Ik heb laatst een Citizen Promaster overgenomen. Het is een JDM versie met een stalen band, erg leuk, want deze versie in Nederland niet regulier te koop, en ik wilde graag een stalen band.
Dit is het typenummer: BN0167-50H Deze foto laat de band aardig zien:
Ik heb vaker met pin and collar banden gewerkt, van Omega met een stalen band en een Grand Seiko titanium band. Maar deze Citizen band lijkt twee systemen door elkaar te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
- systeem 1 is pin and collar, in het uitsteeksel van een schakel past aan één kant een kleine collar, dat gat in de schakel is iets ruimer, met wat bijstellen van de collar paste de pin er strak in, zoals het hoort
- systeem 2 heeft exact dezelfde schakel, maar dan zonder ruimer gat aan één kant in het uitstekende deel, beide kanten zijn de gaten klein, en het lijkt erop dat de pin heel licht geknikt is aan een uiteinde (ongeveer 2-3mm van het einde geknikt) waardoor hij zou moeten klemmen?
Bij de band zaten 4 extra schakels, twee hebben pin and collar, twee lijken dat systeem met de geknikte pin te hebben. Van buiten is er geen onderscheid te zien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik controleerde alle pinnetjes op strakheid, en die van de tweede schakel op de 6 uur kant drukte ik er zo met de hand uit. Maar die schakel is net iets anders dan de losse schakels, deze 2e is getaperd, net als de 1e schakel, dus hier kan ik geen andere in zetten. Ik heb er een iets meer geknikte pin in gezet, die zit iets vaster, maar nog steeds niet heel erg vast. Weet iemand of met dit systeem de pinnen licht geknikt horen te zijn, en kan ik de knik iets sterker maken om hem meer te laten klemmen?