Piloten horloge - welke functies heeft het nodig ?

Er is maar 1 merk wat “Pilot” op de wijzerplaat mag zetten. Met een horloge van dat merk om zijn pols vloog Louis Bleriot meer dan honderd jaar terug over het kanaal.

Zenith:

:slight_smile:

Ik kwam deze week toevallig op een pilotenforum terecht toen ik googlede naar info over hoe de sliderule te gebruiken op mijn Citizen Promaster Sky.
De info die ik vond ging meer over op welke luchthaven ze het goedkoopst een dikke klok konden kopen…

Sander Schreef:

Er is maar 1 merk wat “Pilot” op de wijzerplaat
mag zetten. Met een horloge van dat merk om zijn
pols vloog Louis Bleriot meer dan honderd jaar
terug over het kanaal.

Zenith:

http://monochrome-watches.com/history-of-the-pilot
-watch-part-ii-zenith-montre-daeronef-type-20/

Als we dan toch zo ver teruggaan (dat het niets meer met de vraag van de TS te maken heeft, sorry) dan is er maar een: Cartier Santos

De vraag van TS kan toch niet serieus genomen worden? Geen enkele piloot zit op het reken lineaaltje van zijn horloge te berekenen hoeveel brandstof hij nog heeft. Net zoals geen enkele duiker naar de duiktabel op zijn bandje zit te kijken tbv decompressie.

Ik weet dat de Zenit El Primero Rainbow Flyback voor franse (en in overleg met) straaljager piloten is ontwikkeld. Maar toch, die jongens trekken met mach 2 echt niet de mouw omhoog om fff op het klokkie te kijken of moeders de vrouw al uiensoep staat te maken.

De sliderule op mijn Navitimer gebruik ik nog wel eens even snel om eea te berekenen of om te rekenen: Nautical Miles-Snelheid-Afstand-Tijd.
De rest is natuurlijk allemaal met de telefoon of tablet te doen (of evt met de rekenschijf die ik nog heb liggen).
Wat betreft het navigeren, daar gaat het meerendeel nu ook al over op de tablet, waarbij in de meeste kisten ook al standaard een GPS zit cq glass cockpit.
Piloten dragen van high end tot Blokker horloges.
Een horloge dat een hele luchtvaarthistorie heeft, dat spreekt de meeste wel aan. Maar nodig: Zeker niet meer.
Wel noodzakelijk om altijd snel de te tijd te zien, dus een horloge op zichzelf is dan wel handig.
GMT/UTC makkelijk voor de vliegplannen die in UTC moeten worden ingediend. In NL scheelt dan 1 uur in de winter of 2 uur in de zomer, dus dat is hier niet zo moeilijk rekenen. Uiteraard ook weer via je telefoon te doen.
Je gevoel en het geld dat je er aan uit wil geven achterna gaan zou ik zeggen!

Orisfan Schreef:

Hoe lang houdt zo’n batterijtje dat vol. een
noodsignaal uitzenden?
paar minuten? half uurtje?

Weet t ook niet uit mn hoofd, maar hier staat circa 24 uur. Nog n voordeel vd nieuwe versie is dat je elke 2 maanden de accu dient op te laden, zodat ie daadwerkelijk de 24 uur zendtijd haalt.

Http://www.ablogtowatch.com/breitling-emergency-ii-hands-on-truly-global-rescue-beacon-in-a-watch/

Het is trouwens geen mobieltje waarmee je ‘aan de lijn blijft hangen’, maar hij zend zoals ik schreef periodiek n signaal uit. Anders haalt ie t denk idd nog geen half uur ofzo uit.

Daarbij heeft in principe bijna elk toestel een noodbaken / ELT aan boord.
Dat is ook gewoon een schakelaartje die je om moet zetten…

Ik denk minstens een ingebouwd kompas
goede lume, een rol Ducttape,vislijn met haakjes.
een telemeterschaalverdeling, een vuurpijl, een rubberbootje en liever nog een degelijke parachute.

Die man staat gewoon te wachten op een beetje benzine :slight_smile:

Sander Schreef:

Er zit toch geen GPS in zo`n Emergency 2 ? m.a.w,
de positie zelf wordt niet doorgestuurd. Als ze de
zwarte doos (waar ook een zender inzit) niet
kunnen vinden, dan zullen ze een Breitling zeer
waarschijnlijk ook niet kunnen vinden…

Sorry, d’r zit dacht ik ook geen GPS ontvanger in dat ding. Het is meer dat Cospas-Sarsat (http://www.sarsat.noaa.gov/cospas_sarsat.html) apparatuur (satelieten) je signaal oppikken, dit doorgeeft aan een grondstation die je positie berekent (triangulatie enzo), en vervolgens weer doorsluist naar een missie controle centrum, en als laatst krijgt de bijbehorende (afhankelijk of je op zee of in de bergen je ELT/Breitling aanzet) reddingsorganisatie/team ter plaatse je SOS gegevens door.

Het verschil met een zwarte doos is dat die niet omhoog kan zwemmen of ook beschadigd kan raken. Natuurlijk is de kans denk ik groter dat jij of je Breitling ook beschadigd zijn, maar mocht dat onverhoopt niet zo wezen, dan heb je dus nog een PELT on je pols om een SOS te verzenden.

Even voor de duidelijkheid, nogmaals ik snap dat de meeste functie in de cockpit/vliegtuig van tegenwoordig zitten (inclusief zwarte doos enzo). En ik zie een Breitling Emergency ook niet als je hoofdapparatuur, maar meer als backup. Ik bedoel, er zal aan boord van een schip of vliegtuig vast ook een reddingspakket ziten met een ELT. Maar toch wel fijn als je het al (dicht)bij je hebt. Ik bedoel, ze gingen er ook niet vanuit dat de boordinstrumenten aan hun Apollo 13 uit zou vallen. Toch wel fijn dat ze een Speedy om de pols hadden :wink:

Enneh, ik ben geen prepper ofzo die voor elk doemscenario iets klaar heeft. Mijn Emergency ligt bijna altijd in de kluis en al helemaal als ik op vakantie ga. Maar als ik elke dag vlieg, vaar of elders afgelegen moest wezen, dan zou ik eerder overwegen een Breitling Emergency 2 mee te nemen. Overigens zou ik liever een mechanische Emergency hebben, maar snap de voordelen van hun keuze.

een g-shock?

Kijken naar oude horloges is met name de afleesbaarheid en degelijkheid een belangrijk criterium.

Hendrik

Even off topic: Maar als je met een 1 motorige kist meer dan 50nm van land gaat vliegen moet je zwemvesten meenemen, ga je meer dan 100 nm over water, moet je ook een dinghy (reddingsvlot) meenemen. Bij 2 motorige kisten verdubbel je deze afstanden.

Sander Schreef:

De vraag van TS kan toch niet serieus genomen
worden? Geen enkele piloot zit op het reken
lineaaltje van zijn horloge te berekenen hoeveel
brandstof hij nog heeft. Net zoals geen enkele
duiker naar de duiktabel op zijn bandje zit te
kijken tbv decompressie.

Eh…laat ik het zo stellen… ze DOEN het misschien niet… maar het KAN wel… er is ooit in Canada meen ik een rekenfout gemaakt met het bijtanken van een vliegtuig, gevolg… Peut op… gelukkig wist de piloot waar ze zaten, en hebben ze het toestel op een oude militaire runway neer kunnen zetten…

Ook een duiker met , laten we zeggen een Vulcain Nautical om de pols kan nog altijd gebruik maken van de decompressietabel op de wijzerplaat…

Mijn oom heeft op de grote vaart gewerkt, als Stuurman, kreeg regelmatig stagiares mee, en dan vroeg ie wel eens midden op de Oceaan "wat zijn onze coordinaten?.. en dan zei ie erbij… Nee… Niet op de GPS kijken… hier heb je een Sextand… hier zijn de Almanaks… doe je best… als de motoren uitvallen, en we hebben geen stroom, moet je ook kunnen bepalen waar je zit…
Apollo 13 … zelfde verhaal… navigatie op de sterren… te weinig stroom om de Computer op te starten.

Arie Kabaalstra Schreef:
----------------------------------------------------.

Eh…laat ik het zo stellen… ze DOEN het misschien
niet… maar het KAN wel… er is ooit in Canada
meen ik een rekenfout gemaakt met het bijtanken
van een vliegtuig, gevolg… Peut op… gelukkig
wist de piloot waar ze zaten, en hebben ze het
toestel op een oude militaire runway neer kunnen
zetten…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gimli-zweefvliegtuigi
ncident

Precies. Ook docu’s als Aircrash investigation enzo tonen dat soort slordige fouten.

Waarschijnlijk had hij ook de Garmin D2 om :wink:

Can’t miss it! (tu)

En helemaal zonder horloge;)

Grt.