Pin schiet steeds los

Hoi leden van dit forum voor echte liefhebbers van horloge’s. :wink:

Ik heb een Seiko met stalen band, alleen het pinnetje waarmee je de band langer en korter kan maken schiet de laatset tijd er steeds uit. Ook tijdens het dragen! Heb nu al een paar keer gehad dat ik bijvoorbeeld in de bank plof en 2 tellen later m’n horloge weer in elkaar moet zetten (de band dan hé…)

Hoe kan dit? Heb het horloge al ruim een jaar, zou het pinnetje iets gebogen of gekrompen kunnen zijn waardoor het nu steeds los schiet? Of moet ik gewoon een nieuwe pin bestellen in die maat en hopen dat het dan goed gaat? Zou het zonde vinden om hem tijdens het dragen in de stad opeens kwijt te raken.

Suggesties?

Een nieuw pinnetje voor de Seiko zal je de kop niet kosten schat ik. Vervangen dus.

hans

Als noodoplossing heb ik wel eens een stukje papier tussen het pennetje gedaan. Dan wordt hij dikker en valt er niet meer zo snel uit. Maar een nieuwe splitpen is beter natuurlijk.

Kan je er niet een klein drupje lock-tight (oid) op doen? Werkt ook goed op geschroefde banden, waarvan de schroefjes langzaam losdraaien. Met een beetje kracht gaat het ook weer los.

Groeten,

Martin

Beetje moeilijk om hierop een correct antwoord te geven zonder het horloge bekeken te hebben.

Ofwel is het veertje van die bandpin z’n veerkracht wat kwijt ofwel zijn de uiteinden van de pin stilaan afgesleten, ofwel zat er van bij het begin een net-iets-te-korte pin in.

Anderzijds kan het ook dat het “gesp-stuk” van de band (daar waar dit pinnetje in past en dat verschillende gaatjes heeft om te verlengen of in te korten) een beetje naar buiten verbogen is, zodat er te weinig spanning op de pin zit. Dit kan je makkelijk nagaan, want op die plaats mag de band zeker niet lateraal kunnen bewegen. Als dat toch zo is, gewoon de randen wat dichtplooien.

In elk geval: het kan nooit kwaad om er een nieuwe (correcte) pin in te steken en het probleem voor te leggen aan een goeie horlogemaker als het voorgaande niet het geval is.

MVG,

Chris.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. (tu)

Ik zal denk ik in ieder geval een nieuw pinnetje kopen, en dit keer een wat dikkere of langere zodat ie geen speling heeft.

Lock-tight zal ik eens naar zoeken, nooit van gehoord. Is dit een soort lijm dan ofzo? Maar wel eentje die na wat kracht gebruiken gewoon weer los gaat, dat zou ook ideaal zijn!

@Morse; het pinnetje zou inderdaad ook wel wat gesleten kunnen zijn, heb het vorige jaar lange tijd zeer intensief gedragen bij alle omstandigheden. De gesp zelf is nog vrij ‘strak en glad’.

Loctite heet het en het is een merk borgmiddel. Als je dit koopt goed opletten dat je de goede koopt, niet te sterk.

Ik heb nog ff gezocht op Loctite, maar kan hiervan geen retailers vinden. Is dit spul enkel voor de groothandel verkrijgbaar?

Het pinnetje in kwestie (bandlengte-verstelling) is een verende pin die je niet mag kleven.

Loctite kan je wel evt. op het tipje van schroefjes van een band doen (als die loskomen) en ze dan terug vastzetten. (kan ook met een minieme hoeveelheid pattex oid).

Zelf gebruik ik bijna nooit lijm. Als een schroefje in een band loskomt doe ik er wat papiervezels van een huishoudrol rond en vijs alles terug vast. Enkele vezeltjes rond de schroefdraad volstaan.

Werkt altijd en de vezels kunnen ten allen tijde terug verwijderd worden.

MVG,

Chris.

Jaap-Wim, door het buigen van je hand kan er spanning op het slot komen te staan. Dikke kans dat het pennetje verbogen is waardoor de verende uiteinden niet meer helemaal naar buiten komen en bovendien de totale lengte van de pen korter wordt. Nieuw pennetje erin en klaar, denk ik. Zou bij een juwelier wel om een stevige vragen. Is ie 20 of 22 mm? Dan wil ik je er wel twee sturen. Stuur me dan maar even een PB.

Adriaan

Loctite,

is n middel wat vaak in garages gebruikt wordt om schroeven vast te zetten. Je kan ns bij een automaterialen groothandel in de buurt kijken. De duurdere merken gebruiken het zelf ook om de schroeven vast te ´houden`. Kom het regelmatig tegen op mijn werk en gebruik het zelf ook.