Hoi,
Waar zijn oude piloten horloges te koop met de band aanzet bij de 3 en cijfer 9?
Dus een kwartslag gedraaid dus.
Alvast bedankt.
Hoi,
Waar zijn oude piloten horloges te koop met de band aanzet bij de 3 en cijfer 9?
Dus een kwartslag gedraaid dus.
Alvast bedankt.
Mischien op Chrono24.
Longines heeft wel een nieuw pilotenhorloge welke een slag gedraaid is:

Bedankt Zenith,
zoiets bedoelde ik ook. Had deze namelijk al ooit gezien. Maar zocht iets ouder en goedkoper. Een Rus zou ook mogen maar daar ken ik de merken en types niet van.
Dergelijke horloges waren vaak gemodificeerde zakhorloge. Dan werden de bandaanzetten iets buiten het bereik van de kroon gesoldeerd. In Hongarije en de Oekraïne worden deze horloges nog veelvuldig gemaakt, dan krijg je zo’n stukje huisvlijt:
http://www.ebay.de/itm/Men-s-CORTEBERT-AVIATOR-LUFTWAFFE-PILOTS-WWII-VINTAGE-1939-1945-SWISS-BIG-WATCH-/321020259615?pt=Pocket_Watches&hash=item4abe4c6d1f
. Een zogenaamde Frankenflieger, ik vind het moeilijke handel. Er zijn wel speciaal horloges gemaakt om op het dijbeen te dragen, maar die zijn erg moeilijk te vinden.
Wat is precies de reden, waarom je zo’n horloge wilt?
Ik dacht dat er ook orginele waren misschien. Vond het wel leuk voor de verzameling. Iets ouds, en ik heb wel iets met fliegers.
Maar heb er geen doel mee om te gebruiken.
Dergelijke horloges waren vaak gemodificeerde
zakhorloge. Dan werden de bandaanzetten iets
buiten het bereik van de kroon gesoldeerd. In
Hongarije en de Oekraïne worden deze horloges nog
veelvuldig gemaakt, dan krijg je zo’n stukje
huisvlijt:
http://www.ebay.de/itm/Men-s-CORTEBERT-AVIATOR-LUF
TWAFFE-PILOTS-WWII-VINTAGE-1939-1945-SWISS-BIG-WAT
CH-/321020259615?pt=Pocket_Watches&hash=item4abe4c
6d1f. Een zogenaamde Frankenflieger, ik vind het
moeilijke handel. Er zijn wel speciaal horloges
gemaakt om op het dijbeen te dragen, maar die zijn
erg moeilijk te vinden.
Ik kan niet geloven dat die dingen om het dijbeen gedragen werden. Je hebt vaak al kaarten etc op je schoot achter de stuurknuppel en om daar ook nog eens je horloge ONDER te hebben, die je toch echt nodig hebt voor navigeren, lijkt me een zeer onpraktische oplossing.
Oekraïne, eBay en horloges is een kansloze combinatie als je niet goed weet wat echt is en niet.
Ik heb zelf twee Russen met de lugs op de 9 en 3, maar volgens mij is dat om die dingen ‘gewoon’ als polshorloge te kunnen dragen en heeft weinig met een speciale toepassing voor de luchtvaart te maken. Tenminste dat is het idee wat ik er nu over heb.
Hier een paar foto’s, de eerste (links) is uit 1939, de tweede uit 1949:
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr. gedraaid? Als het als polshorloge bestemd was, zou men er toch voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af te lezen was?
Wat is de diameter van die 2 horloges?
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr. gedraaid? Als
het als polshorloge bestemd was, zou men er toch
voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af te
lezen was?
Om aan de binnenkant van de pols te dragen is het enige wat ik me kan bedenken. Maar dan moet de diameter van de kast wel acceptabel zijn, vandaar dat ik voor 50mm+ toch neig naar het dragen op het been…
ticothijs82 Schreef:
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr. gedraaid?
Als
het als polshorloge bestemd was, zou men er
toch
voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af te
lezen was?Om aan de binnenkant van de pols te dragen is het
enige wat ik me kan bedenken. Maar dan moet de(tu)
diameter van de kast wel acceptabel zijn, vaar
dat ik voor 50mm+ toch neig naar het dragen op het
been…
Ja inderdaad Bert, zoals de drivers Omega Chronostop die Mapalu maar niet kwijt wordt. Het dragen om het been lijkt me nog steeds plausibel, en niet alleen voor een piloot. Aan boord van b.v. een bommenwerper zal nog meer personeel zijn, dat belang heeft bij een horloge.
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr. gedraaid? Als
het als polshorloge bestemd was, zou men er toch
voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af te
lezen was?
Omdat de kroon al op de 3 zat, daar kan je dan geen lug aanzetten.
Dus dan wat anders zoeken: lugs op de 9 en 3 ‘smoelen’ het beste én de kroon zit weer op de vertrouwde plaats.
Dit is wat je vaak hoort in de wereld van verzamelaars: men wilde graag zijn zakhorloge op de pols dragen, net als de meer gefortuneerde mensen in die tijd die zich wel een echt polshorloge konden veroorloven.
Bert1 Schreef:
ticothijs82 Schreef:
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr. gedraaid?
Als
het als polshorloge bestemd was, zou men er
toch
voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af te
lezen was?Om aan de binnenkant van de pols te dragen is
het
enige wat ik me kan bedenken. Maar dan moet
de(tu)
diameter van de kast wel acceptabel zijn, vaar
dat ik voor 50mm+ toch neig naar het dragen op
het
been…Ja inderdaad Bert, zoals de drivers Omega
Chronostop die Mapalu maar niet kwijt wordt. Het
dragen om het been lijkt me nog steeds plausibel,
en niet alleen voor een piloot. Aan boord van b.v.
een bommenwerper zal nog meer personeel zijn, dat
belang heeft bij een horloge.
Je hebt al naar mijn eerdere post verwezen over de manier dragen van piloten horloges.
Daarover doen verschillende meningen de ronde:
a. gewoon om de pols,
b. om de beneden arm,
c. om de boven arm.
d. om het been, het dijbeen dus.
Ik heb een paar jaar geleden nogal wat tijd besteed aan het afstruinen van internet naar foto’s van piloten die hun horloges droegen. Het resultaat was nogal bedroevend, er zijn best wel veel foto’s van piloten uit WWII b.v. bij hun kisten, maar vrijwel nooit met een horloge te zien. Niet om de arm of om het been. Er zijn wel een paar foto’s met het horloge gewoon om de pols of op de handschoen.
De enige foto’s met een horloge om de boven arm die ik ken zijn van astronauten.
Het lijkt mij dus het meest voor de hand liggen dat de piloten van weleer hun horloge droegen zoals wij dat doen: om de pols of op de handschoen.
Op het been lijkt me zeer onhandig, zoals ik al vertelde: daar liggen de kaarten en het vluchtplan al en om dat steeds even weg te leggen of op te tillen om naar je horloge te kijken is erg lastig. Ook de ruimte die de vliegers destijds hadden was erg krap: ze zaten ik kisten dat eigenlijk vliegende motoren waren met brandstoftanks en een wapendepot. O ja, er moest ook nog iemand in die het ding kon vliegen. Ze hadden minder ruimte als in de toeristenklasse van RyanAir. Dus even kaarten opzij leggen was toch lastig.
In mijn jonge jaren heb ik zelf gevlogen op sportkistjes (vóór het GPS tijdperk). Er waren erbij daar stapte je niet in, maar die ‘trok je aan’ net zoiets als een Fiat 500. Nou als je dan je boeltje op schoot heb liggen wil je daar echt niet nog eens een horloge onder hebben liggen. Is niet te doen.
Zoals gezegd: nog nooit een foto gezien van een piloot met de klok om het been. Komt nog bij dat ik ook nog nooit een strap gezien heb die lang genoeg zou zijn om een horloge om het been te gespen.
Mijn mening is dus dat het horloge door de vliegers van weleer gewoon om de pols of op de handschoen gedragen werden.
En daar blijf ik bij totdat iemand mij kan overtuigen met foto’s of uit eerste hand dat het anders is. Let wel: dat is mijn mening en ik heb de wijsheid niet in pacht:# Maar iedere andere manier heb ik alleen maar van ‘horen zeggen’.
Dan nog over de stand van de wijzerplaat, 90° gedraaid of niet. De meeste vintage piloten horloges die ik heb gezien hebben een normale wijzerplaat: kroon op 3 lugs op 12 en 6. Ook de oude Laco’s etc. zie je meestal op deze manier. Er zullen best wel horloges geweest zijn met de plaat 90° gedraaid die door piloten gedragen werden, maar of dat mainstream was? Ik weet het niet, maar denk het niet. Maar… ik heb het ook niet uitgezocht:D
Wie ben ik ook, om je tegen te spreken Tom 
Wie ben ik ook, om je tegen te spreken Tom
Nou zeg, ik vertel alleen maar mijn (bescheiden:#) mening:D
Ik bedoel: tegenspreken is toegestaan hoor(tu)
Nogmaals: ik heb de wijsheid niet in pacht. Misschien zit ik er wel helemaal naast.
Bij deze moet ik je gelijk geven, ik heb een redelijke interesse aangaande historische luchtvaart. Met name ww2, de piloten hadden niet echt veel beenruimte. De foto’s die ik heb gezien hadden ze hun horloge om hun handschoen of over hun vliegerjack.
Om de pols was niet altijd mogelijk, afhankelijk natuurlijk van waar ze vlogen. In een bommenwerper boven Europa was met de lage temperatuur niet altijd verstandig.
Herman1
ticothijs82 Schreef:
Bert1 Schreef:
ticothijs82 Schreef:
Maar Tom, waarom dan precies 90 gr.
gedraaid?Als
het als polshorloge bestemd was, zou men er
toch
voor zorgen dat de wijzerplaat optimaal af
telezen was?
Om aan de binnenkant van de pols te dragen is
het
enige wat ik me kan bedenken. Maar dan moet
de(tu)
diameter van de kast wel acceptabel zijn,
vaardat ik voor 50mm+ toch neig naar het dragen
op
hetbeen…
Ja inderdaad Bert, zoals de drivers Omega
Chronostop die Mapalu maar niet kwijt wordt.
Het
dragen om het been lijkt me nog steeds
plausibel,
en niet alleen voor een piloot. Aan boord van
b.v.
een bommenwerper zal nog meer personeel zijn,
dat
belang heeft bij een horloge.Je hebt al naar mijn eerdere post verwezen over de
manier dragen van piloten horloges.
Daarover doen verschillende meningen de ronde:
a. gewoon om de pols,
b. om de beneden arm,
c. om de boven arm.
d. om het been, het dijbeen dus.Ik heb een paar jaar geleden nogal wat tijd
besteed aan het afstruinen van internet naar
foto’s van piloten die hun horloges droegen. Het
resultaat was nogal bedroevend, er zijn best wel
veel foto’s van piloten uit WWII b.v. bij hun
kisten, maar vrijwel nooit met een horloge te
zien. Niet om de arm of om het been. Er zijn wel
een paar foto’s met het horloge gewoon om de pols
of op de handschoen.
De enige foto’s met een horloge om de boven arm
die ik ken zijn van astronauten.
Het lijkt mij dus het meest voor de hand liggen
dat de piloten van weleer hun horloge droegen
zoals wij dat doen: om de pols of op de
handschoen.Op het been lijkt me zeer onhandig, zoals ik al
vertelde: daar liggen de kaarten en het vluchtplan
al en om dat steeds even weg te leggen of op te
tillen om naar je horloge te kijken is erg lastig.
Ook de ruimte die de vliegers destijds hadden was
erg krap: ze zaten ik kisten dat eigenlijk
vliegende motoren waren met brandstoftanks en een
wapendepot. O ja, er moest ook nog iemand in die
het ding kon vliegen. Ze hadden minder ruimte als
in de toeristenklasse van RyanAir. Dus even
kaarten opzij leggen was toch lastig.
In mijn jonge jaren heb ik zelf gevlogen op
sportkistjes (vóór het GPS tijdperk). Er waren
erbij daar stapte je niet in, maar die ‘trok je
aan’ net zoiets als een Fiat 500. Nou als je dan
je boeltje op schoot heb liggen wil je daar echt
niet nog eens een horloge onder hebben liggen. Is
niet te doen.
Zoals gezegd: nog nooit een foto gezien van een
piloot met de klok om het been. Komt nog bij dat
ik ook nog nooit een strap gezien heb die lang
genoeg zou zijn om een horloge om het been te
gespen.Mijn mening is dus dat het horloge door de
vliegers van weleer gewoon om de pols of op de
handschoen gedragen werden.
En daar blijf ik bij totdat iemand mij kan
overtuigen met foto’s of uit eerste hand dat het
anders is. Let wel: dat is mijn mening en ik heb
de wijsheid niet in pacht:# Maar iedere andere
manier heb ik alleen maar van ‘horen zeggen’.Dan nog over de stand van de wijzerplaat, 90°
gedraaid of niet. De meeste vintage piloten
horloges die ik heb gezien hebben een normale
wijzerplaat: kroon op 3 lugs op 12 en 6. Ook de
oude Laco’s etc. zie je meestal op deze manier. Er
zullen best wel horloges geweest zijn met de plaat
90° gedraaid die door piloten gedragen werden,
maar of dat mainstream was? Ik weet het niet, maar
denk het niet. Maar… ik heb het ook niet
uitgezocht:D