136881#msg-136881

@ Peter Verhoeven:

Het is inderdaad een onbeantwoordbare vraag. Piloten, en dat zijn er best veel, dragen tegenwoordig een horloge wat hen uitkomt. Voor het beroep is het niet meer nodig. De originele B-uhren van de duitsers waren trouwens handopwinders dacht ik.

Idem voor duikhorloges :wink:

Ik denk dat voor tijdens 't vliegen er genoeg instrumenten in de cockpit zijn die in de behoeften van een piloot voorzien.

Voor de “verre” vliegers vind ik dat een GMT horloge niet zou misstaan. De man van m’n nicht vliegt intercontinentaal voor Cathay. Hij draagt een simpele Seiko. En ik denk toch de hele tijd maar dat een GMT klokje toch echt iets voor em zou zijn…

En op je vraag automaat of quartz… vroeger moest idd zo nauwkeurig voor berekeningen (afstand, snelheid, overgebleven brandstof, etc.). Dus ik zou zeggen, doe maar een mooie automatische GMT.

iedereen bedankt, heb ik weer veel van geleerd, zal idd dat andere topic is doorlezen, ziet er iedergval wel interesant uit

alleen erg jammer dat dat topic een beetje dood is

Ik denk dat je kunt concluderen dat dat topic begon als een spannend verhaal en aan het einde gewoon een marketing verhaal bleek te zijn. Met m.i. nog onwaarheden ook. Topicstarter heeft het er ook bij gelaten zo te zien.

Kortom, Peter: denk eens rustig na over wat jij zou willen hebben als je piloot was en schaf dat dan gewoon aan. :slight_smile: En trek je dan dus niets aan van allerlei marketing-prietpraat van de vele merken.