Pimp my Speedmaster

Alweer 1,5 geleden kocht ik een vintage Speedmaster Professional . Het betrof een 145.022-69. Uit het jaar van de maanlanding dus… Dat feit geeft deze Speedmaster Professional net ietsjes extra. Bovendien is het model 145.022 de eerste Speedmaster Professional met het Omega cal 861 caliber.

Nu werd een 145.022-69 geleverd met drie verschillende achterkanten:

De eerste is een pre-moon achterkant. Slechts de Hippocampus is zichtbaar. De 145.022-69 was het laatste model Speedmaster Professionals met deze pre-moon achterkant.
De tweede is slechts zeer tijdelijk geleverd, en is daardoor wellicht het meest collectable. Dit is de z.g “First watch on the Moon” achterkant
Tenslotte werd in 1969 de achterkant gebruikt zoals we die nu nog allemaal kennen.

Mijn horloge kwam met de gewilde pre-moon achterkant. Deze achterkant heeft een nogal prominente inscriptie langs de rand. Niet alleen de naam van de eerste eigenaar staat gegraveerd, maar ook zijn volledige adres en woonplaats. Helaas is de inscriptie niet van een Astronaut, maar van iemand die in Noord-Australie woonde.

Tevens kwam het horloge met de moderne 1998/840 stalen band. Dit is weliswaar een hele comfortabele band, met massieve einsstukken. Maar het is niet de armband die origineel met het horloge af fabriek meegeleverd werd. Dat moet zijn de bekende band met referentienummer 1171. De 1171 had nog niet de tekst “Speedmaster Professional” ingegraveerd.

Deze twee feiten (de inscripties op de achterkant, en de niet originele armband) iriteerden me een beetje. Ik wou graag de originele band, en eigenlijk ook wel een andere achterkant. Het eindresultaat is dat mijn 145.022-69 nu een tijdsgetrouwe armband heeft, en als achterkant heeft het nu de limited edition achterkant van de Apollo 11 editie van de Speedmaster Professional. Dat vond ik wel zo passend bij een horloge uit 1969, en het is in ieder geval een stuk exclusiever dan de standaard achterkant (die wel een stuk goedkoper is overigens)

Wat ik verder nog zo mooi vind aan de vintage Speedmaster Professionals is dat de wijzerplaat een iets verheven middensectie heeft. Tevens zijn de sub-dials iets dieper dan de moderne exemplaren.

groeten,
Hans Mennink

Mooi dingetje :).!

“Pimp my Speedmaster”

Zo’n titel laat mij flink schrikken, want ik ben niet zo voor bling, bling.

Gelukkig pakt het allemaal goed uit ! (tu). Mooie achterkant, Hans en inderdaad passend bij het jaartal

Was het niet mogelijk om naam en adres van die beste man te verwijderen ?

Hartelijk dank voor alle info, Pre-moon, pre-pro :sunglasses: Ga het nog eens rustig opnieuw lezen.

Inderdaad zijn deze wijzerpaten de mooiste die men gemaakt heeft.

mooi hoor.
gr oscar