Pimp je oude Omega

Een nadeel van oude gun metal horloges is dat ze vrijwel altijd hun kleur verloren hebben en er vaak nogal roestig uitzien zoals deze Omega.
Ik kon nergens op het net iets vinden over het opknappen hiervan.:frowning:

Deze horloges stammen meestal van rond de eerste wereldoorlog 1915-1920.
Ik wilde al heel lang proberen of je dit kon opknappen.
Ik herinnerde me dat een kennis ooit een stokoud pistool met gun blue had opgeknapt, het resultaat hiervan was matig.
Toch maar proberen.
Er werd een fles Gun Bleu aangeschaft op de Engelse ebay, een nogal giftig chemisch goedje wat voor wapens wordt gebruikt.::o
Het horloge werd geschuurd en ontvet
Plastic handschoenen aan, en met een wattenstaafje werd het goedje wat normaal op water lijkt aangebracht.
Het goedje werkt alleen in op normaal staal, dus niet op RVS, messing aluminium enz.

Binnen een seconde kleurde het metaal donker, dit had ik nog nooit meegemaakt.
Nadat het is aangebracht, afspoelen met water, wat ik deed met een sponsje .
Daarna afdrogen met keukenpapier , en dit werd vier maal herhaald.
Ik dacht dat het horloge blauw zou worden, maar het was precies de goede kleur.
Daarna een beetje olie op een doekje en het horloge hiermee inwrijven.
Het resultaat.:slight_smile:

Groet Chris

Daar krijg ik weer goede ideeƫn van :slight_smile:

Dat is een leuk resultaat! Nooit geweten dat zakhorloges vroeger zwart warenā€¦

De kleur is donkergrijs, een grafietkleur.
Als het licht er op een bepaalde manier op valt lijkt het bijna zwart.
De meeste horloges waren gemaakt van ziver of een nikkellegering.
Later kwam daar ook nog verchroomd messing bij.
Deze stalen horloges zullen de goedkopere series geweest zijn.
Groet. chris

Weer wat geleerd! Dank je Chris(tu).

Goh, mooi resultaat Chris, vogens mij verkochten ze dat spul ook wel bij hobbyklok (ik kan het nu even niet meer vinden op hun website) maar ik had niet gedacht dat zulk chemisch spul zoā€™n mooie egale kleur zou geven, de kast ziet er meteen een heel stuk beter uit (tu)
Misschien ga ik het eens proberen op wat stalen tandwielen van mijn uurwerkjes, weer eens wat anders als spiegelglad polijstenā€¦

Groet,
Paul

Het resultaat kan nog mooier worden, door het kastje gladder te polijsten.
En hoe meer lagen je doet, hoe donkerder het wordt.:slight_smile:
Ik was zelf ook heel verrast met dit resultaat.
Volgens mij zijn de tandwieltjes van je projectuurwerkem van RVS, ik denk niet dat het daarop veel zal doen.:frowning:
Ik denk dat het goedje een soort oxidatie proces op gang moet brengen.

Groet. Chris

beste chris ,
mooi resultaat hoor, ik heb wel een paar vraagjes hieromtrent, ik las nl ergens dat gun metal blue ook in pastavorm bestaat, kan dit kloppen en weet je toevallig ook wat het verschil is?
Kan je dat zwart ook beter doen glanzen? waarmee eventueel volgens jou? En tenslotte, is dat zwart nu een laagje of krijg je het er helemaal niet meer af? Bedoel als je er ergens mee aanstoot zit je dan meteen weer op het metaal of zit het zwart echt diep? Dank je voor de eventuele antwoorden want ik ben zinnens om het es uit te testen op een oud stalen bandje dat ik nog liggen heb!!!

Hallo.
Ja die pasta hadden ze ook, maar dat was meer bedoeld om krassen weg te werken.
De vloeistof die ik gekozen heb,leek me makkelijker mee te werkenen en was goedkoper.
Het kan beter glanzen als het voorwerp eerst goed gepolijst wordt, want de krasjes van het schuren blijf je gewoon zien.
Als het goed is moet je ook na elke laag , tien minuten afspoelen met water en polijsten met staalwol.
Dat heb ik niet allemaal gedaan.
Het is aardig slijtvast, maar niet zo goed als een chroom of nikkellaag.
Als je tegen een hard voorwerp stoot, zal er wel een kras op zitten.
Je moet het voorwerp ook om de zoveel tijd insmeren met olie, anders gaat hij op den duur roesten.
Het is een soort oxidatieproces, dus ik denk dat het op je edelstalen bandje niet werken vrees ik.
Groet. Chris

hazo, zo zie je maar dat kennis macht is, maar het bandje dat ik liggen heb ik echt wel een gewoon stalen hoor, ik heb ooit es een klok uurwerk cadeau gekregen dat een rado lookalike moest vorstellen maar het was een stalen zwart gelakt bandje lol enfin ik zoek dat bandje tot op het staal te schuren en dan eens proberen te behandelen met die gun blue pasta die ik van een vriend kreeg, gewoon oĆ m eens het resultaat te zien e, kwestie van me ergens mee bezig te houden zie je-)
ā€œHet kan beter glanzen als het voorwerp eerst goed gepolijst wordt, want de krasjes van het schuren blijf je gewoon zienā€ Waarmee raad jij aan te polijsten ?
Grtz Y

Ik zou het eerst met heel fijn waterproof schuurpapier glad maken.
Daarna met zilverpoets of brasso proberen.
Met een dremel en polijstschijfjes gaat het een stuk sneller.
Ik heb hiervoor Polishing Blok Red aangeschaft op een motorbeurs.
Het lijkt op een kleine baksteen, maar is polijstmiddel die je op de polijstschijfjes smeert
Een nadeel is dat het polijstmiddel nogal snel in de rondte vliegt.
Succes.
Groet. Chris