Plaats hier tips & tricks (vintage) horloge schoonmaken

Niet iedereen op het horlogeforum is gezegend met mooie apparatuur of tools die ik zo nu en dan op het forum zie langskomen. Daarbij heeft niet iedereen de kennis om horloges te restaureren en een servicebeurt te geven, laat staan het horloge goed schoon te maken.

Graag zou ik graag in dit topic tips & tricks willen plaatsen hoe je je horloge een poetsbeurt kan geven zonder deze open te maken. Welke huismiddeltjes worden er gebruikt? Welke tools, et cetera. Ook het benoemen van dingen die absoluut niet verstandig zijn mogen benoemd worden.

Bijv. hoe maak je een Milanese band schoon. RVS en goud.
Bijv. hoe haal je viezigheid in de groef bij glas of aan de rand van de caseback eruit.
Bijv. kan je aceton gebruiken om je horloge te reinigen bij verschillende materialen zoals RVS en goud.
et cetera

Goede tips & tricks zal ik in de beginpost neerzetten, zodat er een mooi overzicht ontstaat.

9 likes

Goed initiatief. Ik houd de post in de gaten!

1 like

Hier goede ervaring met:

Sateprikkers
Theedoek
Zilver poetsdoekje

En voor de oude “acryl” horloge glazen Commandant 4

2 likes

Ik zou altijd het uurwerk er uit halen!
Meestal is dat een paar minuten werk.
Daarvoor hoef je geen horlogemaker te zijn, een paar gereedschapjes en wat e-learning op youtube is genoeg.
-Je hebt dan veel meer mogelijkheden om echt verschil te maken.
-Je legt het uurwerk veilig weg deze kan dan niet beschadigen.
-Je kan ook wat aan de wijzerplat en wijzers doen indien nodig.

3 likes

Naast de sateprikkers dacht ik ook zelf aan tandenstokers? Deze zijn weer iets dunner aan de punt.

Gebruik je ook nog een “vloeistof” icm de theedoek of poetsdoek?

1 like

Als er allemaal rotzooi tussen de groef van de caseback zit bijv dan open je het horloge pas nadat die troep weg is? Anders zou dat in het uurwerk terecht kunnen komen?

Dat is wel zo slim ja.
Je kan ook de deksel wat losmaken en pas weghalen als je de deksel naar beneden hebt gedraaid. dan valt de troep niet in het uurwerk.

2 likes

Ik durf nog niet aan de binnenkanten te beginnen, maar voor de buitenkant gebruik ik idd:

-sateprikkers
-cape cod doekjes
-400/1000/2000/3000 schuurpapier voor de acrylglaasjes.

Ben benieuwd wat er verder voor tips komen, deze ga ik in de gaten houden!

2 likes

Een achterdeksel die los en vastgedraaid moet worden, maakt de kans dat er vuil in valt kleiner. Veel vintage horloges hebben klemmende achterdeksels die met een bot mes geopend moet worden. Of deksels die klemmen en met een drukpunt open gaan of waar het uurwerk via de kant van het glas eruit moet.

Tips en tricks hoe je dit kan herkennen welke methode voor het horloge van toepassing is, zijn ook welkom.

De poetsdoek is een zilver poetsdoek van de juwelier, werk ook prima op rvs en verguld (als je het met beleid gebruikt)

Tandenstokers is ook een goeie, alleen sateprikkers zijn een stuk voordeliger haha!

Wattenstaafjes trouwens ook altijd handig!

Verder heb ik “nog” geen andere vloeistoffen gebruikt

1 like

Ik leg er altijd een glas op de kop overheen… just incase!
Weer je in ieder geval zeker dat er niks bij kan!

2 likes

Met zo’n poetsdoek moet je toch wel oppassen bij de oppervlakken die gepolijst en gebrusht zijn?

Als je een sopje maakt met milde zeep om je horloge schoon te maken. Zijn er ook mensen die dan een tandenborstel gebruiken of andere tools en waarmee maak je hem goed droog. Flanellen doek of wat anders?

Een tandenborstel en/of papier zou kunnen krassen?

Standaard reinig ik mijn horloges door tijdens douchen en het horloge flink met zeep behandelen, alsof je handen wast. Natuurlijk alleen als ik (bijna) zeker weet dat die waterdicht is. Natuurlijk alleen bij metalen of kunststof/rubber banden.

Krijg je dan geen ophoping van zeepresten (in hoeken en kieren)? Geen idee of dat wel verstandig is.

Wat voor zeep gebruik je daar dan voor?

spoelen, spoelen, enne…spoelen.

1 like

Wat voor zeep gebruik je dan?

gewone hand/bad zeep, Niets bijzonders

Fixoflex in warm water met een gebitsreiniger-tablet!

2 likes

Ik las ergens dat men baby-wash gebruikt, omdat het PH neutraal is. Geen zeep of kleurstoffen bevat.

Daarbij lauwwarm water gebruiken wanneer men een horloge afspoelt of schoonmaakt.

Het gehele horloge of alleen de band? Tast dit niet de pakkingen aan?