Plaatjes laden soms langzaam

Zelfde laken een pak hier :roll_eyes:

Ik wil eigenlijk helemaal niet zeuren over ons prachtige forum, maar doe het lekker toch. Maar idd plaatjes worden eerst blurred weergegeven en dan pas scherp. Maar ook weer niet altijd.
(WiFi) Speedtest gedaan en dik in orde.

1 like

Lekker hoor dat glas! Hier een stuk trager, maar ik heb er geen last van
 :sunglasses:

1 like

Zo ongeveer dit, behalve dat ‘snapt het niet helemaal’ meer zit in de contreien van ‘cache zit vol want is nou eenmaal gemaximeerd’.

Qua pagina laadtijden: Horlogeforum kent enorme pieken in het gebruik en dan moet iedereen vechten om de gelimiteerde resources. Zeker bij grote topics kan dit lastig zijn, dat is een bekend ding met deze forum software. We hebben in de loop der tijd de maximale topic grootte al stukje bij beetje teruggeschroefd en ook zijn er veel database queries al geoptimaliseerd. Anders dan dat het druk is zijn er geen problemen (als in dat er iets stuk is).

Er was een separaat issue met afbeeldingen van voor 2019, dat we inmiddels hebben opgelost.

6 likes

Linux probeert altijd zoveel mogelijk te coachen, daar wil je ook zoveel mogelijk hebben wat je nu niet gebruikt, maar we zo regelmatig dat je niet wilt swappen.

Als de cache niet goed genoeg is geconfigureerd staat je swapiness misschien verkeerd;

Misschien helpt het om de block queue size wat te verhogen?
https://docs.gluster.org/en/latest/Administrator%20Guide/Linux%20Kernel%20Tuning

Beetje lastig op afstand en ik kan me voorstellen dat jullie al naar dit soort zaken gekeken hebben. Zie het vooral als willen meedenken zodat er een win-win situatie ontstaat waarbij jullie en wij blij zijn. Ik wil jullie ook niet vertellen hoe je werk te doen, maar mijn brein gaat nou eenmaal op hol met dit soort incidenten.

2 likes

Veel fora kennen een maximale grootte voor media die men wil uploaden, juist om dit soort problemen (en soms zorgen rond opslagruimte) te voorkomen.

Bij Discourse kan dat ook, als men dat zou willen, door de desbetreffende parameter in app.yml aan te passen. Het zou gebruikers dwingen om de afbeeldingen eerst terug te brengen naar een zinniger formaat / compressie ratio voordat de upload wordt geaccepteerd.

Of gebruikers daar blij mee zouden zijn is een ander verhaal. Het is natuurlijk lekker makkelijk om zorgeloos en zonder extra stappen een 16MP bestand het forum op te spugen.

jOoij

#nerdalert

2 likes

“Je moet wat vaker trimmen” zei de huisarts.

Geen probleem.

sudo fstrim -v /

2 likes

Dan krijg je ook een nerd-antwoord :wink:

Ik had het over de nginx cache. De (inmiddels meer dan 1 TB aan) foto’s staan op een extern Ceph filesystem dus we moeten daar weer zoveel mogelijk van op lokale SSD houden.

We gebruiken het interne geheugen van het systeem vooral om zoveel mogelijk database tabellen volledig in memory te houden, daar zit hem de echte performance winst. We hebben Postgres shared_buffers getuned tot heel erg ver boven wat iedereen zinnig vindt, maar dat helpt heel veel.

Discourse doet zelf al aan compressie, en periodiek draaien we een job die alle images met een iets lagere jpeg compressie hercomprimeert. Dat scheelt iets van 30% opslag en niemand ziet het verschil. Voor de inline images in een topic levert dat echter weinig op, die zijn al netjes geresized.

Inderdaad, dus doen we het liever achteraf zodat niemand hier last van heeft.

2 likes

Zeker wel, daar is al in diverse topics terloops melding van gemaakt. Ik houd mijn plaatjes wel (voornamelijk) extern :stuck_out_tongue_winking_eye: