Pincetten slijpen

Ik post het maar hier, omdat ik geen toegang heb tot het techniek sub forum. Als het verplaatst moet worden, verzoek ik de mod dat te doen.

BIj regelmatig gebruik, gaan zelfs de beste pincetten wat slijtage vertonen. Houden jullie pincetten scherp en zo ja, hoe?

mvg Melvin

Mijn pincetten blijven jaren goed!
De fijne is nog scherp als voorheen, de grotere heb ik juist iets botter geslepen met een slijpsteen, dit op advies van de leraar horlogemaken.

Alleen moet je soms de puntjes netjes tegenover elkaar zetten.

Ok dan zal ik niet de allerbeste hebben. Ik gebruik een Dumont #2 original, carbon steel als werkpincet.

Ik heb tot nu toe de behoefte niet gehad, maar als dan kun je ze toch gewoon een beetje bijvijlen?

Een Wetsteen doet wonderen… :slight_smile:
en tussen de punten, dat zou je kunnen doen met een fijn vijltje… gewoon de punten licht op elkaar drukken. en de vijl ertussen bewegen… wel regelmatig de spaantjes verwijderen, anders krijg je diepe krassen…

een plaatje kunststof, met aan weerszijden waterproof schuurpapier erop gelijmd kan ook… Korrel 800…

ik moet ze wel slijpen… ik maak ze immers zelf… :slight_smile:

Het is niet zo dat de stukken eruit zijn of dat de pincet krom is. Het is meer een soort corrosie. Gaat me voornamelijk om een stukje preventief onderhoud.

Bedankt voor de tip!

Je bedoelt deze?

Ik gebruik ze graag voor bruggen, de veerton, opwindveer, tonarbre en om veertje op hun plek te begeleiden. Ideaal zonder kans op krassen.

Ja… onder andere… :)… dit zijn de Fosforbronzen exemplaren… ik heb ook nog deze:

Titanium, dus Absoluut antimagnetisch…

Volgens mij hadden we vroeger op de Horlogemakersvakschool te Hoorn wel een simpel doch doeltreffend apparaat om spiraaltangen te slijpen. Mijn advies is beter goede tangen kopen dan goedkope flut dingen dat is alleen maar ergenis.
Groeten Martin Meijer.