Er zijn veel teveel mooie quartzen te koop. Ik ga dus geen quartzen uitsluiten. Ik wil graag de Tuna SSBN033. Da’s een quartz. Ik heb ook nog een Breitling quartz op de lijst en ben in het bezit van een TH quartz. En als die na zoveel jaren dan een keertje een batterijwissel nodig hebben dan is dat maar zo
Volgens mij kost een batterijtje in de paar jaar aanmerkelijk minder dan een onderhoudsbeurt op je automaat. Bovendien biedt de wachttijd de gelegenheid om eens bij de betreffende juwelier langs de vitrines te neuzen.
Maar een kwarts met wijzers heeft ook onderhoud nodig! Na de ‘motor’ volgt een soortgelijk mechanisme wat de wijzers aan drijft. Minder onderhoud, dat wel, maar nog steeds niet verwaarloosbaar.
Heb sinds een half jaar geen kwarts meer. Overweeg er nu juist wel weer eentje te kopen - is zo handig als je gauw nog even een horloge om wilt, maar geen zin hebt in het op tijd en datum zetten. Het beoogde merk heeft bovendien iets met mijn arbeidsgeschiedenis te maken…
Batterijtje plaats ik zelf wel.
Ik heb altijd twee quartz horloges klaar liggen.
Grab and go!
Een Torgoen/ETA Pilot chrono en een G Shock.
Batterij wissel is gemiddeld eens in de 3 jaar
dus dat zijn de kosten niet.
Grt.
Heb meerdere quartzhorloges (waarvan één Kinetic). Maar ruim dubbel zoveel mechanische. Behalve het nadeel van het batterijtje, hebben ze toch ook wel een aantal voordelen, zoals de schokbestendigheid, grote nauwkeurigheid, niet het frequente en relatief dure onderhoud en slechts twee keer per jaar gelijkzetten. Dus helemaal zonder quartz, nee dat lijkt mij ook weer niet handig. Wat ik wel merk is dat ik veel eerder een mechanisch dan een quartzhorloge koop. Van mij mogen er zelfs wel een paar quartzen weg. Het is overigens niet zo dat ik nooit meer een quartz zou kopen. Er zijn er een paar die ik mogelijk nog 'n keer wil toevoegen, zoals een Tuna en een leuke solar duiker. Hoewel die laatste dan eigenlijk weer niet telt, natuurlijk.
Ik heb er ook een paar, en ondanks dat de batterijen lang mee gaan baal ik enorm als ze weer eens leeg zijn.
Ik ben dan ook erg laks om ze niet gelijk te vervangen.
En waardeer dan de automaat en handwinder enorm.
Daar heb je die nare ervaring niet.
Voordeel is dat als ze het weer doen dat die de meeste draagtijd krijgen.
Is pakken omdoen en weg, geen opwinden, op tijd zetten.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Grtn Leen.
Ja, ben ook eens naar Van Zeeland gegaan. Kreeg ik er gratis een kras op de kast bij.
heb ook een aantal niet te dure quartz liggen ,pak je makkelijk ,zeker als je wat zwaardere karweitjes moet doen ,kan je geen oudere mechanische vintage klokje omdoen, beschadigd makkelijk en is niet goed voor het uurwerk!
Ik heb 3 quartz horloge’s en houd die ook netjes lopend. Laat dit altijd doen bij de juwelier en kost iets van een paar euro per horloge dus zeg hooguit een tientje per 3-5jaar. Dat is nog wel op te brengen. Het zijn dan ook horloge’s die ik persoonlijk koester en daarom horen ze ook volwaardig in mijn verzameling.
Herkenbaar en bij mij toevallig ook een Omega welke wat problemen gaf. Dit heeft me er echter niet van weerhouden soms iets mechanisch en soms zelfs iets Zwitsers te kopen.
Toegegeven dat mijn meest onverwoestbare horloges (vaak) Japans zijn!
On topic; vandaag de batterijen van vijf quartz klokjes vervangen. Na jaren stilstand begonnen zij weer enthousiast te tikken, blij om hun eigenaar weer een aantal jaren te mogen dienen. Dat maak ik ervan dan hè… Horloges blijven bij mij een gevoelsdingetje…
Als je, je quartz horloges niet meer gebruikt in ieder geval de batterij eruit (laten) halen i.v.m. het al genoemde lekken. Verder worden oude quartz uurwerken, die vaak een een hoogwaardige combinatie zijn van quartz en mechanisch, nogal ondergewaardeerd.
Haal je dan wel die oude batterijen er uit want die dingen gaan onherroepelijk lekken aks ze keeg zijn. En dan kan je het horloge weggooien…
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Mooie verzameling heb je daar.
Welke is die zwarte Seiko rechtsboven ?
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik antropomorfisme even heb moeten googelen… en nu snap ik wat je bedoelt😉
Je collectie is zeer interessant, bijna net zo interessant als je taalgebruik. Ik hoop dan ook dat je bij een eventuele nieuwe aankoop een inhoudelijk kleurige eerste indruk met ons wil delen. Daar kijk ik naar uit!
Iets meer on-topic; quartz of mechanisch maakt mij feitelijk niet zo heel veel uit. Van beide kan ik genieten, ja soms zelf lol beleven. Waar ik wel problemen mee heb is het door jou genoemde roteren. Ik heb meestal de neiging mijn laatste aankoop te dragen. Hierdoor komen soms leuke andere horloge niet vaak meer aan bod. Na het verwisselen van de batterijen heb ik drie horloge gedurende een uurtje of vier geprobeerd. Om daarna snel weer mijn LA te dragen. Ach ja…
Ja hoor het is weer batterijentijd; heb weer een handvol Chinezen dat ermee gestopt is, dus die mogen weer onder het mes. Van deze Sinobi ana-digi loopt het analoge uurwerk niet meer.
Klikdeksel. dus het mes onder het lipje en over de lug kracht zetten; deze klok heeft flinke dikke lugs, dus ik ben hier niet bang dat de lug breekt.
Onder de deksel vinden we een afdekplaatje waar de batterijen onder zitten.
Schroefje los en plaatje verwijderen:
Deze maxell is van het digitale uurwerk; dat doet het nog dus die hoeft niet vervangen:
Batterij eruit; (met een kunststof pincet, anders maak je sluiting)
Eronder ligt een isolatieschijfje, dat halen we er ook uit:
Nu kunnen we de batterij van het analoge werk eruit halen:
Nu alles in omgekeerde volgorde er weer in; uiteraard met een verse batterij:
Opletten bij het monteren van de deksel: het uitsparinkje moet bij de kroon:
Het deksel sluit nogal straf dus dat lukt niet met de blote hand; even onder de pers dus:
Beide batterijen zijn eruit geweest; dus de hele mik weer goedzetten:
Zo die kan er weer even tegen; op naar de volgende.