Plaats hier tips & tricks (vintage) horloge schoonmaken

Zoals ik al zei: alleen bij (bijna) zeker zijn van waterdichtheid. Idd neutrale zeep, gezien de alergische reacties van mijn vrouw op alle toevoegingen en geurtjes hebben wij niets anders in huis. Maar als he mij zo uit komt was ik na het sleutelen ook rustig mijn handen en horloge met Dreft. Pakkingen zullen bij een goed sluitend (waterdicht) horloge weinig lijden van de zeep.

Om krasjes uit (acryl) glas te verwijderen gebruik ik nu PolyWatch. Maar wat ook heel goed werk om kleine krasjes te verwijderen is het aloude Brasso Koperglans. Eerst daarmee beginnen en om het af te maken een likje tandpasta ( zit heel fijn zand in).

1 like

Dat is niet helemaal correct, gelukkig :slight_smile:

• Sateprikkers
  • Zachte tandenborsel
  • Wattenstaafje

Ik doe mn Vintage horloges uiteraard nooit onder de kraan, maar met een vochtige tandenborsel erover.

Maar gelukkig is mijn ervaring wel correct.
Tandpasta is en blijft een schuurmiddel met een smaakje. :sunglasses:

Vandaag de valsgebit tablet geprobeerd. Werkt goed.

4 likes

Ik gebruik altijd tandpasta, water, handdoek en wattenstaafjes om de stalen
band en buitenkant van de kast mee schoon te maken. Werkt super…

Bij het schuren, kan je afwerken met krantenpapier, dit heeft een korrel van om en bij de 20.000…
Dit is wel enkel voor afwerking

Wat het water betreft en naargelang het horloge zou ik enkel wassen en reinigen met osmowater / gedestilleerd water / regenwater mbt kalk. Belangrijk bij het vrij laten drogen nadien.
Vergeet all fancy middeltjes om te reinigen, met gewoon een citroen en azijn, een watten oorstokje en tandenstoker kom je heel ver en zonder gevaar.

Voor de RVS horlogeband en andere metalen onderdelen zou je kunnen investeren in een ultrasonische reiniger (dikwijls gebruikt voor juwelen). Je zal ervan verbaasd zijn wat je er allemaal mee gaat reinigen eens je zo eentje staan hebt (best eentje met een redelijke kom waarbij je de timer tot 99 min kan laten gaan en de temperatuur zelf kan kiezen, zie Ali Express met gratis levering).

Voor het fijnere opblinkwerk ben ik wel benieuwd wat jullie graag gebruiken.

ouderwetse brasso voor krassen op kunststof glaasjes gr

1 like

Juist dit lijkt mij een brug te ver voor de onervaren liefhebber zonder uitgebreide gereedschapcollectie.
In mijn ervaring is geen enkel huis stofvrij en het risico op stofjes en vingerafdrukken in de kast en op de wijzerplaat na montage is zo groot dat ik dat bij donkere wijzerplaten niet eens meer overweeg (wegbrengen dus). Bovendien is het risico op verbuigen van wijzers ook niet ondenkbeeldig.

Een poetsdoekje of microvezeldoekje, wat cocktailprikkers en some patience&elbow grease zijn in de regel voldoende om een horloge uitwendig weer spik en span te krijgen. Heb ik het nog niet over polijsten van krasjes in glas of kast gehad.

1 like