Piloten horloge - welke functies heeft het nodig ?

Ik zou graag antwoorden krijgen van beroepspiloten of amateur-piloten.
Dus liever geen “natte-vinger” antwoorden :wink:

1. Ik vraag me af welke functies nu een goed piloten horloge nodig heeft ?

2. En wordt een goed piloten horloge heden-ten-dage nog daadwerkelijk gebruikt ( natuurlijk naar alle andere boordinstrumenten )

Hier ben ik nu echt eens nieuwsgierig naar. :wink:

Ik denk dat het TESTAF project van de Universiteit van Aken een bruikbare referentie is:

Zou hier beginnen:

In mijn jonge jaren had ik een sportvliegbrevet, nog voordat er GPS bestond.

1. Ik gebruikte mijn Omega chronograaf om te timen/checken of ik op tijd bij het volgende huisje/boompje/beestje was. Elk horloge met een chronograaf zal voldoen.
  2. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me niet voorstellen dat men vandaag de dag nog ergens met een horloge om de pols navigeert.

Ik zou deze gewoon een prettig idee vinden. Al vrees ik dat je in 9 van de 10 gevallen er weinig aan hebt, mocht het zo ver komt… >X

marnix.moed Schreef:

Ik zou deze gewoon een prettig idee vinden. Al
vrees ik dat je in 9 van de 10 gevallen er weinig
aan hebt, mocht het zo ver komt… >X

http://gearpatrol.wpengine.netdna-cdn.com/wp-conte
nt/uploads/2013/05/breitling-emergency-ii-gear-pat
rol-breakdown-full.jpg

Als deze feature een antwoord zou zijn op de vraag van de TS “Ik vraag me af welke functies nu een goed piloten horloge nodig heeft” dan zou dit het énige goede pilotenhorloge zijn & de rest dus niet…
Of misschien is het eerder een antwoord op de vraag welk horloge heeft een slechte piloot nodig :wink:

lexor Schreef:

Of misschien is het eerder een antwoord op de
vraag welk horloge heeft een slechte piloot nodig
:wink:

(:smiley:

On topic, t schijnt dat je met zo n rekenliniaal/ring zoals op n breitling navitimer of citizen skyhawk n hoop berekeningen kunt maken. Misschiend dat, dat handig is. Als backupz want de meeste dingen gaan denk ik met moderne tools.

Als internationaal lijnvlucht piloot lijkt n gmt functie ook wel handig om te weten hoe laat thuis je kids naar bed gaan ofzo.

Alle sliderules en chrono’s ten spijt.
Heb je niet nodig.
GPS, UTC time code, instrument readings enz.
Gewoon een horloge waar je de (home)tijd op kan zien.
Ik zie piloten met een aqualand bijvoorbeeld.
Weinig dragen een zgn piloten klok of flieger.
Een Seiko Blitz-ink bijvoorbeeld wel.
Ken er ook een die heeft helemaal niets om de pols.
Tja, een jmp fly.

Grt.

Als recreatievlieger in een Cessna heb je geen horloge nodig. Als intercontinentale verkeersvlieger heb je enkel een horloge met GMT functie nodig. Alle meters die je nodig hebt, zitten (natuurlijk) in het instrumentenpaneel in de cockpit.

De pilotenwereld is een haantjeswereld, en horloges worden voornamelijk gebruikt als statussymbool. Voornamelijk Breitling en IWC spreken tot de verbeelding, is me opgevallen. Dus in die zin zijn dure pilotenhorloges wel een must, waarbij de enige daadwerkelijk gebruikte feature de patsfactor is.

Zo’n TESTAF certificaat is net als COSC. Het is grappig als consument als het bij je klokje zit, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand er daadwerkelijk behoefte aan heeft. Is meer een marketing iets volgens mij.

Monaco Schreef:

Zo’n TESTAF certificaat is net als COSC. Het is
grappig als consument als het bij je klokje zit,
maar ik kan me niet voorstellen dat iemand er
daadwerkelijk behoefte aan heeft. Is meer een
marketing iets volgens mij.

Ik ben het met je eens wat de COSC betreft. Vele merken doen daar ook niet aan mee, omdat ze helf even goed of beter kunnen.

Wel heb ik de moeite genomen het TESTAF verhaal te lezen. Ik zie daar een uiterst serieuze poging in om te definiëren wat de functionaliteit van een modern “piloten”-horloge moet zijn. Evt. marketing lijkt me bijzaak. Heb je het zelf gelezen?

lexor Schreef:

Ik ben het met je eens wat de COSC betreft. Vele
merken doen daar ook niet aan mee, omdat ze helf
even goed of beter kunnen.

Wel heb ik de moeite genomen het TESTAF verhaal te
lezen. Ik zie daar een uiterst serieuze poging in
om te definiëren wat de functionaliteit van een
modern “piloten”-horloge moet zijn. Evt. marketing
lijkt me bijzaak. Heb je het zelf gelezen?

Yep. Ik pik er even wat uit:

• Resistance to aviation fuels. Denk je dat een pilot z’n eigen toestel bijtankt?
  • Druk en temperatuurverschillen. Als de druk in de cockpit wegvalt, heb je wel andere dingen aan je hoofd dan een defect horloge.
  • Eisen aan verlichting. Elk vliegtuig heeft licht in de cockpit.
  • Stopwatch, chrono functionaliteit. Alles wat je nodig hebt om een vliegtuig te besturen, zit in je dashboard.

Het is leuk dat ze deze certificaten uitdelen, maar tenzij je een oude prop vliegt in de bush bush van Alaska met je leren Pall Mall aan en en aviator goggles op je hoofd, of in een pressure suit een U2 Dragon Lady in de stratosfeer boven Rusland navigeert, denk ik niet dat je dit ooit zult gebruiken.

Monaco Schreef:

Alles wat je
nodig hebt om een vliegtuig te besturen, zit in je
dashboard.

Dan zal er ook wel een klokje inzitten…

En zo hebben we samen vastgesteld dat een pilotenhorloge geheel overbodig is :wink: En redundantie, daar doen we niet aan :slight_smile:

P.S. Die opmerking over verlichting, gaat over het oplichten onder de cockpitverlichting.

die Breitling Emergency is eigenlijk een horloge voor slechte piloten… er zit een radio baken in om je terug te vinden als je echt niet meer weet waar je bent… :slight_smile:

Denk als je hier in vliegt je toch wel een heel goed horloge nodig hebt.

Arie Kabaalstra Schreef:

die Breitling Emergency is eigenlijk een horloge
voor slechte piloten… er zit een radio baken in
om je terug te vinden als je echt niet meer weet
waar je bent… :slight_smile:

Hmm… stel dat een van de piloten van MH370 zo iets om de pols had en de tijd had om het alarm te activeren. Zou misschien een hoop onzekerheid en ellende hebben voorkomen.

Een ongeluk kan ook goede piloten overkomen.

tjvreeken Schreef:

Een ongeluk kan ook goede piloten overkomen.

Uiteraard. Maar als het een situatie is geweest vergelijkbaar met Helios Airways Flight 522 had het ook niks uitgemaakt.

In een andere situatie zou het Emergency signaal zeer ver weg zijn geweest & de kans dat het opgemerkt was gering IMHO.

Waarschijnlijk heeft deze arme man nog nooit van een Breitling Emergency gehoord… :frowning:

dreski Schreef:

Denk als je hier in vliegt je toch wel een heel
goed horloge nodig hebt.
http://surbrook.devermore.com/adaptationsmovie/mad
max/gyrocopter.jpg

lexor Schreef:

tjvreeken Schreef:

In een andere situatie zou het Emergency signaal
zeer ver weg zijn geweest & de kans dat het
opgemerkt was gering IMHO.

Ik heb specifiek emergency2 neergezet. Emergency1 wordt niet meer via de sateliet gedetecteerd.

Maar de emergency2 stuurt n noodsignaal met zn positie door naar satelieten elke 50 sec en n homing signaal elke 2,25 sec voor als ze in de buurt zijn en je proberen te localiseren.

Ik zie al die opmerkingen dat t redundant is. En daar ben ik t roerend mee eens. In de zin dat tegenwoordig vast wel in de cockpit zit of je smartphone. En ik ken ook n lijnvluchtpiloot die n simpele seiko droeg. Tegenwoordig trapje hoger met n daytona :+
Ik vroeg em es waarom ie geen gmt horloge ofzo had. Vond ie niet nodig…

Maar ik vraag me af of redundantie als reserve/backup v n pilotenhorloge met allerhande functies niet t kleine verschil kan uitmaken. Ik bedoel, t is niet dat je n doorgekookt ei serveert. Of als je panne hebt met de bus ff aan de kant kunt staan.

Ik bedoel, zag laatst op t nieuws dat v n luchtvaartmaatschappij de piloten n training kregen voor t geval als iets uitviel of misging. Dat leerden ze niet tijdens hun opleiding. En ze hopen t nooit te hoeven gebruiken, maar wel prettig om de kennis/kunde te hebben. Misschien net als n functioneel pilotenhorloge wellicht?

Hoe lang houdt zo’n batterijtje dat vol. een noodsignaal uitzenden?
paar minuten? half uurtje?

marnix.moed Schreef:

lexor Schreef:

tjvreeken Schreef:

In een andere situatie zou het Emergency
signaal
zeer ver weg zijn geweest & de kans dat het
opgemerkt was gering IMHO.

Ik heb specifiek emergency2 neergezet. Emergency1
wordt niet meer via de sateliet gedetecteerd.

Maar de emergency2 stuurt n noodsignaal met zn
positie door naar satelieten elke 50 sec en n
homing signaal elke 2,25 sec voor als ze in de
buurt zijn en je proberen te localiseren.

Er zit toch geen GPS in zo`n Emergency 2 ? m.a.w, de positie zelf wordt niet doorgestuurd. Als ze de zwarte doos (waar ook een zender inzit) niet kunnen vinden, dan zullen ze een Breitling zeer waarschijnlijk ook niet kunnen vinden…